Självmord - Den sista spiken

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Zarathrustme

Självmord - Den sista spiken

Inläggav Zarathrustme » 23 feb 2008 22:28

Kan självmord vara något annat än sista spiken i det hus du byggt av lösvirke, vars grund är lagd i högmodets träsk och bärs upp av självömkans stomme. Regelverket av felaktiga slutsatser, är spikade så kors och tvärs, att självkänslans isolering inte går att få dit och självförtroendets fasad hänger i alldeles för få spikar.
Huset är dragit och kallt. Den värme sanningen ger, saknas, då du inte tror att någon sådan existerar, eller inbillar dig att du redan har den.
Isande vindar gör kylan rå. Fukten stiger medan huset sjunker.
Det hus som bär ditt namn… Är du…   :smt100

Inte undra på att du vill ta ditt liv. Vem vill bo i ett sådant namn som ditt? Vara du? Vill någon? *nope*

Du har en poäng. Ingen vettig människa skulle vilja uppleva det du upplever, utan att fundera på självmord.

Men min poäng är att ditt enda problem är din fantasi.

Din fantasi om din förträffliga förmåga att kunna bygga hus. Bevisligen står ditt hus i ett kärr och sjunker. Möglet tapetserar alla rum, vars enda isolering är spindelväv. Värmesystemet är biologiskt och sporadiskt, d.v.s. råttor.

Om någon förbipasserande vänlig själ, typ grodsamlare, passerar och får för sig att tipsa om att ett hus faktiskt kan byggas på en annan plats och på ett annat sätt, får han släppa allt och springa för sitt liv. Högmod och bitter vrede är ofta goda vänner. =P~

En bekant ringde upp mig för ett tiotal år sedan. Han hade spekulerat i aktier, tjänat massor, levt i överflöd och sedan förlorat allt och mer därtill. Nu hade det uppdagats att han hade förfalskat namnteckningar och förskingrat sina barns pengar. Som ett resultat av det hade hans fru lämnat honom. Han var en tjuv och en lögnare :^o  som var övergiven och fattig.

Han berättade att han en tid allvarligt hade övervägt självmord och nu slutligen beslutat sig för att göra det. Han kände mig genom en kristen församling som jag hade undervisat i under ett drygt år.
Jag frågade honom om han behövde låna ett rep.
Min kommentar var så oväntad så att han började skratta och skrattade länge. Med en välriktad spark hade jag lyckats knäcka självömkans stomme och översta våningen hade rasat i huvudet på honom. Han tappade den sista spiken och har inte hittat den sen dess.
I stället hjälpte jag honom att bit för bit montera ned huset. Det står idag på en annan plats och på en bättre grund.
Grunden är en klippa - Kristus Jesus, stommen är Guds ord och huset är uppvärmt av Den Helige Andes eld. Hans väggar är tjocka, då han har sett sitt värde i Guds ögon. Idag lyser det i hans fönster. \:D/

Vi bygger alla hus. Det hus vi kallar ”jag”.

Platsen grunden vilar på är frågan om Guds existens.

Finns Gud? Om han finns, bryr han sig om människan… Om Mig? Hur får jag i så fall kontakt med denne Gud? Hör han min bön? [-o<  Finns det faktiskt en mening med mitt liv?

Grunden är det du förlitar dig på. Man kan vara övertygad om Guds existens, utan att ha Jesus som grund.
Jesus, Marx, Ulf Ekman, Bush, Pengar, styrka, respekt, påven, regler, dig själv etc.

Stommen är den positiva eller negativa energi som skjuter upp från grunden.

Regelverket är de slutsatser du drar om det som du har mött och möter. Detta regelverk bygger givetvis på stommen och grunden.

En människa som vill ta sitt liv mår för taskigt. Jag är väldigt ödmjuk inför den smärta som finns. Min egen mor blev systematiskt våldtagen av sin far under sin uppväxt. Under mina första tio år fick jag många gånger uppleva hur hon försvann ut genom dörren, sägandes ”nu kastar jag mig framför tåget”. Hon var periodvis deprimerad och minsta gräl kunde då sluta i att hon försvann i ett antal timmar och lämnade mig i helvetet.

Platsen för hennes grund var rätt, men inte hennes grund. I relationen med Gud blev hennes grund ny och idag är hon en stark och lycklig kvinna.

Mvh Zarathrustme

[-o<
Inte doppad
i gröt

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 23 feb 2008 22:39

Jag väljer människan.
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 24 feb 2008 17:53

JemyM skrev:Jag väljer människan.

Du väljer människan... Ok... Som grund för din grund, eller enbart som din grund, kanske både ock? I så fall få vilket vis? Eller menar du att du väljer en av människorna i mitt exempel, men talar i singularis för att indikera ditt tvivel på att de övriga är mänskliga? En annan möjlighet är att du känner dej dragen till den stackars grodsamlaren. :smt061  :smt049  =P~  

Kan du precisera dig?

Mvh Zarathrustme
Inte doppad

i gröt

Användarvisningsbild
Dr. Avantgardet

Inläggav Dr. Avantgardet » 24 feb 2008 20:17

Usch, vilket självrättfärdigande dravel.
Ja, så förträfflig du är.
meta(mor)for/s

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 24 feb 2008 21:34

Dr. Avantgardet skrev:Usch, vilket självrättfärdigande dravel.
Ja, så förträfflig du är.

Om du hade gillat det hade även jag övervägt självmord. ](*,)

När du däremot är äcklad, är jag smickrad. *yeah*

Zarathrustme
Inte doppad

i gröt

Användarvisningsbild
Dr. Avantgardet

Inläggav Dr. Avantgardet » 24 feb 2008 21:37

Varför betyder just mina åsikter så mycket för dig?
meta(mor)for/s

magicadehex

Inläggav magicadehex » 24 feb 2008 21:59

Dr. Avantgardet skrev:Varför betyder just mina åsikter så mycket för dig?

Dina åsikter är allas vår humor! eller vänta nu.. hela din existens är humor!

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 24 feb 2008 22:10

Dr. Avantgardet skrev:Varför betyder just mina åsikter så mycket för dig?

Jag är hemskt ledsen om jag fick dej att faktiskt tro att du på minsta sätt kunde få mig att ta mitt liv. Det var bara ett skämt. Jag trodde det var uppenbart. Förlåt mej.  notworthy

Dina åsikter betyder lika litet som en norrlänsk myggfis, så du behöver inte vara orolig.

Inte för att jag tror att du på något vis är dum, *kuku*  eller saknar kompetens att bidra med djupa tankar. Du tycks bara vara bitter. Bitterhet tenderar att förblinda människan. En blind konstkritiker är svårt att ta på allvar.

Man kan låtsas då man tycker synd om honom, men oärlighet är inte min grej.

Zarathrustme.
Inte doppad

i gröt

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 feb 2008 22:21

Hoppas ingen tror att Dr. Avantgardet är nåt slags alterego för mig, det är det inte. Så släng inte skit på mig för vad den där häver ur sig. På allvar.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Dr. Avantgardet

Inläggav Dr. Avantgardet » 24 feb 2008 22:58

Ni verkar helt besatta.
meta(mor)for/s

magicadehex

Inläggav magicadehex » 24 feb 2008 23:21

Dr. Avantgardet skrev:Ni verkar helt besatta.

Man kan undra vem som är besatt, egentligen!! Du, som tom använder ett fejk-nick som liknar det nick personen du snöade in på, har.
Coola ner dig nu, bruden.. du börjar bli ruggigt pinsam.

Användarvisningsbild
Dr. Avantgardet

Inläggav Dr. Avantgardet » 24 feb 2008 23:22

Lite självdistans kanske?
:lol:
meta(mor)for/s

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 24 feb 2008 23:22

Avantgardet skrev:Hoppas ingen tror att Dr. Avantgardet är nåt slags alterego för mig, det är det inte. Så släng inte skit på mig för vad den där häver ur sig. På allvar.

Jag säger som Ace, när han lämnade buddhisttemplet, "Denial is an ugly thing".   [-X

Allvarligt. Jag skulle inte kasta skit på dig även om så vore. Vi har alla vår lilla Dr. någonstans i vår skugga. :twisted:

Zarathrustme.
Inte doppad

i gröt

Erik Thurin
Kontakt:

Inläggav Erik Thurin » 29 feb 2008 13:46

När folk överväger självmord och sånt är några av de få tillfällen jag tycker det kan vara bra att folk blir religiösa. Förhoppningsvis kommer psykvården att bli mycket bättre, så att det inte behöver vara enda utvägen.

Riktigt nice smileyanvändande av Zarathrustme :D
Din gamle räv!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 29 feb 2008 14:40

Nu tycker jag att ni är mycket otrevliga och okänsliga. Den där attityden leder ingen vart... ja för fan kasta skit på mig också då förstås. Ni vet ibland tänker jag be Johan att ta bort alla mina inlägg, men när jag ser sådant här beteende tänker jag att det är tur att jag finns här så det blir lite balans.

Återgå till "Religion och andlighet"