Algotezza skrev:Att människor har en Gudstro eller religion kan vara en del av förklaringen till deras syn på syftet med världen, deras etik och moral, deras värden, samt den mening de finner i sitt liv. Men även utan att tro på Gud kan man finna ett syfte och mening med sitt liv, även om det kan vara svårt att peka ut ett syfte med hela världen, som ju i mångt och mycket ter sig spretig och kaotisk, och man kan ju ha värden, etik och moral som har annan bas än en Gudstro.
Baseras tro på en förmåga, som vissa har och andra saknar, eller på ett i princip val, dvs. att man väljer att tro eller att avstå från att tro på Gud?
Detta är väldigt komplext. Kort skulle jag säga att man kan säga att en del personers hjärnor är mer lämpade för andlighet än andras helt enkelt. Dock så påverkar så klart mängder av andra faktorer. Men som du säger så behöver man givetvis inte tro på någon Gud för att förhålla sig till syfte, värde och mening. Det räcker att man är medveten och föreställer sig saker man väljer mellan så har vi ett förhållande till dessa aspekter av tillvaron.
Jag kommer på tre saker man kan använda som stöd för sin gudstro:
Direkta erfarenheter
Mentala arketyper (Jungs arketyper)
Värden
Alla dessa är kvalitativa, dem är alltså alla kopplade till psykologiska uppfattningar.
Det finns helt enkelt olika typer av direkta erfarenheter, mentala arketyper och värden och vi är "tvingade" att välja mellan den.
En del av dem är helt enkelt spirituella och att känna igen och välja sin världsbild med dessa som intuitiv utgångspunkt är att ta sig an en andlig väg.
Med denna utgångspunkt, alltså att en del av oss känner igen detta och kan välja en andlig väg, så tycker jag inte man kan ifrågasätta detta.
Att ha en "personlig relation till Gud" är vad Jung skulle kalla en "mental verklighet". Jung menade att våra arketyper inte bara är teoretiska konstruktioner utan medfödda modeller som hjälper oss få en kontakt med en djupare mening.
Att välja att ha en gudstro påverkar alltså sitt synsätt och därför hur man ser på sitt syfte, värde och mening i världen och detta påverkar vidare den direkta erfarenheten av livet.
På samma sätt som man kan tänka sig att syfte, värde och mening har en plats i livet även om man inte kan räkna ut eller empiriskt bekräfta dem kan man göra samma sak med en gudstro. Jag kan tänka mig dessa saker som "metavärde", alltså uppfattningar som styr hur vi förhåller oss till vad som är viktigt i livet.