Om egoism
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
En människa behöver engagera sig i andra för att det ska ske en förändring i samhället.Jag börjar med mig själv tänker jag och vill inte sitta med armarna i kors,jag tänker på om jag kan hjälpa andra praktiskt,skicka ett kort eller göra ngt annat för mina vänner.Allt hjälper.På det sättet kanske jag får hjälp i en kris.Det är alldeles för mkt konsumtion i det här samhället och människor som doppar huvudet i sanden.Ha det fint.
- Avantgardet
Det är bara söka upp problemen och ställa sig till förfogande till de behövande, det är stort av en människa att agera så. Allt som oftast handlar det tyvärr bara om att kunna stilla det egna samvetet, och det genuint hjälpande förvandlas istället till en självhjälp. Detta är ofta fallet när någon menar sig veta vad en annan behöver, istället för att försöka lyssna till vad denne själv säger. Att tala för någon istället för att göra plats för vederbörandes egen talan.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
En fråga som inte är relevant sammanhanget, varför skriver du inte ut mellanslagen mellan punkter och kommatecken kaktus?
Jag vore väldigt tacksam, eller mina ögon, om du kunde göra det. Jag finner det mycket lättare och mera avslappnade att läsa då.
Jag vore väldigt tacksam, eller mina ögon, om du kunde göra det. Jag finner det mycket lättare och mera avslappnade att läsa då.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Ok,ska försöka.Hjälper man andra,så vill man ha hjälp själv i en krissituation,annars blir man bara tappad på krafter.Det är självklart att ringa SOS vid en svår hjärtinfarkt,men när man ska göra en större insats så kan man inte hålla på och ge till alla utan att förvänta sig ngt tillbaka,ingen jobbar väl helt gratis som en självklarhet för ngn annan.
Ibland så håller det med ett telefonsamtal och att man frågar hur det är med den andre.
Ibland så håller det med ett telefonsamtal och att man frågar hur det är med den andre.
- Avantgardet
kaktus skrev:Ok,ska försöka.Hjälper man andra,så vill man ha hjälp själv i en krissituation,annars blir man bara tappad på krafter.Det är självklart att ringa SOS vid en svår hjärtinfarkt,men när man ska göra en större insats så kan man inte hålla på och ge till alla utan att förvänta sig ngt tillbaka,ingen jobbar väl helt gratis som en självklarhet för ngn annan.
Så kan man ju gå tillväga om man kompromissar med hjälpandet. Jag skiter blankt i om andra hjälper mig, jag hjälper andra för att de behöver hjälp, inte för att själv bli hjälpt.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Ja man hjälper andra utan att få hjälp tillbaka,det är sant,men man är ingen självklarhet för andra människor.En hel del människor tackar inte för presenter och det man gör för dem.Inte alla förstås,men jag gav ett fint nattlinne av god kvalitet till en släkting i julklapp och det tog flera månader innan människan tackade mig för nattlinnet och det gjorde inte människan spontant.Sånt gör att man slutar göra det bra för andra,att man blir en självklarhet.
Man kan ju bli utnyttjad också så det går ju inte bara att vara snäll,fastän det att erbjuda hjälp i en mkt svår situation är inte det samma som att bli utnyttjad.Alla skulle visa mera omsorg mot varandra och visar man omsorg så får man ofta omsorg tillbaka.Ingen kan bara ge,men vissa människor kan bara ta utan att ge ngt tillbaka inte ens en gång en bekräftelse på att dem har mottagit en gåva.
Man kan ju bli utnyttjad också så det går ju inte bara att vara snäll,fastän det att erbjuda hjälp i en mkt svår situation är inte det samma som att bli utnyttjad.Alla skulle visa mera omsorg mot varandra och visar man omsorg så får man ofta omsorg tillbaka.Ingen kan bara ge,men vissa människor kan bara ta utan att ge ngt tillbaka inte ens en gång en bekräftelse på att dem har mottagit en gåva.
- Avantgardet
Jag har sänt ett SMS till mina vänner och dem klarar sig och skrev att dem har det fint,det var skönt att höra.
Bästa läsare jag är spänd på hur det går och försöker följa med på alla nyhetskanaler.Jag gör det jag kan för mina vänner och har erbjudit dem hjälp,men dem säger att dem klarar sig själva.Tack Zokrates.Jag råkade ut för en olycka,ett par stannade och drog ut mig ur bilen,jag var helskinnad,oumbärlig hjälp,jag glömmer dem aldrig.
Sköt om er.MVH:Kaktus
Bästa läsare jag är spänd på hur det går och försöker följa med på alla nyhetskanaler.Jag gör det jag kan för mina vänner och har erbjudit dem hjälp,men dem säger att dem klarar sig själva.Tack Zokrates.Jag råkade ut för en olycka,ett par stannade och drog ut mig ur bilen,jag var helskinnad,oumbärlig hjälp,jag glömmer dem aldrig.
Sköt om er.MVH:Kaktus
-
magicadehex
kaktus skrev:Ok,ska försöka.Hjälper man andra,så vill man ha hjälp själv i en krissituation,annars blir man bara tappad på krafter.Det är självklart att ringa SOS vid en svår hjärtinfarkt,men när man ska göra en större insats så kan man inte hålla på och ge till alla utan att förvänta sig ngt tillbaka,ingen jobbar väl helt gratis som en självklarhet för ngn annan.
Det där är precis vad jag kallar egoism.
Att hjälpa andra och förvänta sig att få tillbaka, det är inte att ge av sitt hjärta.
-
magicadehex
kaktus skrev:Ja man hjälper andra utan att få hjälp tillbaka,det är sant,men man är ingen självklarhet för andra människor.En hel del människor tackar inte för presenter och det man gör för dem.Inte alla förstås,men jag gav ett fint nattlinne av god kvalitet till en släkting i julklapp och det tog flera månader innan människan tackade mig för nattlinnet och det gjorde inte människan spontant.Sånt gör att man slutar göra det bra för andra,att man blir en självklarhet.
Men varför förväntar du dig tack? Det kanske visar på att du egentligen inte VILL ge, eller att du ger för att stärka ditt ego, få credit för att du var så snäll och gav en annan människa något? Gör man så, så tycker jag man ska låta bli att ge- tills det att man verkligen vill ge någon något, utan att vänta sig något tillbaka. Annars liknar det ett outtalat "ska vi byta grejer-förfarande".
Nej,jag förväntar mig inte tack,men jag förväntar mig inte heller att motparten inte ens bekräftar att det man har skickat inte ens har kommit fram med posten.Jag brukar tacka för presenter och bekräfta att kortet har kommit fram,men alla gör inte det i samhället.Det att få ngt verkar vara en självklarhet för många.En annan människa är ingen självklarhet,en annan människa är en viktig resurs i samhället.