Skrämseltaktiker!

Moderator: Moderatorgruppen

Är du beredd att ha en större risk att dö för att slippa leva i en värld av skräck?

Ja
13
93%
Nej
1
7%
Nej, jag vill bara att det döljs bättre så mina barn inte behöver skrämmas.
0
Inga röster

Antal röster: 14

J R Auk

Skrämseltaktiker!

Inläggav J R Auk » 03 apr 2008 16:52

Jag ser dem överallt. Nu inför förra valet blev jag bombarderad av utskick från politiska partier som berättade hur farligt, mycket brottslighet, som det fanns i mitt närområde. Och självklart hur det skulle stävjas av "rätt" parti.

Hela den ökade övervakningsapparaten drivs av skrämseltaktiker. Och den har lyckats väl vad det verkar med övervakningsbranchen som en snabbt växande sektor, med gymnasier i "säkerhet" som följer i dess spår.

Det nu fallnande, men ännu aktuella, ämnet om terrorism fungerar också på skrämseltaktiker. Man vill genom att visa att liv kan förloras aktualisera olika frågor, eller legitimera vissa beslut.

I alla fall då jag har undersökt statistik som menar motivera "varningarna" så har det bara varit en fråga om omskrivningar. Och i många fall saknas det någon konkret grund, de politiska utskicken hade ingen.

Hur bör vi förhålla oss mot detta? Vad kan vi göra mot detta? Jag tycker det är en oerhört viktig fråga då den skapar ett avstånd mellan människor som inte är rationellt motiverat. Vi stänger dörrar om oss istället för att söka tryggheten i samspråk.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 03 apr 2008 18:38

Du vet det ju själv, det är universalmedicin nr1 (ayahuasca nr2) nämligen begränsa reklamen. Rädsla och kärlek är de två vägar som finns att gå för att väcka intresse, alltså är det dessa känslor som exploateras av reklammakarna.

Mitt grundförslag lyder: Gör samhället naturligt reklamfritt, dvs förbjud massmedial reklam fram till den punkt då den aktivt efterfrågas.

Börja med att sno om på regeln om direktreklam, låt den som vill ha reklam sätta upp en lapp på sin brevlåda och bötfäll alla företag som skickar reklam till övriga.

Användarvisningsbild
Fromm

Fruktan styr oss

Inläggav Fromm » 03 apr 2008 23:42

Om jag lever under konstant stress så är risken stor att jag dör i förtid.

Makterna

Inläggav Makterna » 04 apr 2008 01:11

Menar du att om man struntar i om man dör eller inte, så behöver man inte vara rädd för att dö?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 apr 2008 01:54

Hehe så kan man tolka det.

Men jag menade mer att även om det är så att "skrämseltaktikerna" har rätt, är ni beredda att ta den större risken som det skulle innebära att be dem dra åt fanders?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 apr 2008 07:09

Skrämseltaktikerm i media och politik handlar ju inte om att varna för faror, utan om att tjäna pengar för mdias del och om att få/behålla makt för politikernas del. När skrämseln slutar funka hittar man nya vägar. Fjäsk, håltomma löften, superpositiva tankar - några av dessa sätt används ju redan.

Att vara död - om det är ett intet eller ett något - skrämmer knappast någon, men transportsträckan dit, sjukdom, smärta, lidande. Ingen gamling vill "bli ett okummunicerbart nerskitet paket på långvården", helt beroende av andra. Vem vill det?

Vem välkomnar sjukdom, smärta och lidande? Mycket få. Det kan man bara göra om man har något slags övergripande perspektiv på dessa faktorer ochinsett via egen dyrköpt erfarenhet att man kan lära något, gå vidare, också genom sådana mörka erfarenheter. För egen del har mitt eget mörker varit av den arten att jag lärt något, stärkts och överlevt. Jag tycker det är svårare att bära när ens närmaste är sjuka och  lider än när man själv gör det.

När folk inte längre blir rädda av skrämselpropagandan förlorar den sitt värde. Men när är vi där, generellt sett?

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Makterna

Inläggav Makterna » 04 apr 2008 11:37

J R Auk skrev:Hehe så kan man tolka det.

Men jag menade mer att även om det är så att "skrämseltaktikerna" har rätt, är ni beredda att ta den större risken som det skulle innebära att be dem dra åt fanders?

Du är inte rädd för terroristerna.
Du är emot de som varnar för terrorismens faror.
Och du är för de som varnar för farorna med de som varnar för terrorismens faror?
Var det rätt uppfattat?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 apr 2008 14:18

Makterna skrev:
J R Auk skrev:Hehe så kan man tolka det.

Du är inte rädd för terroristerna.
Du är emot de som varnar för terrorismens faror.
Och du är för de som varnar för farorna med de som varnar för terrorismens faror?
Var det rätt uppfattat?

Japp. Det stämmer.

Fast jag är inte för de som varnar för farorna med att skrämsel. Utan jag är en av de som varnar för farorna med skrämsel.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 apr 2008 14:21

Undrar om det var min lite avigt ställda fråga som gör att ingen värderar livet mer, eller den potentiella chansen att det faktiskt finns ett hot, än denna skrämselpropaganda.

Fast vi har inte så bra underlag än :)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 apr 2008 14:23

Dock kanske man borde skicka in detta till tidningarna, de kollar väl aldrig källor ändå.

100 % av alla tillfrågade svarade att de hellre lever med ett större hot mot sitt liv än att detta hot utnyttjas för att legitimera åtgärder mot det. Demokratin talar för att Securitas skall läggas ner!

:)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 04 apr 2008 16:41

Vad har du nu gjort för nåt, Auk?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

freemem

hej å hå

Inläggav freemem » 04 apr 2008 22:20

hej å hå
Frihet är människans önskan men sällan hennes lott

freemem

Inläggav freemem » 04 apr 2008 22:40

Sorry för det senaste inlägget, fortfarande lite osäker på hur det fungerar med nya inlägg  

Jag förhåller mig mig alltid skeptisk mot våra mediers sensationsstorys. Går man t ex på aftonbladets löpsedlar så skulle vi alla vid det här laget vara drabbade, utan undantag.

Det är inte så lite märkligt att dessa medier som anser sig vara demokratins försvarare och maktens vakter försäker skrämma människor så att de blir benägna att springa åt det håll makten vill att de ska springa.

Hur kommer det sig t ex att så många i sverige är rädda för terrorister och muslimer fast det, mig veterligen, inte förekommit ett enda terroristdåd i Sverige?
Hur kommer det sig att så många lever i skräck och vånda över sjukdomar som är otroligt sällsynta (t ex ALS och mördarbakterier) medan oron för miljön inte alls är lika påtalaglig?

Enligt min mening har dagspressen, med få undantag, spelat ut sin roll som demokratins garant och maktens granskare. Man säljer annonser och skådespel (läs kändisskvaller) till en allt aningslösare allmänhet (eller kan det vara så att människor ser vad som pågår men inte orkar bry sig?)
Frihet är människans önskan men sällan hennes lott

J R Auk

Inläggav J R Auk » 05 apr 2008 00:18

Avantgardet skrev:Vad har du nu gjort för nåt, Auk?

Den frågan måste nog preciseras.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 apr 2008 13:02

Strunt i det, ett dåligt skämt.

Håller förövrigt med. Vad är försäkringsbolag annat än maffiosos?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Återgå till "Filosofi"