Blandkost eller vegetarianism?
Moderator: Moderatorgruppen
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Avantgardet
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Skogsälvan skrev:Zokrates, din busunge, svara på mina frågor istället
Jag står gärna till tjänst med recept, Avant och ni andra. Efter 17 år har man samlat på sig en del.
Kalle, du är nog fin som du är.
Ja utan att behöva gå in i detalj, så är det som så att vitamintillskott i all ära, aldrig kan ersätta riktig mat. Tvärtom gör vitaminer, mer skada än nytta och att tillsätta vitaminer i födan är inte heller smart. Människan har ett avancerat ämnesomsättningsorgan, vi är komplexa och vi behöver en allsidig kost för att må bra. Vad vi däremot inte behöver är onaturliga fetter som piskats sönder till ytterst små beståndsdelar så att de kan passera tarmen och tas upp i kroppen. Vi behöver inte heller äta svårsmälta växtdelar, vilka egentligen kräver 4 magar för att smälta, däremot kan vi med fördel äta allt slags kött, från insekter, skaldjur, upp till fyrfota djur, det mår vi bara bra av. Min erfarenhet av alla de vegatarianer jag känt de senaste 20 åren är, ATT DE BLIVIT FÖRDUMMADE, samt ATT DERAS KROPPAR LIDER AV NÄRINGSBRISTER.
Det har gått bra för dem de första åren som veggar, men efter cirka 5 år börjar förändringarna bli tydliga. Ofta äter de för mycket frukt, vilket inte är bra för tänderna eller levern om det handlar om citrusfrukter. Gallämnen i äpplen gör dem lösa i magen så att de luktar pensionärer, och då har jag inte ens nämnt deras nervskador på grund av alla bekämpningsmedel på frukt och grönt. Bananer är en ört som inte kan odlas utan kraftiga gifter, dessutom innehåller bananer en oljeliknande substans, som ökar risken för tarmvred och andra diffusa magproblem.
I ärlighetens namn, borde vi alla ha inälvsparasiter då vår matsmältningsapparat är konstruerad för att verka i symbios med sådana varelser, men, vi är för kliniska. Detta innebär att maten vi äter gör oss sjuka, samtidigt som vi inte har något annat val än att äta den.
För att hålla sig frisk gäller ett par enkla regler: Ät när du är hungrig, ät hellre lite men ofta, ät varierat och kom ihåg, lite skit rensar magen, vilket innebär att småstenar och jord gott kan följa med salladen ner i magsäcken tillsammans med den där lilla snigeln som de facto innehåller ett ämne som motverkar cancer. Dessutom är det nyttigare för tonåringar att dricka öl till maten än mjölk, så det så.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Jaha, det måste förstås vara därför jag är så blåst då :)
Håller med dig om att många får i sig ett överskott av C-vitamin. Själv har jag ätit B-jäst sedan jag var liten. Behöver även komplettera med järn ibland. Blutsaft som de säljer på hälsokostbutiker är väldigt bra. Jag kollar med jämna mellanrum upp mina värden. Eftersom jag stundtals har lite ätstörningar måste jag komplettera med vitaminer under dessa perioder.
Överlag tror jag att inte att mitt matintag är mindre sunt än den falukorv och makaroner-käkande massan. Husmanskost är nyttigt. Det säger jag inte emot, men det har ju snudd på blivit exotiskt nu. Folk är dåliga på att laga mat. Jag har iallafall blivit piggare och lever under vanföreställningen att jag även blivit motsatsen till fördummad.
Men jag är som sagt inte så inne på hälsa som många vegetarianer är. Jag tycker att krämiga pastasåser är jättegott. Dessutom är jag förvånad över att vegetariska färdigrätter vanligtvis är så smaklösa. Och det slår ju inte fel; kommer det någon ny Finduspaj som är vegetarisk så består den till skillnad från de övriga av fullkornsdeg. Menmen, det kanske är jag som är avvikande. För övrigt dödar jag inte ens myggor.
Håller med dig om att många får i sig ett överskott av C-vitamin. Själv har jag ätit B-jäst sedan jag var liten. Behöver även komplettera med järn ibland. Blutsaft som de säljer på hälsokostbutiker är väldigt bra. Jag kollar med jämna mellanrum upp mina värden. Eftersom jag stundtals har lite ätstörningar måste jag komplettera med vitaminer under dessa perioder.
Överlag tror jag att inte att mitt matintag är mindre sunt än den falukorv och makaroner-käkande massan. Husmanskost är nyttigt. Det säger jag inte emot, men det har ju snudd på blivit exotiskt nu. Folk är dåliga på att laga mat. Jag har iallafall blivit piggare och lever under vanföreställningen att jag även blivit motsatsen till fördummad.
Men jag är som sagt inte så inne på hälsa som många vegetarianer är. Jag tycker att krämiga pastasåser är jättegott. Dessutom är jag förvånad över att vegetariska färdigrätter vanligtvis är så smaklösa. Och det slår ju inte fel; kommer det någon ny Finduspaj som är vegetarisk så består den till skillnad från de övriga av fullkornsdeg. Menmen, det kanske är jag som är avvikande. För övrigt dödar jag inte ens myggor.
Du gör helt rätt Skogsälvan, ät det du mår bra av. Men bejaka suget då och då och stoppa i dig lite variation. Just det att låta kroppens signaler styra vårt intag av näring, att kroppen signalerar via tarmen ett sug efter något speciellt som manifesterar sig som en bild i hjärnan, är ett sätt att säga att något protein, eller någon glucos saknas i oss. Då gäller det att fylla på förrådet igen och inte låta tankar om rätt eller fel styra oss. Jag dödar inte heller insekter eller andra djur i onödan eller bara för att jag kan. Men som tur är har vi slakterier som gör grovjobbet åt dem som inte jagar själva. 
Zokrates skrev:Du gör helt rätt Skogsälvan, ät det du mår bra av. Men bejaka suget då och då och stoppa i dig lite variation. Just det att låta kroppens signaler styra vårt intag av näring, att kroppen signalerar via tarmen ett sug efter något speciellt som manifesterar sig som en bild i hjärnan, är ett sätt att säga att något protein, eller någon glucos saknas i oss. Då gäller det att fylla på förrådet igen och inte låta tankar om rätt eller fel styra oss. Jag dödar inte heller insekter eller andra djur i onödan eller bara för att jag kan. Men som tur är har vi slakterier som gör grovjobbet åt dem som inte jagar själva.
Ja, i stort är det bäst att "lyda sin kropp"... och vad den behöver/ önskar av vila, mat, sex, etc... Inte med medvetandets vilja kämpa emot dess krav/behov...
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Det här är iallafall en av mina favoriträtter.
TACOPAJ
100 g smör/margarin
3 dl vetemjöl
lite, lite vatten.
- Sätt ugnen på 225 grader. Knåda ihop ingredienserna till en deg, tillsätt vatten sist. Platta ut degen i en pajform. Låt den förgrädda i 10 minuter.
1 Blå bands vegetariska färsmix på påse
Ca en halv påse tacokryddmix om du inte har kryddor hemma och vill krydda själv. Då är chili högst väsentligt.
- Låt detta koka ihop med något mindre mängd vatten än som anges på färsmixpåsen och lägg röran i pajskalet.
2 skivade tomater
2 fint skivade paprikor är efter tycke (gul är väldigt mild, grön är rätt sträv och röd är mittemellan)
1 tunt skivad gul lök
- Lägg detta på färsmixsröran i pajskalet.
2 dl creme fraiche
2 msk majonäs
2 dl riven ost
- Blanda samman dessa ingredienser och lägg dessa överst i pajen. Låt stå i ugnen en kvart-tjugo minuter.
Servera gärna med en sallad. En enkel dressing blandar du lätt med ketchup, senap och majonäs.
Och nu kräver jag förstås att vegetarianerna här uppger recept på sin favoriträtt
TACOPAJ
100 g smör/margarin
3 dl vetemjöl
lite, lite vatten.
- Sätt ugnen på 225 grader. Knåda ihop ingredienserna till en deg, tillsätt vatten sist. Platta ut degen i en pajform. Låt den förgrädda i 10 minuter.
1 Blå bands vegetariska färsmix på påse
Ca en halv påse tacokryddmix om du inte har kryddor hemma och vill krydda själv. Då är chili högst väsentligt.
- Låt detta koka ihop med något mindre mängd vatten än som anges på färsmixpåsen och lägg röran i pajskalet.
2 skivade tomater
2 fint skivade paprikor är efter tycke (gul är väldigt mild, grön är rätt sträv och röd är mittemellan)
1 tunt skivad gul lök
- Lägg detta på färsmixsröran i pajskalet.
2 dl creme fraiche
2 msk majonäs
2 dl riven ost
- Blanda samman dessa ingredienser och lägg dessa överst i pajen. Låt stå i ugnen en kvart-tjugo minuter.
Servera gärna med en sallad. En enkel dressing blandar du lätt med ketchup, senap och majonäs.
Och nu kräver jag förstås att vegetarianerna här uppger recept på sin favoriträtt
Zokrates skrev:Avrundning, nej tack! Människan är en allätare, punkt slut. Vegatarianerna har tyvätt fel, de lurar sig själva och kommer att få sota för detta senare.
Orsaken till detta är att vi är inte skapta att enbart livnära oss på växter, vi har inte rätt förutsättningar för det. Det räcker att se på våra tänder, de är klart underdimensionerade, likaså skulle vi behöva äta flera kilo veganmat varje dag för att få i oss alla näringsämnen, men till detta är inte vår matsmältning anpassad. Kroppen har som tur är ett lager som den kan ta av under 5 till 10 år, men sedan är det slut och kroppen säger ifrån genom att ta allvarlig skada. Att vara vegetarian är lika sjukt som de som påstår att man inte behöver äta, det räcker att andas. Visserligen får kroppen i sig 95% av all energi vi behöver från syret, och via lungorna kan kroppen tillgodogöra sig även fritt svävande molekyler som går in i kroppen, men likväl det är nonsens. Vi behöver vissa proteiner som endast finns i kött och en blandkost är därför det enda rätta.
Mitt råd är att äta varierat och inte gå på vegetarianernas myter.
Zokrates skrev:Ja utan att behöva gå in i detalj, så är det som så att vitamintillskott i all ära, aldrig kan ersätta riktig mat. Tvärtom gör vitaminer, mer skada än nytta och att tillsätta vitaminer i födan är inte heller smart. Människan har ett avancerat ämnesomsättningsorgan, vi är komplexa och vi behöver en allsidig kost för att må bra. Vad vi däremot inte behöver är onaturliga fetter som piskats sönder till ytterst små beståndsdelar så att de kan passera tarmen och tas upp i kroppen. Vi behöver inte heller äta svårsmälta växtdelar, vilka egentligen kräver 4 magar för att smälta, däremot kan vi med fördel äta allt slags kött, från insekter, skaldjur, upp till fyrfota djur, det mår vi bara bra av. Min erfarenhet av alla de vegatarianer jag känt de senaste 20 åren är, ATT DE BLIVIT FÖRDUMMADE, samt ATT DERAS KROPPAR LIDER AV NÄRINGSBRISTER.
Det har gått bra för dem de första åren som veggar, men efter cirka 5 år börjar förändringarna bli tydliga. Ofta äter de för mycket frukt, vilket inte är bra för tänderna eller levern om det handlar om citrusfrukter. Gallämnen i äpplen gör dem lösa i magen så att de luktar pensionärer, och då har jag inte ens nämnt deras nervskador på grund av alla bekämpningsmedel på frukt och grönt. Bananer är en ört som inte kan odlas utan kraftiga gifter, dessutom innehåller bananer en oljeliknande substans, som ökar risken för tarmvred och andra diffusa magproblem.
I ärlighetens namn, borde vi alla ha inälvsparasiter då vår matsmältningsapparat är konstruerad för att verka i symbios med sådana varelser, men, vi är för kliniska. Detta innebär att maten vi äter gör oss sjuka, samtidigt som vi inte har något annat val än att äta den.
För att hålla sig frisk gäller ett par enkla regler: Ät när du är hungrig, ät hellre lite men ofta, ät varierat och kom ihåg, lite skit rensar magen, vilket innebär att småstenar och jord gott kan följa med salladen ner i magsäcken tillsammans med den där lilla snigeln som de facto innehåller ett ämne som motverkar cancer. Dessutom är det nyttigare för tonåringar att dricka öl till maten än mjölk, så det så.
Herregud vilken orgie i dumheter och svammel.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Skogsälvan skrev:Få höra ditt favvovegetariska recept då, Waggho
Jag lagar sällan vegetariskt men ibland brukar jag göra en linssoppa som är väldigt god.
ca 4 port
1 msk olivolja
1 lagerblad (det brukar jag hoppa)
1 grönsaksbuljongtärning
2 dl röda linser (okokta)
9 dl vatten
1 burk passerade tomater
2 msk paprikapulver
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
Skala och hacka två gula lökar. Bryn i olivolja med paprikapulver i kastrull. Tillsätt vattnet, ev lagerblad, buljongtärning, salt och linser. Pressa i vitlök och låt koka på svag värme i 15 min. Tillsätt därefter de passerade tomaterna. Smaka av med valfria kryddor.
Då ska jag ge er en grym pastasås.
Broccoli - färsk spenat - lite vitlök, med betoning på lite - creme fraiche - mycket pepparrot - salt peppar
Sen pastan, någon slags bredbladig, alltså inte vanlig spagetti, vet inte vad alla varianter heter, men sån där al fredo pasta passar utmärkt. Och så koka den lös snarare än al dente.
Fast gäller förstås man gillar pepparot.
Allt så som man gillar det. Alltså mängd efter smak.
Broccoli - färsk spenat - lite vitlök, med betoning på lite - creme fraiche - mycket pepparrot - salt peppar
Sen pastan, någon slags bredbladig, alltså inte vanlig spagetti, vet inte vad alla varianter heter, men sån där al fredo pasta passar utmärkt. Och så koka den lös snarare än al dente.
Fast gäller förstås man gillar pepparot.
Allt så som man gillar det. Alltså mängd efter smak.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Återgå till "Politik och samhälle"