OK, Ling frågan är varför det är mer skamligt. Inte om vi vill att det ska vara så? Du kan fråga vilken man som helst idag om han skulle vilja ha en fru som legat med 40 män innan honom? Om en sån kvinna får honom att känna sig speciell?
Oavsätt om han tar henne för en natt eller inte så väljer han helst bort henne som livspartner!?! Kan vi hålla med om detta?
Eller du tror att bara för att du "inte vill" att det ska vara så så upphör mäns tänkade kring detta?
Det där folk säger "det spelar ingen roll vad du gjort innan gumman" Fattar väl de flesta att det inte är så?
Om en man hade mördat 40 pers innan hade det spelat nån roll? JA då kan vi konstatera att det man gjort innan spelar roll vare sig vi vill det eller inte.
Om du inte tror mig kan du läsa Inters undersökning om sexuallvanor pre och post äktenskapliga studier. Visa sig att om en kvinna dubblar antalet sexuella partners har hon hälfen så stor chans att leva i ett livslångt äktenskap efteråt (mer än 17år).
Är det bra att det är så?
På nåt sätt verkar det som om de "slampiga" kvinnorna bara får de dåliga männen sen?
Mer skamligt för en kvinna ha många sex partners?
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
- Avantgardet
Jag stöter inte på någon sådan föreställning i min omgivning, men så följer jag heller inte med i skvallerpress och liknande, och tolererar inte skitsnack i min umgängeskrets, varför det kanske inte är så underligt att jag inte hör talas om slampiga kvinnor överhuvudtaget. Begreppet används helt enkelt inte inom mitt "hörhåll" s.a.s., och detta av bl.a. de skäl jag ovan angivit. Men på samma sätt som Gud existerar blott, och uteslutande i den formen, för att några envisa människor tänker på honom, så hålls även denna föreställning vid liv p.g.a. att en viss population bedriver en diskurs där man underförstår ett visst fenomen - t.ex. att en kvinna som har sex med många män är slampig, eller som det blir i detta fallet "är det så att kvinnan trots allt inte är slampig även om alla anser det", eller hur fan du nu vill göra omskrivningen. Faktum kvarstår, du har inte ifrågasatt själva definitionen, utan grundmurar den just med den gest varigenom du låter denna föreställning ta plats som diskursens nav, som ett "studerat objekt", som något som faktiskt är fallet.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
En kvinna bertraktas som slampig pågrund av hennes egentliga strävan.
Lika mycket anses USA vara 'the-bad-guys' när det gäller kriget mot Irak
Varför anses USA vara det då? Jo, för att det har andra egentliga mål. De vill åt oljan som Irak besitter.
Samma faller för kvinnor. Den konventionella meningen om att kvinnor oftast inte njuter av sex lika mycket som män är etablerad i våra sinnen. Så, vad betyder det när en kvinna är ute efter mycket sex? Jo, kvinnan är också ute efter "oljan" som mannen har, med andra ord pengar. Därför anses männen mindre slampiga då det kommer till sex, för män har dumt nog ett rätt simplifierat objektiv. Medan kvinnor är väldigt sluka när det gäller detta, ofta strävar de efter annat än just njutning. Har jag inte rätt?
Varför anses USA vara det då? Jo, för att det har andra egentliga mål. De vill åt oljan som Irak besitter.
Samma faller för kvinnor. Den konventionella meningen om att kvinnor oftast inte njuter av sex lika mycket som män är etablerad i våra sinnen. Så, vad betyder det när en kvinna är ute efter mycket sex? Jo, kvinnan är också ute efter "oljan" som mannen har, med andra ord pengar. Därför anses männen mindre slampiga då det kommer till sex, för män har dumt nog ett rätt simplifierat objektiv. Medan kvinnor är väldigt sluka när det gäller detta, ofta strävar de efter annat än just njutning. Har jag inte rätt?
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche
henryt skrev:OK, Ling frågan är varför det är mer skamligt. Inte om vi vill att det ska vara så? Du kan fråga vilken man som helst idag om han skulle vilja ha en fru som legat med 40 män innan honom? Om en sån kvinna får honom att känna sig speciell?
Oavsätt om han tar henne för en natt eller inte så väljer han helst bort henne som livspartner!?! Kan vi hålla med om detta?
Eller du tror att bara för att du "inte vill" att det ska vara så så upphör mäns tänkade kring detta?
Det där folk säger "det spelar ingen roll vad du gjort innan gumman" Fattar väl de flesta att det inte är så?
Om en man hade mördat 40 pers innan hade det spelat nån roll? JA då kan vi konstatera att det man gjort innan spelar roll vare sig vi vill det eller inte.
Om du inte tror mig kan du läsa Inters undersökning om sexuallvanor pre och post äktenskapliga studier. Visa sig att om en kvinna dubblar antalet sexuella partners har hon hälfen så stor chans att leva i ett livslångt äktenskap efteråt (mer än 17år).
På nåt sätt verkar det som om de "slampiga" kvinnorna bara får de dåliga männen sen?
JAG tycker inte att det är mer skamligt, men det är ju min åsikt som kvinna, som jag antagligen delar med många andra kvinnor. Sen om männen vill se det så (och säkert en och annan kvinna), ja, vad ska jag säga om det, det är ju trots allt upp till var och en att bestämma. Man ser saker ur den vinkel man väljer själv. Att se det som att kvinnan inte har samma rättigheter som en man när det gäller antal partners, ja, det är inskränkt och enkelspårigt.
Om vi vänder på det då, hur tror du att samma undersökning hade sett ut om det gällt männen? Hade svaren blivit desamma tror du? Kan en man som haft 40 partners innan ge mig en speciell känsla? Ja, det tror jag, men en annan kvinna kanske inte tycker det. Samma sak kan ju hända om han bara haft en innan, det är ju något som för två tillsammans, oavsett antal partners innan detta.
Någon gång ändras det, frågan är hur lång tid det tar, det är redan skillnad från när jag var tonåring, och jag är inte pensionär än.
OK Ling tycker detta är ett bra exempel på en kvinna som inte riktigt vet hur samhället ser ut.
Om du träffar en man, och är helt ärlig (som man ju vill vara, om man ska bli lycklig inombords) och berättar sanningen om "dig" för honom. Om du nu varit med 40 st och han accepterar det, då är inte det för att han vill egentligen önskar sig dig såhär, utan en kompromiss han känner sig tvungen att göra.
Redan här kan vi ju kanske vara överens om att den bättre häften av män (som kan välja någorlunda fritt) mellan kvinnor skulle tacka nej.
De som blir kvar då kan du ju inte klandra om dom inte respekterar dig. Förstår du nu att visa kvinnor aldig träffar dom bra männen.
De blir 40+....... super med sina vänninor och pratar om vilka svin män är. (för att alla seriös män är redan gifta eller vill inte ha med dom att göra). Men föga verkar de begripa detta, känner nån igen det?
Eller tror du jag har fel här?
En sak kan ja ju säga, saker och ting blir inte som man vill bara för man säger eller vill.
Nu ser samhället ut på ett visst sätt, och det finns en anledning till att en man inte vill ha en "fru" som har tagit ut svängarna för mycket.
Ser jag ner på kvinnor ??NEJ tycker jag inte.
Tycker dom "slampiga" kvinnorna det? JAAA varför ?? kan man inte bara erkänna för sig själv istället för:
-Nej men jag tycker kvinnor ska fååå bla bla bla.
Om du träffar en man, och är helt ärlig (som man ju vill vara, om man ska bli lycklig inombords) och berättar sanningen om "dig" för honom. Om du nu varit med 40 st och han accepterar det, då är inte det för att han vill egentligen önskar sig dig såhär, utan en kompromiss han känner sig tvungen att göra.
Redan här kan vi ju kanske vara överens om att den bättre häften av män (som kan välja någorlunda fritt) mellan kvinnor skulle tacka nej.
De som blir kvar då kan du ju inte klandra om dom inte respekterar dig. Förstår du nu att visa kvinnor aldig träffar dom bra männen.
De blir 40+....... super med sina vänninor och pratar om vilka svin män är. (för att alla seriös män är redan gifta eller vill inte ha med dom att göra). Men föga verkar de begripa detta, känner nån igen det?
Eller tror du jag har fel här?
En sak kan ja ju säga, saker och ting blir inte som man vill bara för man säger eller vill.
Nu ser samhället ut på ett visst sätt, och det finns en anledning till att en man inte vill ha en "fru" som har tagit ut svängarna för mycket.
Ser jag ner på kvinnor ??NEJ tycker jag inte.
Tycker dom "slampiga" kvinnorna det? JAAA varför ?? kan man inte bara erkänna för sig själv istället för:
-Nej men jag tycker kvinnor ska fååå bla bla bla.
henryt skrev:OK, Ling frågan är varför det är mer skamligt. Inte om vi vill att det ska vara så? Du kan fråga vilken man som helst idag om han skulle vilja ha en fru som legat med 40 män innan honom? Om en sån kvinna får honom att känna sig speciell?
Jag är man, jag skulle inte bry mig om antalet sexuella partners min potentiella fru haft. Sådana där spöken rensade jag ut för många år sedan. Sen att många män är puckade, och lider av dåligt självförtroende, och behöver kvinnan som ett stöd och inte som vän, kan vara orsaken till "undersökningars" resultat. Eller så är det bara den hederliga gamla sedligheten med all sin konservatism som hänger kvar.
Jag skulle inte förknippa värdet av min relation till henne med någon idé om att jag måste vara "speciell" för henne, eller för mig själv.
Värdet av relationen är det utbyte jag har av det. Alltså min direkta erfarelse av en känsla inför situationen.
Det handlar om att jag inte vill vara svag, att jag vill vara mäktig min situation, inte låta mina föreställningar styra mig. (sen kan du fundera på vad jag menar med det)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Plecto skrev:En kvinna bertraktas som slampig pågrund av hennes egentliga strävan.
Nej. Fast det beror väl på vem du talar för s.a.s.
Det handlar om att vi inte är vänner över könsgränser. Att vi inte klarar av att definiera oss själva. Utan behöver omgivningens känslor, i oförstånd över våra egna känslor.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Jag stjäl ditt svar till Ling som bas för min kommentar i frågan.....
Jag anser inte att det ÄR mer skamligt. Dett skamliga sitter i den människa som vill döma en annan människa för att på något sätt få makt över henne. Att nergöra henna för att hon tagit hans position. Och förmodligen så¨sitter detta i ett midervärdskomplex då han själv inte lyckas lika "bra", om det nu är bra att ha 40 partners överhuvedtaget, men det är en annan diskution.
Det slår lika åt andra hållet. Skulle du/han/hon vilja ha en man som haft 40 andra innan dig??
Henryt, en fråga. Varifrån kommer din moralkodex? Macho man och väna kvinna. Sättet att resonera tyder på ett sätt att se på kvinna som mannens ägodel. Och en rädsla för att tappa greppet om sin egen världsbild. I min värld är trohet viktigt men det går åt båda hållen och handlar om ömsesidig respekt. Man lever nu och inte i gårdagen eller i framtiden.
Om jag fattar att det är så, ja förmodligen. Men skall kvinnan straffas för detta i evighet? Det är återigen den där mentaliteten där smågrabbarna i gymnasiet ropar hora efter tjejen som dom inte fick eller har förlorat.
............................
henryt skrev:OK, Ling frågan är varför det är mer skamligt.
Jag anser inte att det ÄR mer skamligt. Dett skamliga sitter i den människa som vill döma en annan människa för att på något sätt få makt över henne. Att nergöra henna för att hon tagit hans position. Och förmodligen så¨sitter detta i ett midervärdskomplex då han själv inte lyckas lika "bra", om det nu är bra att ha 40 partners överhuvedtaget, men det är en annan diskution.
henryt skrev:Inte om vi vill att det ska vara så? Du kan fråga vilken man som helst idag om han skulle vilja ha en fru som legat med 40 män innan honom? Om en sån kvinna får honom att känna sig speciell?
Det slår lika åt andra hållet. Skulle du/han/hon vilja ha en man som haft 40 andra innan dig??
henryt skrev:Oavsätt om han tar henne för en natt eller inte så väljer han helst bort henne som livspartner!?! Kan vi hålla med om detta?
Henryt, en fråga. Varifrån kommer din moralkodex? Macho man och väna kvinna. Sättet att resonera tyder på ett sätt att se på kvinna som mannens ägodel. Och en rädsla för att tappa greppet om sin egen världsbild. I min värld är trohet viktigt men det går åt båda hållen och handlar om ömsesidig respekt. Man lever nu och inte i gårdagen eller i framtiden.
henryt skrev:Det där folk säger "det spelar ingen roll vad du gjort innan gumman" Fattar väl de flesta att det inte är så?
Om jag fattar att det är så, ja förmodligen. Men skall kvinnan straffas för detta i evighet? Det är återigen den där mentaliteten där smågrabbarna i gymnasiet ropar hora efter tjejen som dom inte fick eller har förlorat.
............................
Varje dag är en resa.
henryt skrev:OK, det är ingen mening vi skriver här om detta om vi inte kan ha någorlunda samma grund uppfattning.
Förstår du att en kvinna som har många män klassas som slampig eller du tror inte det?
Av vem?
Av dig?
Är det bra?
Är det dåligt?
Vad beror det på om det är så?
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- Skogsälvan
- Avslutat konto
henryt skrev:En man? Slampig det är kanske när män är otrogna då? Eller om han inte kan kontrollera sig även om en riktigt oattraktiv kvinna han inte vill ha frågar honom. Vad tror du själv?
Slampighet är promiskuitet och det förekommer hos bägge könen. Jag var rejält slampig en period under mitt singelliv och det skäms jag inte en sekund över. Faktum är att jag aldrig har hört något negativt av killar när den nyfikna frågan dyker upp om hur många man har varit med. Upplevelser ger erfarenhet och det är positivt. Däremot kanske man ska vara försiktig med att nämna alltför smickrande kommentarer om sina föredetta. Det leder lätt till otrevliga känslor om vederbörande har dåligt självförtroende. Kan vederbörande inte hantera att den andre har levt ett liv innan de mötts så rekommenderar jag terapi.