Inläggav Argument » 01 mar 2008 17:29
Buddhism lär inte ut att livet är lidande, utan att det finns lidande i livet. Detta lidande går att övervinna, enligt Buddhism. Lidandet bildas av starka, negativa begär och andra negativa känslor som exempelvis hat. Buddhism lär medkänsla, tolerans, tålamod med mera. Det är inte en negativ livssyn, snarare tvärtom, många munkar är glada och lyckliga.
Dano, att han skulle bli arg låter lite konstigt, men det är också en människa, han kanske också har "dåliga dagar". Dessutom, att spränga jorden med kärnvapen skulle inte leda till mindre lidande tror jag. Nirvana kan definieras på olika sätt, det vanligaste är utsläckning av begär, inte utsläckning av liv, tror jag. Många västerlänningar missuppfattar detta på grund av bland annat skolans religionsböcker. Tyvärr frågar få riktiga buddhister (jag har faktiskt gjort det) och får därmed en felaktiv bild av Buddhism. Att Buddhism säger att livet är lidande är helt galet.
Sen finns det givetvis korruption även bland praktiserade buddhister. Ni vet att det finns kristna präster som mördar, varför skulle det vara så svårt att tro att även buddhister skulle ha svagheter? Men långt ifrån alla är dåliga, de flesta är nog ganska bra människor. Men, som sagt, det finns undantag. Låt inte undantagen förstöra för de som faktiskt visar medkänsla.