Makterna skrev:1. Hur definierar du godhet?
Vid resonemangen kring vegetarianism har jag inte definierat det överhuvudtaget. Jag har nöjt mig med att konstatera att dina resonemang inte håller. Med detta sagt, kan jag gärna besvara din fråga om du mot förmodan fortfarande bedömer den vara relevant. Vad godhet är, är relativt, beror på sammanhang. Det finns olika sorters godhet. Det finns inte en enda absolut sorts godhet.
Vad bra. Då kan det vara ett utslag att av ett visst slag godhet att inte vilja döda andra levande varelser (som genetiskt sett är tämligen närbesläktade med en själv) för att hålla sig fysiskt vid liv. Man äter i regel inte dem man känner sig befryndad med. Det kanske är en irrationell motivering i dina ögon - men det är en motivering!
Vari består det ologiska i att inte vilja döda levande varelser?
Allt är ologiskt om det inte har nån motivering. Det har inte att göra med huruvida varelserna är levande eller inte. [/quote]
Motiveringen kan vara att man hyser en strävan att ge allt levande en möjlighet att i så stor utsträckning som möjligt leva och utvecklas inom sina livsområden, och om man då för sin egen fysiska överlevnad inte behöver döda annat levnde, är detta därför att föredra framför att döda annat levande. Plus den ganska enkla motiveringen: du får tillbaka vad du ger - what you give is what you get. Den som dödar, blir på sikt dödad. En variant av gyllene regeln. Som man kan se i liten skala här på detta forum: skriv vettiga inlägg och då får vettiga svar. Skriv ner andra och de kommer att skriva ner dig. Du kanske inte tycker det är en hållbar och logisk motivering, men det är i vilket fall en motivering.
Makterna skrev:2. Varför är dietval etiskt indifferent/meningslöst?
Jag har inte sagt att dietval alltid måste vara etiskt indifferent. Tycker man att det är odelikat att äta djur, att man mår illa av det eller dylikt, ska man såklart göra sig själv den tjänsten att låta bli. Inget kan väl vara mer självklart än att man låter bli att äta det man äcklas av, alldeles oavsett av vilken anledning man äcklas av det, oavsett om det är för att det varit levande tidigare, eller kanske omvänt, för att det kommer från växtriket. Detta betyder inte att jag håller med de mängder av pseudoargument du nu har presenterat för vegetarianism, t.ex. att det skulle vara elakt mot djur att äta dem, eller att det skulle vara objektivt odelikat.
Å andra sidan har du inte bemött särskilt många av de argument jag radat upp i början av denna tråd. Du har mer siktat in dig på den emotionella (och i dina ögon irrationella) sidan, jämfört med att inte gå på vissa brunnslock. Tycker du det är ett bra sätt att diskutera?
Hur många av argumenten nedan, som jag startade denna tråd med, handlar om att man inte skall vara elak mot djur?
Om vi nu inte bara skall flumma runt lite hursomhaver i denna tråd, låt oss återgå till min start av tråden!
Vad har du egentligen att säga om
etiska skäl?
hälsoskäl?
miljöskäl?
reursskäl?
ekonomiska skäl?
Varför vegetarian?
Det finns många olika skäl till att vara vegetarian, här är några exempel:
Etiska skäl:
- Om man respekterar djuren, så slipper man döda för att äta sig mätt!
- Man hjälper inte till och bidrar (genom att äta kött) till grymma djurtransporter och plågsamma djurförsök.
Hälsoskäl:
- Om man äter en sund vegetarisk kost får man mer energi, blir piggare och mår bättre.
Miljöskäl:
- Det är både skonsammare för människor och natur att äta/odla ekologisk kost (giftfri).
- Äter man kött bidrar det till försurning (köttätare i Sverige, får i sig mer protein än nödvändigt. Proteinet omvandlas sedan genom våra avloppssystem till kväve som reningsverken inte kan ta hand om. Detta är orsaken till försurning av våra hav och sjöar) och skövling av regnskogen ( man skövlar för att få plats med betesmark åt bostadsdjur, då bildas koldioxid).
Resurs skäl:
- Man kan livnära 10 gånger fler vegetarianer än köttätare per odlingsyta.
- 40 000 barn dör av svält varje dag, om alla var vegetarianer skulle jordens resurser räcka till alla, men om alla var köttätare skulle de bara räcka till mat åt halva jordens befolkning.
Ekonomiska skäl
- Det är billigare med vegetarisk mat.
Makterna skrev: Tycker du att det är etiskt problematiskt att äta djur, och isåfall varför? Är det för att det ibland leder till lidande, och du tillåter dig att generalisera såtillvida att du dömer ut all kötthantering, även om den sker seriöst? Eller är det för att du finner livet (även djurs) typ heligt, och att dödande därmed skulle vara nån sorts synd? Eller är det bara en personlig känslomässig association, att du älskar djur och därför finner det magstarkt att äta dem? Om det sista är fallet, tycker jag du ska fortsätta avhålla dig från kött, men sluta med att övertala folk som kanske har bättre förmåga att göra åtskillnad, dvs såna som kanske kan vara djurvänner men ändå inte tycker det är odelikat att äta djur. Om folk inte tycker det är odelikat att äta djur, så finns det ju för dem inget problem! Snacket om att kött är onyttigt etc är ju alldeles uppenbart ett pseudoargument.
Se skälen ovan!
MVH
Algotezza