Det är ju tydligen nödvändigt eftersom gnälliga människor som du inte har någon självdistans, självkontroll eller öppenhet.
Varför dessa hårda ord? Jag är upplyst, kära du. Jag har väldigt stor självdistans, självkontroll och är väldigt öppen. Så, då var det avklarat.
Fördomarna svämmar visst över här... Drunknar du inte?
Jag är ganska duktig på att simma. Eller i alla fall hålla mig flytande.
Irretation och aggression börjar alltid i missuppfattningar. När man inte har HELA bilden. Du verkar inte ha hela bilden.
Sen är det jag säger inget nytt. Men det är nytt för mig. Det är klart att jag vill förklara för människor hur dom kan bli lyckliga.
Jag är medveten att en och annan inskränkt person kommer att bli arg.
Om det du säger inte är nytt, utan är nytt för dig, varför berättar du det för oss? Jag vet det redan, och jag tror många med mig. Jag fick den insikten när jag var 17 år. Jag vet inte hur andra blir lyckliga, men jag vet ofta hur jag själv blir lycklig. Och jag tänker inte predika för dig hur du skall bli lycklig, du får hitta din egen väg. Jag tror inte det finns något universalrecept, inte ens för mig själv, och folk som tror att det finns ett sådant och som dessutom försöker pracka på mig kritiskt tänkande gör mig irriterad. Jehovas Vittnen kommer förbi och upplyser mig ibland, och de är lika trångsynta som du och jag och precis alla andra.
Nån smartskalle skrev:Get your own view, here! I'll give it to you!
Jag vet inte mycket. Det enda jag vet är att folk TROR mer än dom VET.
Ta fasta på det. Jag tror att folk tror mer än dom vet. Om du inte vet mycket, så låtsas inte som om du visste mycket.
Jag vet att mitt budskap är större än du kan inse.
Jag håller med dig i sak i mycket av vad du skriver, nästan allt. Det jag reagerar mot är ditt sätt att framföra det på. Ditt sätt att försöka framstå som den Upplyste Frälsaren, vilket jag har förstått går stick i stäv med allt vad du förespråkar.
Du är inte en unik och vacker snöflinga, utan samma ruttnande, organiska skräp som allt annat. Och vi vet att ingenting är evigt, att allt utvecklas och att allt faller samman. Du behöver inte berätta det. Men det är skönt att ha förstått det, eller hur?
Jag börjar mer och mer inse att människor ÄR trångsyntare än jag någonsin trott.
Se där, då har du gjort dig av med en av dina trångsynta fördomar - fördomen att folk inte är trångsynta! Skönt att du har kommit till den insikten, då är det än trångsynt person mindre på planeten. I alla fall i ett avseende.
Vi andra fungerar likadant.
Jag trodde det fanns en gräns för hur trångsynt man kan vara - speciellt för personer som sitter på ett filosofiforum.
Jag fascineras också av hur trångsynta människor är - så trångsynta att de tror att det finns en gräns för hur trångsynt man kan vara.
Återigen; det jag reagerar på är inte vad du skriver, utan ditt sätt skriva det på. Det har ingenting med trångsynthet att göra.
Men eftersom jag hela tiden lär mig nya saker så börjar jag inse att vissa människor KAN verkligen inte tänka utanför boxen.
Det gäller alla, dig själv och mig själv inkluderade. Distans till något annat, andra människor t ex, är lätt att ha - det svåra är att ha distans till sig själv. Jag ser grandet i ditt öga, men min egen bjälke bekymmrar mig föga.
(Förresten: varifrån kommer uttrycket "tänka utanför boxen"? Jag har hört det på ett seminarium förut. Är det ett eget påfund, eller har du också hört det nånstans ifrån?)
Vad är att vara vaken? Det är att vara vaken för nya intryck. Vad krävs för att vara vaken för nya intryck? Inga fördomar. Vad är du - Vaken eller fördomsfull? En person som är vaken blir inte arg eftersom det bara är fördomar som skapar irretation. En vaken person kan takla saker på ett komiskt/konstruktivt sätt. Det kan inte en fördomsfull människa. Han kan bara blir arg och irreterad.
Här haglar det fördomar om både fördomsfulla och vakna människor, ser jag. Drunkar du inte?
Jag börjar sakta men säkert inse att barn trivs bättre i sandlådan när dom får leka som dom vill.
Du får jättegärna leka med mig, men kasta inte sand i ögonen på mig, och tvinga mig definitivt inte att bygga luftslott istället för sandslott.
Jag har bara förstått mig på mänskligt lidande det är allt.
Du, jag, han därborta och en uppsjö andra. Alla förmedlar samma budskap (eller ska vi säga buddhskap?).
Nu ska jag gå min egna väg - inte störa er mera.
Lycka till på vägen. Vi kanske möts nån mer gång. Låt mig i så fall gå på i min takt och utforska min väg, så skall du få utforska din väg i fred, och jag skall inte slita över dig att se världen från mitt perspektiv. Vi ses i Rom, alla vägar bär dit sägs det. Väl där kan du få berätta vad du upplevde på din resa.
Lev väl, Jimmy.
Det vore trevligt om du stannade kvar. Faktiskt.