Den historiske Jesus skapade ingen ny religion.

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

andersbranderud

Den historiske Jesus skapade ingen ny religion.

Inläggav andersbranderud » 05 jul 2008 15:55

Detta inlägg kommer att handla om den historiska Jesus – vem var han? Kom han verkligen med en ny religion?
Jag anser att han praktiserade ortodox judendom hela sitt liv; likaså hans efterföljare Netzarim (www.netzarim.co.il). Ja, hans efterföljare hette faktiskt Netzarim; det betyder rotskott. Det är ett namn som används i den judiska Bibeln om Messias.

När vi kommer in i det första århundradet så var de som praktiserade judendom väldigt hängivna sin religion. Precis som kungen David och alla andra judar genom historien så älskade de Torahn – Skaparens instruktioner – och de praktiserade Torahn med glädje. Judendomen var också en religion som skaffade sig proselyter.

År 7 år innan vår tid föddes Ribi Yehoshua i Betlehem. Hans pappa hette Joseif och hans mamma hette Miriam. Hans föräldrar var praktiserande judar.

Ribi Yehoshua var en farisé (en judisk grupp som fanns under den tiden); när han undervisade var det i bland tusentals som hörde på. Han tog också hand om sjuka. Han gjorde det populärt bland judar att be i det som motsvarar dagens ortodoxa synagogor. Saddukeerna, som praktiserade romarnas religion, och samarbetade med romarna kände att deras makt blev hotad av Ribi Yehoshua.

De bestämde sig för att korsfästa honom. Straffet dömdes och utfördes av romarna. År 30 i vår tid blev Ribi
Yehoshua korsfäst. Eftersom Ribi Yehohsua hade gjort sitt bästa att följa de 613 buden i Torahn och blev dödad av romarna och ”Tempel” saddukkerna (dessa hade köpt sin position av romarna; de var inte legitima präster eftersom de inte var släkt med Aron, Moses bror) – så blev han ett offer. Det offret gör så att det finns försoning för den som gör sitt bästa att praktisera alla buden i Torahn.

Ribi Yehoshuas efterföljare Netzarim blev utdrivna från Jerusalem år 135 år i vår tid tillsammans med alla andra judar. Den första kristna biskopen Markos ersatte den 15:e ledaren av Netzarim. Denna kristna biskop hade inte fått någon tillåtelse att göra det. Det som Paulus och senare kristendomens grundare gjorde var att de först tog en del koncept som Ribi Yehoshua hade undervisat; de förvrängde de koncepten och inkluderade dem i den religion som de praktiserade – hellenism (grekernas religion).
Ribi Yehoshuas efterföljare Netzarim hade aldrig religiös kontakt med Paulus och kristendomens grundare.

Ribi Yehoshuas efterföljare Netzarim bad i det som motsvarar dagens ortodoxa synagoga tillsammans med de andra judarna. Judarna på den tiden följde Torahn – den judiska Bibeln – väldigt noga och skulle aldrig ha tillåtit någon komma till synagogan som praktiserade något som strider mot Torahn – Instruktion.

Så var och en som vill följa Ribi Yehoshua måste leva som han levde. Den personen måste praktisera Torahn av hela sitt hjärta.

För övrigt rekommenderar jag boken
”How Jesus became Christian” av Barrie Wilson.

För källor som använts till detta inlägg: se t.ex. www.netzarim.co.il -- klicka på länken "Christians" på förstasidan.

mvh Anders Branderud
Efterföljare till Ribi Yehoshua - Messias - i ortodox judendom.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 jul 2008 19:14

Den historiske Jesus var inte Bibelns  Jesus... ? Fanns någon av dem? Skall vi avskaffa kristendomen retroaktivt?

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Melime

Inläggav Melime » 05 jul 2008 20:04

Det kanske är mer rätt att säga att Jesus förändrade judendomen än att han skapade kristendomen. Men som alltid när det gäller historia (och det mesta andra) är att vi aldrig kan veta vem/var/när/hur?
Vi får helt enkelt gissa lite. Med varierande resultat.
VA!?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 jul 2008 20:14

Such ska vara lite vänligare. Det sa min gud till mig eller om det var så att jag sa det till migsjälv. Fast å andra sidan, such... jag kan ju inte vara jag utan dig och vice versa  :)

Vilken var egentligen den första religionen? Jag har tusentals kronor i studieskulder för en termin religionsvetenskap, men en sådan fråga ingår ju inte i det...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 jul 2008 09:44

Melime skrev:Det kanske är mer rätt att säga att Jesus förändrade judendomen än att han skapade kristendomen. Men som alltid när det gäller historia (och det mesta andra) är att vi aldrig kan veta vem/var/när/hur?
Vi får helt enkelt gissa lite. Med varierande resultat.

Vad vi vet:

Bibeln och dess berättelser finns,

Gudstroende finns,

kyrkan finns,

kyrkobyggnader finns, kyrkogårdar finns.

Om Gud finns och Jesus funnits och om tro på Gud och Jesus kan ge evigt liv är en trosfråga. Det handlar inte om att veta som i ovanstående fall.

Antingen har vi redan evigt liv, oavsett vad vi tror, eller också kan vi aldrig få det. Jag tror själv att vi har/är evigt liv, men jag hänger inte upp min tillvaro på det.  Den som dör får se. Jag lever och verkar här och nu ändå.

Vad gör det för skillnad, leva ett högkvalitativt liv som en dagsslända eller ett evigt knegande av allt uslare kvalitet? Är inte evigheten mer en fråga om kulminerande livskvalitet här och nu (t.ex. via  orgasmer, AHA-upplevelser) än att leva oändligt med tid?

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 06 jul 2008 13:31

Alla som är någorlunda seriösa och skulle godta ett bevis i IQ-resultat-form och anser denna fråga vara så relevant att den är värd att diskutera över är välkomna att PM mig för länkar till högst relevanta IQ-resultat.

offe

Inläggav offe » 06 jul 2008 16:01

Om en profet säger: "En enkrona är rund." och en annan profet säger: "En enkrona är platt." vem har då rätt?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 06 jul 2008 16:15

offe skrev:Om en profet säger: "En enkrona är rund." och en annan profet säger: "En enkrona är platt." vem har då rätt?

Den vakne observatören som säger att kronan är både rund och platt. :D

offe

Inläggav offe » 06 jul 2008 19:52

Exakt, Zokrates!

Jbig
Avstängd på en månad

Jesus den riktige...

Inläggav Jbig » 06 jul 2008 22:08

Hejsan!

Den "historiske Jesus" - ja käre barn, våra tokars vägar är ofta mer än outgrundliga! Vart får de allt ifrån?  :lol:

Inte ett spår av relevanta källor finnes heller - bara ett sammelsurium av flumbaserade tokigheter överförda till text av likasinnade korkskallar.....ho ho ho.... :wink:

MVH
bigj
Att verka för det goda...

andersbranderud

Konsensus av praktiskt taget alla historiker i varje ledande

Inläggav andersbranderud » 07 jul 2008 22:50

Konsensus av praktiskt taget alla historiker i varje ledande universitet av internationellt mått hävdar att Ribi Yehoshua var en farisé. Till och med NT beskriver Ribi Yehoshua som en rabbi. Ingen av de andra judiska grupperingarna hade ”rabbis” och han tilltalades med titeln som fariséer hade på den tiden och den platsen (Ribi).

Vi vet att Ribi Yehohshuas efterföljare Netzarim var accepterade av den judiska gemenskapen (se. t.ex citat från Gamaliel som var ledare för den judiska religiösa domstolen ”Stora Sanhedrin”.)

James Parkes, Bagatti, Barrie Wilson, Charlesworth; alla världserkända auktoriteters forskning i detta område gör att det inte finns något tvivel att Ribi Yehoshua var en farisé av Hileils – han var också en farisé – skola. Det finns ingen allvarlig dispyt om detta bland forskare i detta område.
Ribi Yehoshua undervisade i synagogor vilket var en fariséeisk instituition.
Det är bevisat av Dödahavsrullarna 4QMMT att fariséerna praktiserade Torahn (Instruktion) – den judiska Bibeln – inklusive den muntliga Torahn.

Ribi Yehoshua praktiserade buden i Torahn med glädje liksom jag och alla andra som praktiserar ortodox judendom.

mvh Anders Branderud
Efterföljare till Ribi Yehoshua – Messias – i ortodox judendom
www.netzarim.co.il
http://bloganders.blogspot.com

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 07 jul 2008 23:41

Kul att du hittat hit Anders!

andersbranderud

Tack!

Inläggav andersbranderud » 08 jul 2008 00:02

Krilles,
Tack så mycket!

mvh Anders Branderud

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 08 jul 2008 03:33

Ja, historien tycks vara full med blod i jakten på status ära och makt. Så är det för judarna, att vart de än kom kantades deras väg av ond bråd död och förintelse, misslyckades detta så blev de själva förföljda och vi vet att det inte slutade med diasporan, det pågår än idag.

Det började med krig mot Sumererna, ett övertagande av deras hem och traditioner, inklusive myter, myter som till största delen utgör grunden för deras senare gudsuppfattning och tolkningar, men var skall detta sluta?

Ett folk som bygger sina liv på enbart lagen, lär genom sina egna straff snart utplåna sig själva, det är kanske dags att sluta se sig som guds utvalda för att därigenom bli accepterade av alla övriga folkslag.

Med eller utan Jesus, förlåt varandra, sluta blicka bakåt och därmed leva med en fot i det förgångna, är det så svårt? :?

Melime

Inläggav Melime » 08 jul 2008 10:42

Allvarligt talat, hela bibeln är ju en enda stor tolkningsfråga. Någon säger att kvinnor är sämre för att Eva skapades efter Adam, andra tycker att det står att homosexualitet är syndigt osv. Om det nu skulle vara så att den historiske Jesus inte var Jesus men att det fanns en annan som var det, vad gör det egentligen för skillnad? :?
VA!?

Återgå till "Religion och andlighet"