Meditation
Moderator: Moderatorgruppen
-
Thimmy Bågfeldt
Meditation
Hur/Var lär jag mig att meditera? Har ni någon länk där jag kan läsa instruktioner?
-
Deuce Deceptor
-
Thimmy Bågfeldt
Jag vill utplåna känslan av ett jag, lämna den materiella världen och känna mig som ett med "världssjälen". Jag vet inte riktigt hur det känns att meditera eftersom jag aldrig gjort det. Därför är det svårt att förklara vad jag vill uppnå. Om jag är blind kan jag inte förklara färgen röd. Jag har hört och läst att meditation är en fantastisk upplevelse och därför vill jag testa. Vad finns det för olika syften med meditation?
För att få känslan av att uppleva universum direkt krävs det att hjärnan är helt städad. Du måste alltså ta tag i alla problem du möter i livet - konstant för att bli städad i hjärnan.
Har du ett problem som du skiter i, så skapar du en spänning i hjärnan - denna spänning gör att du inte kan vara totalt avslappnad.
Börja studera zen (zazen) eller transcendental meditation är mina tips.
Du upplever inte världsjälen genom att bara börja meditera lite.
Du måste ha en målmedveten livsstil.
Du måste vara helt seriös på att du vill göra av dig med ditt lidande.
Problemet är att många inte lidigt tillräckligt för att bli motiverade.
Detta är bara mina uppfattningar. Kan vara helt felaktiga.
Jag har dock upplevt denna "upplysning", sen kan ju folk ifrågasätta mina upplevelser.
Du är välkommen att ifrågasätta allt jag säger, det gör förövrigt 95% av alla jag pratar med.
Mitt tips är att du försöka ta tag i ditt liv till 100% procent, gör allt som du inombords känner. När du lärt dig ifrågasätta dina vanor kan du klara av vad som helst.
Vänligen
Jimmy
Har du ett problem som du skiter i, så skapar du en spänning i hjärnan - denna spänning gör att du inte kan vara totalt avslappnad.
Börja studera zen (zazen) eller transcendental meditation är mina tips.
Detta är bara mina uppfattningar. Kan vara helt felaktiga.
Jag har dock upplevt denna "upplysning", sen kan ju folk ifrågasätta mina upplevelser.
Du är välkommen att ifrågasätta allt jag säger, det gör förövrigt 95% av alla jag pratar med.
Mitt tips är att du försöka ta tag i ditt liv till 100% procent, gör allt som du inombords känner. När du lärt dig ifrågasätta dina vanor kan du klara av vad som helst.
Vänligen
Jimmy
Poängen med meditation är att strukturera upp minnerna så att hjärnans samordningsförmåga - uppmärksamgeten kan fokuseras.
När vi är olyckliga eller uttråkade är hjärnan otrukturerad.
Lycka är samma sak som koncentration/ fokuserad uppmärksamhet.
Att meditera är alltså att lära sig styra sin koncentrationsförmåga.
Att kunna kontrollera sina tankar.
MIND POWER helt enkelt.
Källor:
Flow : den optimala upplevelsens psykologi
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9127059693
Cognitive Psychology: 3rd Ed., a Student's Handbook
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=0863773753
När vi är olyckliga eller uttråkade är hjärnan otrukturerad.
Lycka är samma sak som koncentration/ fokuserad uppmärksamhet.
Att meditera är alltså att lära sig styra sin koncentrationsförmåga.
Att kunna kontrollera sina tankar.
MIND POWER helt enkelt.
Källor:
Flow : den optimala upplevelsens psykologi
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9127059693
Cognitive Psychology: 3rd Ed., a Student's Handbook
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=0863773753
Att nå "upplysningen" är således att inse att det inte finns något att inse. Att det inte finns någon "upplysning".
Det är alltså att inse att "gud är död" och att "du själv ÄR gud".
När man nått upplysning är man således fokuserad på verkligheten och inte på någon torr filosfoisk teori om verkligheten.
Man är öppen och accepterar verkligheten istället för att fly in i någon fantasivärld eller teori.
Man möter människor i vardagen och förstår deras problem.
Det är alltså att inse att "gud är död" och att "du själv ÄR gud".
När man nått upplysning är man således fokuserad på verkligheten och inte på någon torr filosfoisk teori om verkligheten.
Man är öppen och accepterar verkligheten istället för att fly in i någon fantasivärld eller teori.
Man möter människor i vardagen och förstår deras problem.
Jag har hört en bra beskrivning.
Vänta ut tristessen och gör sen ingenting åt den.
Då mediterar du.
Nej men sanning jag har försökt meditera och det är svårt, hjärnan vill inte att vi inte ska tänka. Hjärnan vill leva åtskiljd från kroppen.
Egot, jaget, vill hela tiden hävda sig. Besegra tristessen och du har tagit död på egot.
F ö så läste jag en artikel om att munkar som dagligen mediterar har mer utvecklade hjärncentra vad gäller lycka och känsla av samhörighet.
Vetenskapen värld.
Vänta ut tristessen och gör sen ingenting åt den.
Då mediterar du.
Nej men sanning jag har försökt meditera och det är svårt, hjärnan vill inte att vi inte ska tänka. Hjärnan vill leva åtskiljd från kroppen.
Egot, jaget, vill hela tiden hävda sig. Besegra tristessen och du har tagit död på egot.
F ö så läste jag en artikel om att munkar som dagligen mediterar har mer utvecklade hjärncentra vad gäller lycka och känsla av samhörighet.
Vetenskapen värld.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
PopJimmy skrev:
Jimmy jag tror att det är fälla det du beskriver, jag är medveten om vad du skriver efter bara ett försök till förtydling.
När man vill så har egot makt, först när man inte vill mediterar man.
Sluta sträva, det du vill uppnå har du redan uppnått. Inte just nu, men när du uppnått det.
Krångligt att formulera. Och jag som du kan ha helt fel, bara mina tankar nu.
Inse att du är redan, försök ta reda på vad du är genom att känna efter, hur känns öronen, hur känns bäckenet, hur känns det att känna.
Försök inte känna utan känn.
Försök inte slappna av utan slappna av.
Försök inte vara du är redan.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
J R Auk:
Jag förstår vad du menar.
Min poäng var här att förklara hur man kan närma sig meditationen på ett seriöst sätt.
Det är klart jag håller med om vad du skriver, men för att börja inse saker måste man först ha hamnat på rätt spår.
Det jag försökte uttrycka här var hur man tar sig till spåret, inte hur man når högre insikter efter att man varit på spåret ett tag.
Jag förstår vad du menar.
Min poäng var här att förklara hur man kan närma sig meditationen på ett seriöst sätt.
Det är klart jag håller med om vad du skriver, men för att börja inse saker måste man först ha hamnat på rätt spår.
Det jag försökte uttrycka här var hur man tar sig till spåret, inte hur man når högre insikter efter att man varit på spåret ett tag.
-
Thimmy Bågfeldt
Tack för svaren. Lite svårt att förstå men jag får läsa det igen senare så kanske det går bättre.
Jag tror inte att allt är lidande men att det finns en världssjäl som man kan känna mer eller mindre samhörighet med. Men det är en annan diskussion.
Ibland när jag är trött och utmattad i huvudet upptäcker jag att jag att jag ett tag suttit paralyserad och tittat på en punkt bakom väggen eller snarare ingenting. Det händer nog oftare när det är lite liv och rörelse runt omkring mig. Det är som att hjärnan vilar i några sekunder. Jag tänker inte på något. Det är sådana där tillfällen då kompisarna måste ropa på mig och vifta med sina händer framför ansiktet på mig för att jag ska "vakna". Det är svårt att beskriva känslan eftersom det inte känns så mycket. Jag varseblir omgivningen men jag tänker inte på något. Är meditation något liknande detta?
Jag tror inte att allt är lidande men att det finns en världssjäl som man kan känna mer eller mindre samhörighet med. Men det är en annan diskussion.
Ibland när jag är trött och utmattad i huvudet upptäcker jag att jag att jag ett tag suttit paralyserad och tittat på en punkt bakom väggen eller snarare ingenting. Det händer nog oftare när det är lite liv och rörelse runt omkring mig. Det är som att hjärnan vilar i några sekunder. Jag tänker inte på något. Det är sådana där tillfällen då kompisarna måste ropa på mig och vifta med sina händer framför ansiktet på mig för att jag ska "vakna". Det är svårt att beskriva känslan eftersom det inte känns så mycket. Jag varseblir omgivningen men jag tänker inte på något. Är meditation något liknande detta?
Jag skulle nog säga att det är något åt det hållet....
Här kommer en definition av gemensamma drag från meditation:
Här kommer en definition av gemensamma drag från meditation:
Ken Wilber skrev:(1) active attention, a relaxed ut intense alertness, which is focused on the present; (2) the stopping of the formation of thought (the conceptual form of knowledge), as a result of which we are able to present for what is arising in the moment, and (3) passive observation , which creates the space for the Subject to reveal itself (and which enables us to make the leap to the second, nonconceptual way of knowing). And one instant of this pure awareness is itself Mind. Whether we realize it or not, it is always already the case.
Återgå till "Religion och andlighet"