SportFilosofen skrev:Det är skillnad mellan värdering och exkludering. Alla värderar allt. Alltid. Automatiskt. Det är en grundläggande mänsklig egenskap. Utan den skulle vi inte överleva.
Om alla värderar allt, så exkluderar - diskriminerar - alla också konstant, beroende av relevans i kontexten. Du själv också.
SportFilosofen skrev:Skillnaden mellan er och den normala värdering man gör av människor är att i normala fall värderar man människan för att kunna anpassa sig och sin nivå till den man möter. Det gör inte ni.
Så du hävdar - i och med att du aldrig diskriminerar - att exakt alla personer du har haft kontakt med har verkat intressanta och väl värda att lägga mer av din tid på? Hur kommer det sig då att din umgängeskrets är din umgängeskrets? Hävdar du att du inte sållar bland de du väljer att kalla vänner?
SportFilosofen skrev:Ni anstränger er aktivt när ni analyserar människor för att kunna sålla bort dem. Det låter inte så fint. Eller hur. Men faktum är att ni väljer att diskriminera, sålla bort och utesluta 98% av befolkningen ur er gemenskap på grundvalen av vad ni uppfattar som bristande IQ.
Har du någon gång aktivt valt att diskriminera, sålla bort och utesluta någon ur en gemenskap på grundvalen av vad du uppfattar som bristande IQ - eller bristande i någon annan valfri egenskap? Svar ja, du gör det antagligen dagligen.
SportFilosofen skrev:Frågan är nu varför du anser att det är okej och hur du motiverar ditt ställningstagande.
Du har fått det hela om bakfoten. Du har helt enkelt missuppfattat hela situationen eftersom att du inte vet vad du pratar om. Åter igen, läs mensas hemsida om du undrar vad föreningen är till för - vilket du redan har gjort. Jag blir sjukt trött på människor som är övertygade om att de vet allting om alla. Och du uppvisar tydliga tendeser till att vara en sådan. Även fast du hör svaren, så tror du dem inte. Eftersom att du är så övertygad i dig själv. Sanningen är att du inte är intresserad av annat. Vilket i sig också skulle kunna kallas diskriminering.
SportFilosofen skrev:Är du själv för eller emot diskriminering? Vad anser du om att värdera människors plats i samhället på grundval av psykometriska test?
Jag anser att alla diskriminerar hela tiden. Av ren och skär vana. För det är - precis som du säger - ett effektivt verktyg till överlevnad.
SportFilosofen skrev:* varför är det okej att utesluta människor som är helt normalbegåvade eller däröver ur en förening vars grundläggande syfte är att förbättra samhället?
Varför är det tvunget att de måste få vara med varenda vaken sekund? Åter igen, väljer inte du hur din tid spenderas? Och med vem du vill spendera den? Dvs, samtidigt vem du inte vill spendera den med.
SportFilosofen skrev:*varför är det okej att utesluta människor som presterar en kvot under 130 i era så kallade IQ test från brännboll, chokladprovning och djuplodade diskussioner?
Om du ska någonstans, bjuder du med alla du möter på vägen dit?
SportFilosofen skrev:* och sen, till slut, kan jag verkligen inte låta bli att undra: varför hävdar ni att ni genomför IQ tester när ni i själva verket inte genomför fullvärdiga IQ-test?
Eftersom att det är ett faktum. Om du vill gå in på den biten på allvar så gör ni inte heller fullvärdiga IQtest. Det finns inget perfekt IQtest. Precis som din jäkla konstiga attityd till mensa, den är inte heller 'fullvärdig', just av den anledningen att du inte tagit in all information om området innan du bestämde dig för att lufta dina åsikter. Varför hävdar du dig ha rätt att kritisera, eller snarare - vilket det egentligen handlar om - bara kasta skit, när det du vet att du inte har en tillräcklig grund för det?
SportFilosofen skrev:Kan du svara på dom frågorna med något annat än att " alla får inte bli fotmodeller heller" så är jag tacksam. Jag menar att det finns en slags diskrimnering motiverar inte ytterligare en. Eller?
Om du vill att det ditt sista påstående ska ha någon som helst relevans, så varför fortsätter du själv med att diskriminera? Alltså, varför fortsätter du själv att aktivt välja/stöta bort folk?
För ärligt talat, hela den här approachen som du visat from ditt första inlägg i tråden, säger emot ditt eget påstående jäkligt mycket:
Skillnaden mellan er och den normala värdering man gör av människor är att i normala fall värderar man människan för att kunna anpassa sig och sin nivå till den man möter. Det gör inte ni.
För det gör inte vi... Vill du påstå att du är resonabel och öppensinnad här och nu? Påstår du att du har försökt anpassa dig och faktiskt förstå vad som har med mensa att göra?
Nej, det har du fanimej inte. Du inledde allting med att upprepa samma post två ggr. Jag menar va i helvete? Det är inte attityden hos någon som är ute efter att komma fram till insikt om något. Det är attityden hos någon som redan är fast övertygad, och inte kommer ändra sig, även om anledningarna till det skulle slå dig mitt i ansiktet.
För övrigt så, din 'kritik' håller inte när man applicerar din egen 'kritik' på den. Alltså, din smutskastning är bara smutskastning, enbart för att sätta en negativ stämpel på mensa. Dvs, det du säger i sakfrågan är inte relevant. Dvs hela den här diskussionen är irrelevant.
Nu har jag inte bara tröttnat på dina inlägg. Om jag ska ta dig på allvar alls i framtiden så har du en del att bevisa innan dess.