Buddhismen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Dano
Kontakt:

Buddhismen

Inläggav Dano » 19 dec 2006 01:06

Det som skrämmer mig med Buddhismen är att den är så sann ända tills vi kommer till återfödelse, det kan också vara sant men...
Själva syftet med budismen är att att bli upplyst så att vi slipper att födas på nytt därför att livet är bara lidande.

Om alla människor var budister så skulle vi kunna spränga hela jorden med våra kärnvapen så slipper vi lida och födas på nytt.
Men då återföds vi väll som en utomjording på en annan planet. :o

J R Auk

Inläggav J R Auk » 19 dec 2006 03:58

Hur spränger man en manifestation, en illusion?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Dano
Kontakt:

Inläggav Dano » 19 dec 2006 06:33

Du hjälpte mig precis med det, Tack!

När jag ser massa skruvade saker på TV så är det så lätt att bli vilseled.
Har för ganska många år sedan varit i Indien och utav tillfälligheter hamnat i Dali Lamas håla.
Sedan följde jag med några andra backpackers till skogen där någon buddhistisk organisation ordnade 'kurs'.

Skrev på papper att stanna i 10 dagar, fick inte prata med någon eller ta ögonkontakt med andra deltagare.
Det var meditation från 4 på morgonen fram till kvällen(11 timmar) med vissa kortatre pausar, en måltid mat serverades per dag.

Efter fem dagar så var mitt huvud helt tomt, kände mig väldigt lycklig, då började de med sin propaganda på kvällen innan jag skulle sova.
Jag fick höra att jag absolut inte skulle ta åt mig om någon sa något positivt till mig i mitt vanliga liv osv.
Kände mig väldigt mottaglig och allt började kännas obehagligt så jag bad att få lämna stället, vilket inte var det lättaste då de hade mitt pass och mina värde saker inlåsta.
Men jag fick den orubbliga och lugna läromästaren att bli arg på mig utan att jag själv tappade behärskningen sedan fick jag tillbaka mina grejer och stack.

Har aldrig känt en sådan inre lycka i mitt liv som jag gjorde då under de tre sista dagarna därför är det också svårt att avfärda deras koncept.

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 19 dec 2006 11:37

Har en fråga:

Hur skiljer sig "jag"-begreppet åt i olika buddhistiska syn, historiska och nutid, jämfört med västerländska filosofier?

Vad är det som reinkarnerar egentligen?

Har läst om en jämförelse med en mangokärna / mangoträd (från typ 1600-talet). Detta fattade jag visar på en icke-kontinuitet av jaget, jämfört med t ex "minnen från N.N.s förra liv".

Men snälla, ingen hänvisning till en tjock bok, utan hellre en diskussion i små portioner åt gången.

hoppas cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 19 dec 2006 13:58

Buddhister tror inte på ett permanent jag; de talar om icke-jaget. Deras syn i denna fråga är ungefär samma som Hume hade.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 19 dec 2006 14:40

Tack för svar.

Men kan man lägga buddhister och buddhister i samma skål?

Och ett icke-jag à la Hume är väl en västerländskt skapelse. Ordet må förekomma hos olika buddhister men knappast på engelska. Ordet syftar väl på ett begrepp? Och det begreppets natur efterfrågar jag.

/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

Argument

Inläggav Argument » 01 mar 2008 17:29

Buddhism lär inte ut att livet är lidande, utan att det finns lidande i livet. Detta lidande går att övervinna, enligt Buddhism. Lidandet bildas av starka, negativa begär och andra negativa känslor som exempelvis hat. Buddhism lär medkänsla, tolerans, tålamod med mera. Det är inte en negativ livssyn, snarare tvärtom, många munkar är glada och lyckliga.

Dano, att han skulle bli arg låter lite konstigt, men det är också en människa, han kanske också har "dåliga dagar". Dessutom, att spränga jorden med kärnvapen skulle inte leda till mindre lidande tror jag. Nirvana kan definieras på olika sätt, det vanligaste är utsläckning av begär, inte utsläckning av liv, tror jag. Många västerlänningar missuppfattar detta på grund av bland annat skolans religionsböcker. Tyvärr frågar få riktiga buddhister (jag har faktiskt gjort det) och får därmed en felaktiv bild av Buddhism. Att Buddhism säger att livet är lidande är helt galet.

Sen finns det givetvis korruption även bland praktiserade buddhister. Ni vet att det finns kristna präster som mördar, varför skulle det vara så svårt att tro att även buddhister skulle ha svagheter? Men långt ifrån alla är dåliga, de flesta är nog ganska bra människor. Men, som sagt, det finns undantag. Låt inte undantagen förstöra för de som faktiskt visar medkänsla.

ronny

Inläggav ronny » 10 apr 2008 23:13

dano jag har svårt att tänka mig att din historia om ditt lilla äventyr i indien skulle vara sann!  
ursäktaq mig   men är fallet som sådant att det hela är uppdiktat av en rad historier du själv hört o sen gjort det till en egen så hoppas jag att jag har fel..  

låter helt j***a otroligt..
nothing has a loose end

magicadehex

Inläggav magicadehex » 11 apr 2008 01:03

Dano.. var det Sai Baba- sekten du var i?

Minded

Inläggav Minded » 13 apr 2008 11:05

Ni som uttalar er om buddismen låter väldigt säkra på er sak. Ni kanske är buddister?

Ang återfödelse så tror jag att det handlar om karmans dito. Om du lever ett liv som genererar karma, dvs lidande, så blir detta en spiral, som genererar mer karma. Thus, återfödelse.
+ att 'jag' lever vidare genom mina handlingar då dessa blir ihågkomna. Att handlingarna blir ihågkomna equals vidare liv, vilket är samma funktion som återfödelse.

Dessutom, rent tekniskt sett, så återföds vi hela tiden. Våra celler ombildas, förändras, anpassar sig, kontinuerligt.

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 10 jul 2008 03:45

ibland ser jag buddhismen som en form av kognitiv psykologi kur för människan.. buddha kunde inte säkert säga något om livet efter döden

det enda den går ut på är att göra livet gott för människan ifråga, därav kommer de riktlinjerna i gång..

sen finns det ju så många skolor så det är dumt att dra alla över en kam. Theravada och Mahayana måste man åtminstonde separera.

Vind
Kontakt:

Inläggav Vind » 23 aug 2008 18:07

Om jag skulle välja en av världsreligionerna, skulle jag välja Buddhismen. Den har många likheter med min egen tro, men det finns en stor skillnad. Det här med att man ska utplåna lidandet! Jag tror att lidandet är en förutsättning för att man ska kunna uppskatta det som inte är lidande. Om man ska ta bort alla kontraster och skillnader tills det bara finns ett tillstånd kvar, som varken är lidande eller riktigt kul, då lever man ju inte. Det verkar som om Buddhismen strävar emot livet. Det de kallar Nirvana liknar så jag föreställer mig att tillvaron skulle se ut om vi inte hade livet.

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 23 aug 2008 20:54

Vind skrev:Om jag skulle välja en av världsreligionerna, skulle jag välja Buddhismen. Den har många likheter med min egen tro, men det finns en stor skillnad. Det här med att man ska utplåna lidandet! Jag tror att lidandet är en förutsättning för att man ska kunna uppskatta det som inte är lidande. Om man ska ta bort alla kontraster och skillnader tills det bara finns ett tillstånd kvar, som varken är lidande eller riktigt kul, då lever man ju inte. Det verkar som om Buddhismen strävar emot livet. Det de kallar Nirvana liknar så jag föreställer mig att tillvaron skulle se ut om vi inte hade livet.

väldigt vist sagt ;)

men man måste komma ihåg att detta är din åsikt.. vi är alla olika och en del kan komma till en punkt att de måste söka för att kunna fortsätta. Vad som är rätt och vad som är fel tänker jag inte säga :)

Återgå till "Religion och andlighet"