Hej, är det okej om jag tar livet av mej?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 okt 2007 13:00

Zokrates skrev:Håller bara delvis med, för du kan även bli det som andra tvingar dig att bli, du kan även förhindras att göra de val du vill på grund av andras vilja.

Att säga att din situation beror på dig helt och hållet köper jag inte rakt av.
Många av de val du gör är endast det som återstår då dina valmöjligheter aktivt har beskärts till ett fåtal.

Civilingenjören från nigeria som jobbar som städare på Mc Donald´s har väl inte så mycket att tacka sin utbildning för att han är där han är.
Nisse som miste sina ben då han blev påkörd av ett rattfyllo är ett annat exempel på att andra människors val påverkar andra människor, ibland positivt men förmodligen oftare negativt.

Allt påverkas och vår möjlighet att styra själva är bara en förhoppning, som kan bli verklighet eller grusas av dem vi möter på vår väg. Vi far fram genom livet vind för våg och dukar någon under eller höjs till skyarna så beror det på omständigheter. En del kallar det ödet andra slumpen, en del tur eller otur, allt för att påvisa att det som sker inte går att förutbestämma eller ens kontrollera.

Därför ogillar jag när människor som misslyckats får ta negativ kritik och höra saker som, det var ditt fel!

Slutsats: vilken generalisering man än gör kan man finna undantag till densamma - då generaliseringar bygger på att man just bortser från undantagen. Undras om detta även gäller nyssnämnda generalisering?

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 27 okt 2007 12:58

Zokrates skrev:Håller bara delvis med, för du kan även bli det som andra tvingar dig att bli, du kan även förhindras att göra de val du vill på grund av andras vilja.

Det var det jag sade:

Skyline skrev:Visserligen kan livet ibland inte bli vad man vill pga. omstädigheter man lever i men det mesta avgörs ändå av de val man gör som tex:

/Skyline

Klart att det finns mycket som ker i ens liv som man själv inte kan påverka som styrs av andras val och "slumpen" mm. men mestadelen styrs ändå av våra egna val.

/Skyline

Tony The Pony

Inläggav Tony The Pony » 30 okt 2007 15:48

Skyline skrev:men mestadelen styrs ändå av våra egna val.

/Skyline

Och hur styrs våra egna val ?? :?

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 31 okt 2007 11:24

Tony The Pony skrev:

/Skyline

Av oss själva. Av våra tankar.

Tony The Pony

Inläggav Tony The Pony » 08 nov 2007 22:04

Skyline skrev:
Tony The Pony skrev:

/Skyline

Av oss själva. Av våra tankar.

Och våra tankar påverkas av omgivningen, och alla familjer är psykotiska, aha, masspsykos!

:!:

Tony The Pony

Inläggav Tony The Pony » 26 mar 2008 16:50

Jaaa.. och för att liva upp liket igen, jag är tillbaka på psyket. Men beware; snart är jag ute igen och härjar!

:shock:

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 26 mar 2008 16:54

Men du har tillgång till internet iaf:)
Varför är du där, för att du vill det eller för att någon annan vill det?

Tony The Pony

Inläggav Tony The Pony » 26 mar 2008 17:56

ja det är lyxigt psyk jag är på, till exempel dricker jag kaffe nu och sen blir det varma mackor..

testar ny medicin, vill ha den. och för att ta den, krävs det att jag är inlagd under en tid, så svaret är: ja och nej¨

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 26 mar 2008 17:57

Tja Tony, lyllos dig som har tillgång till internet från psyket. Det är det ju inte alla som har. Försök se det positiva i situationen.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 26 mar 2008 17:57

Vilken medecin om man får fråga?

Tony The Pony

Inläggav Tony The Pony » 26 mar 2008 17:58

Medicinen heter Abilify, någon som har kommentarer kring detta under?

Tony The Pony

Inläggav Tony The Pony » 26 mar 2008 17:59

Skogsälvan skrev:Tja Tony, lyllos dig som har tillgång till internet från psyket. Det är det ju inte alla som har. Försök se det positiva i situationen.

Ja, jag klagar inte. Trots allt så lever vi ju i den bästaste av världar.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 26 mar 2008 18:01

Den har jag också haft, fast jag blev inte inlagd under insättningen. Eftersom jag gick upp i vikt ändrade jag medecin, annars är den ju väldigt bra. Dämpar inte känslorna som antipsykotikum brukar göra. När kommer du ut?

Tony The Pony

Inläggav Tony The Pony » 26 mar 2008 18:08

Åh, så du blev inte inlagt. Det var skumt med tanke på att jag var tvungen att bli det enligt läkaren /förvirrad/

Jag kommer ut på Måndag eller Tisdag, om jag inte flippar det vill säga.

Tony The Pony

Inläggav Tony The Pony » 26 mar 2008 18:11

Skogsälvan skrev:Eftersom jag gick upp i vikt ändrade jag medecin, annars är den ju väldigt bra. ?

Mm, jag har också gått upp en massa i vikt, hoppas med Abilifyn att aptiten inte är lika med "Middag? Jag tar för två". :)

Kul att höra gott om detta under!

Återgå till "Tankar och känslor"