Waggho skrev:...när Makterna faktiskt har bemödat sig att kolla upp om Mensas test anses bra.
Jasså? Var då?
Moderator: Moderatorgruppen
Avantgardet skrev:"Talang" förstått såsom en inherent och medfödd egenskap, en färdighet, är inget annat än en skröna.
Vi kan tala om benägenhet, fallenhet, eller andra ord av liknande slag som inte är lika missvisande.
Att alla vore födda lika vet jag inte hur önskvärt det skulle vara.
Självfallet föds vi alla olika. Men faktum är likväl att ett nyfött barn besitter ytterst få "färdigheter" (vilka man, mig veterligen, brukar kalla "reflexer"), eller menar du verkligen annorlunda?
Avantgardet skrev:Du måste väl ändå begripa själv vilket strunt du nu snackar?
Att säga att något ännu inte existerar är de facto att säga att det inte existerar,
Självfallet skulle Einstein inte ha kunnat göra de upptäckter han gjorde om inte informationen som han byggde vidare på redan fanns i den miljö där han växte upp. Att han skulle ha haft någon inomboende naturvetenskaplig själslig talang oavsett vilken kultur han växte upp i är ju rent nonsens.
Du hade gärna fått förtydliga vad du menar med "talang".
Menar? Jag antar och hoppas att jag menar precis samma sak som ordböcker och folk i största allmänhet menar. Talang betyder såvitt jag har förstått, när man är bättre än de flesta på att göra något, och som inte är inlärt. Några exempel:
Att jobba som hjärnkirurg kallas t.ex. inte "talang" i sig, men om en person har en talang (medfödd fallenhet) för kirurgi kan han lättare bli hjärnkirurg. En hjärnkirurg som gått samma utbildning som andra kirurger men åstadkommer betydligt bättre resultat och blir världsbäst, har antagligen en "talang" för detta.
Makterna skrev:Det där var ett universal-"argument" som kan användas om vadsomhelst.
Makterna skrev:Vadå, så t.ex. om en bäbis har världens längsta människor som föräldrar, så kan man inte säga att bäbisen har anlag för att bli lång, eftersom den ännu inte är lång? Om ett barn lär sig läsa vid 2 års ålder så har barnet sannolikt en hög IQ, även om det ännu inte kan mäta sig med någon vuxen.
Makterna skrev:Att han behövde utbildning för att dra sina slutsatser, förnekar jag inte. Dock kunde inte vemsomhelst med hög utbildning komma på det som Einstein kom på. Det krävs också talang, i det här fallet kreativ talang. Kreativitet är inget man kan lära sig. Visst kan man peppas till att skapa i viss mån, men ingen kan t.ex. gå en kurs för att lära sig att bli en bra uppfinnare.
SportFilosofen skrev: Jag hör vad du säger och ser vad du menar. Men faktum är att om du vill diskutera neurokirurgi så är det nog så att ett IQ-test, vilket som helst, inte kommer att kunna sålla ut någon speciellt lämplig bland de som aspirerar på posten.
Det är ju detta som gör mensa både töntigt och tveksamt.
På individnivå är det mig främmande att dissa någon som har 129 i IQ och alltså inte platsar i föreningen.
På samhällsnivå är den typen av selektion farlig och oetisk.
Dina tidigare exempel med bögklubbar och jadajada är inte relevanta. Dessa är ju till för särintressen och dom diskriminerar inte någon på vad dom anser vara genetiskt betingad mental underlägsenhet.
Alla med IQ på exakt 130 och däröver är lämpliga att främja intelligens och får vara med och jobba "för samhällets bästa..jadajada" alla med IQ under 130 är inte alls lämpade för detta och får inte va med i vår lilla klubb. Inte så nyanserat va?
Ps. Gjorde än en gång det visospatiala testet och fick ADHD efter två frågor. Vad ska man med sådant trams till :D*
Waggho skrev:Minded skrev:Förresten, jag tror att om man kan visa upp ett resultat om given IQ, från ett annat vetenskapligt accepterat test än mensa's, så kan detta också gälla som behörighet för medlemsskap i föreningen.
Stämmer.
Återgå till "Politik och samhälle"
Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster