Ok, hip hop folkene har alltid hatet metal folkene (altså de som hører på heavy, death, reg. ol.!)
Her er slik som "de fleste" tenker om HipHopere og Metallere:
Den stereotypiske HipHoper er slik:
- Røyker hasj/pot
- Tagger
- Skater
- Snakker delvis i Engelsk
- Hører på HipHop og Rap
- Går i alt for store klær
- Syns overdrevne store gullsmykker er kule
- Sloss mye og truer med å drepe
- Hater staten
Den stereotypiske metaller er slik:
- Satanist
- Overdrevet masse piercinger og spikersmykker
- Syns selvmord og død er kult/gøy
- Kutter seg selv
- Skriver triste dikt om døden
- Hater staten
- Er alltid i "flokk"
----
I HipHop synger de mye om sex, vold, våpen og diskriminering.
Selv om rapperene kanskje har flyttet inn i et stort flott hus for flere år siden, og bare lever i sus og dus!
En Rapper synger ofte om alle damene han har hatt sex med.
- Hvorfor det?
Jeg vet ikke!
For jeg er jo en "Metaller", en "Gothic" person.
Jeg hører ikke på HipHop.
Eller.. Jo! Det gjør jeg!
Jeg hører på HipHop dersom de synger om et tema som berører meg!
Et tema som jeg gjerne vil høre sanger om!
Men selv om jeg er "Goth", så hører jeg ikke på alle typer Metal heller!
For det første så er jeg kristen, Metal er ingen religion!
Så derfor hører jeg ikke på satanistisk musikk.
Ta en titt på listen over Metallere og HipHopere en gang til!
- Hvor mye av det som står der tror du er sant?
- Er virkelig alle HipHopere slik? Og alle Metallere slik?
Nei!
1. Jeg er ikke satanist.
2. Jeg har ingen piercinger, men jeg har et par smykker med naggler på, som jeg kun bruker til spesielle anledninger (Konserter ol.)
3. Jeg syns ikke døden er kult, heller ikke selvmord!
4. Jeg kutter ikke meg selv.
5. Jeg skriver dikt, men ikke om døden!
6. Jeg har ikke noe imot staten, jeg syns staten er helt ok jeg!
7. Jeg er ikke alltid med mine "metall venner", jeg har venner som har annen smak enn meg også.
(Dessuten hører jeg også på Country og Norsk Rock)
Ser man det! Ingen av punktene stemmte for meg!
Men, hva med HipHoppere da?
Stemmer alle punktene for dem?
- Helt ærlig, så vet jeg ingenting om det!
Bare at de fleste HipHoppere jeg møter på er slik!
Det er kanskje derfor jeg ikke har noen venner som liker HipHop.
Simpeltent fordi jeg ikke vil være venn med kriminelle personer som doper seg!
---
Mange ser på stilen som en "Religion"
(Det var altså derfor jeg la den under Religion kategorien)
Men er det det?
Når jeg kan være "Goth", og likevel være Kristen?!
Når jeg faktisk aldri har møtt på en "Gother" som er Satanist?..
Eller en "Gother" som skriver triste dikt om døden?
Nei, de som skriver triste dikt om døden og hater alle, kalles for "Emo".
- "Emo" er forresten også en hårfrisyre, som har blitt en trend, akkurat som "puddelfrisyre" som alle rockerene hadde på 70 - 80tallet.
Trender er aldri bra!
En tid så skulle ALLE være "Goth".
Det var rart! Man såg hvem som var "Goth" bare fordi det var mote, og hvem som "alltid" hadde vært det.
Men blir ikke "Goth" fordi man plutselig våkner opp en dag og sier "JA! Nå skal jeg bli Gothic!", man blir "Goth" fordi man er!
Jeg viste ikke hva "Goth" var for 10år siden!
Det var onkelen min som forklarte det til meg.
Det var han som fortalte meg at stilen min og musikksmaken min kaltes "Goth".
Hmmm... Men hva med HipHop da?
Man kan jo ikke tvinge seg selv til å høre på HipHop!
Det blir jo bare feil!
Jeg vet lite om HipHopere, annet enn at jeg leste et HipHop blad i dag, på norsk, selv om halve bladet sto på engelsk, så skulle det vist nok forestille norsk.
- Hva er det med HipHop og engelsk?
Kan de ikke bare si; Kom igjen!
Istedet for: C'mon!
Eller hva med å si; Hun er den nye jenta!
Istedet for: He's det new girl!
Hva er så vanskelig med å snakke norsk egentlig?
Jeg forstår at PC-"geekene" bruker engelske ord om PC deler, men det er jo fordi det ikke eksisterer et norskt ord for "ram" eller "prosessor".
De kan jo bruke lange forklarende settninger, men det er enklere å bare bruke ordet som står på pakken!
Tenk om de hver gang skulle si;
"Dette er den brikken som gjør at du har mer ledig plass til å gjøre mer på PCen samtidig"
Hver gang de egentlig skulle ha sagt "ram"!
---
Hvorfor snakker HipHopere så mye engelsk?
Hvordan er "den stereotypiske" HipHoperen egentlig?
Dette er spørsmål dere må besvare for meg!
For jeg har helt ærlig - Ingen aning!!!
HipHop Kulturen og Metal Kulturen
Moderator: Moderatorgruppen
HipHop Kulturen og Metal Kulturen
Why? How? What???
Re: HipHop Kulturen og Metal Kulturen
GothQueen skrev:
Hvorfor snakker HipHopere så mye engelsk?
Hvordan er "den stereotypiske" HipHoperen egentlig?
Dette er spørsmål dere må besvare for meg!
For jeg har helt ærlig - Ingen aning!!!
Okidoki, ska se vad jag vet, vänta, måste gräva lite i bakhuvudet, så där alla fakta framme.
Hip-hop är en ghettokultur som har sina rötter från R&B, Soul, Gospel, och kom att utvecklas under 1970 talet och framåt. Med Ghetto kultur, menar jag att det var färgade människor i fattiga områden som utvecklade en stil som sakta växte fram som en slags gatukultur, där Rap, Breakdans och graffiti blev bärande element inom hip-hop kulturen.
I Usa blev det krig mellan öst och väst Rappare som stred om att dominera skivförsäljningen under slutet av 80 talet ( och kanske även fram till våra dagar). Vid sidan om uppstod subkulturer, som tillförde nya element i musiken, man samplade mycket disco musik men började nu även sampla hårdrock, vilket ledde fram till den moderna Hip-Hopen som är idag.
I USA fanns det generationer som växt upp med surfkulturen, med dess musik och livsstil. Skaters anammade Hip-Hop musiken på samma sätt.
Kläderna, accesoarerna som attribut för att markera tillhörighet, unika
taggar för att markera individen samt gänget inom kulturen.
Som inom alla dessa kulturer så är det känslan av gemenskap som lockar dem som söker en identitet till att klä sig på ett eller annat sätt.
Skoluniformer, militärkläder, senaste mode, är alla olika sätt att visa vem man är samt inom vilken grupp man tillhör. Att klä sig på ett speciellt sätt har alla unga generationer gjort, ofta ser den äldre generationen de unga som rebelliska då deras stil bryter mot rådande klädsel tabun. Att vara utmanande, provokativ anammas lätt av svaga identiteslösa ungdomar som egentligen bara strävar efter bekräftelse.
Även språket bryter mot det gängse samhällets dolda kulturella överenskommelser. Genom att använda ett visst språk anammar man värderingar och visar vilken grupp man tillhör. Man visar vilken sida man står på om det uppstår yttre hot eller konflikter inom eller mot gruppen. Slangkulturer har alltid funnits, likaså olika språk med unika ord inom olika yrken. En del folk har helt egna språk som de använder vid sidan om landets språk för att markera sammanhållning och bevara en kultur.
Sterotypa Hip-Hoppare ser du ju överallt. Dock har jag märkt att det är en fasad som upprättshålls av de flesta och skrapar man lite på ytan, så talar de perfekt "svenska" om de bara vill. Som alla andra ungdomskulturer så mognar de när de blir äldre och byter då ut de löst hängande byxorna som visar halva arslet, mot kostym och slips.
Goth Queen
Du har aldrig funderat på att läsa sociologi eller någon liknande humanistiskt vetenskap som studerar dessa olika fenomen i samhället. Du ställer många bra frågor och skulle behöva förklaringsmodeller för de uppställningar du gör.
Finns mycket litteratur på detta område, om hip hop kulturen och alla möjliga slags grupper, böcker som handlar om dom, där dom blir intervjuade, där man forskat på deras värderingar, vilken slags bakgrund de oftast har, var hip hopen är vanligast (förorterna) och hur det kan komma sig. Då kan man gå tillbaka i tiden och se på de första svarta artisterna och hur hip hopen utvecklats därifrån som en motströmning gentemot den fattigdom som dessa personer växt upp med. De stora kläderna de har är till exempel en grupptillhörighetsmarkering eftersom de ofta var så fattiga så fick de unga ta över storebrorsans kläder och på det viset uppfanns stilen att ha för stora och hängande kläder.
Strävan har också alltid handlat om relationen till fattigdomen och att skaffa sig symboler för framgång, pengar, bilar, ha massa tjejer osv. Allting som kan associeras till att ha lyckats i livet. Om du frågar en riktig hip hopare så tror jag du kan få ut väldigt mycket om deras politiska åskådning och mycket annat.
Själv har jag aldrig haft några känslor för hip hop. Har ofta stört mig på både rap och hip hop, deras överdrivna stil. Numera är det lättare för mig att acceptera dom, men jag kan fortfarande inte känna någon anknytning till dom.
Du har aldrig funderat på att läsa sociologi eller någon liknande humanistiskt vetenskap som studerar dessa olika fenomen i samhället. Du ställer många bra frågor och skulle behöva förklaringsmodeller för de uppställningar du gör.
Finns mycket litteratur på detta område, om hip hop kulturen och alla möjliga slags grupper, böcker som handlar om dom, där dom blir intervjuade, där man forskat på deras värderingar, vilken slags bakgrund de oftast har, var hip hopen är vanligast (förorterna) och hur det kan komma sig. Då kan man gå tillbaka i tiden och se på de första svarta artisterna och hur hip hopen utvecklats därifrån som en motströmning gentemot den fattigdom som dessa personer växt upp med. De stora kläderna de har är till exempel en grupptillhörighetsmarkering eftersom de ofta var så fattiga så fick de unga ta över storebrorsans kläder och på det viset uppfanns stilen att ha för stora och hängande kläder.
Strävan har också alltid handlat om relationen till fattigdomen och att skaffa sig symboler för framgång, pengar, bilar, ha massa tjejer osv. Allting som kan associeras till att ha lyckats i livet. Om du frågar en riktig hip hopare så tror jag du kan få ut väldigt mycket om deras politiska åskådning och mycket annat.
Själv har jag aldrig haft några känslor för hip hop. Har ofta stört mig på både rap och hip hop, deras överdrivna stil. Numera är det lättare för mig att acceptera dom, men jag kan fortfarande inte känna någon anknytning till dom.
"Sagging" (det å ha buksen langt nede på ruma/knærne) stammer egentlig fra amerikanske fengsler, hvor det ikke er lov å bruke belter, og buksene derfor som oftest var for store, og derfor sank ned på rumpa/knærne.
Derfor asossierer jeg HipHop med kriminalitet.
Og det å studere sociologi eller lignende var ingen dårlig ide, Sceptisk =)
Det skal jeg gjøre når jeg blir frisk og fullfører videregående =)
(rettet bare skrivefeil)
Og det å studere sociologi eller lignende var ingen dårlig ide, Sceptisk =)
Det skal jeg gjøre når jeg blir frisk og fullfører videregående =)
(rettet bare skrivefeil)
Why? How? What???
Jag tror att de flesta inte följer dessa mönster. Få av de som lyssnar på punk vill ha anarki eller har tuppkam, få av de som gillar metal går runt i svart läder, etc. De såkallade subkulturerna är nog snarare undantaget, men tyvärr är det ofta det man ser. Jag tror att dessa ofta är skadliga, att de lär in ett grupptänkande och gruppbetéende som ibland tvingar en att göra saker som man själv inte vill göra.
Att hip hoppare snackar engelska är väl för att det ses som coolare än de nordiska språken? Låter ganska troligt, dessutom kommer ganska mycket rap från USA.
Att hip hoppare snackar engelska är väl för att det ses som coolare än de nordiska språken? Låter ganska troligt, dessutom kommer ganska mycket rap från USA.
-
Erik Thurin
- Kontakt:
Jag har hört att en av de första som hade jättemycket taggar och nitar var Judas Priests sångare, som hade fått det från den homosexuella läderbögskulturen (han va tydligen bög). Om jag förstått det rätt var han en av de stora anledningarna till att nitar och läder är så utbrett idag. Så om jag förstått det rätt är den klädstil som många homofoba macho-metall-män visar upp från början symbol för att man är homosexuell. Lite kul
Jag försår dock inte riktigt kopplingen mellan religon/andlighet och hiphop/metall
Jag försår dock inte riktigt kopplingen mellan religon/andlighet och hiphop/metall
Din gamle räv!
-
Tony The Pony
GothQueen skrev:
hustlin', hustlin', hustlin', hustlin', hustlin', hustlin', hustlin', hustlin', hustlin', hustlin', hustlin', hustlin',
Everyday Im Hustlin
Everyday Im Hustlin
Everyday Im Hustlin
Everyday Im Hustlin
Everyday Im Hustlin
Everyday Im Hustlin
Everyday Im, Everyday Im , Everyday Im Hustlin
Återgå till "Religion och andlighet"