http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?t=598
och även andra trådar finns det olika synpunkter på hur detta forum bör modereras. Jag har grubblat en tid nu och kommit fram till följande.
I fortsättningen kommer jag att verkställa vad som står under Regler och FAQ (http://www.filosofiforum.com/forum/faq.php) mer nogsamt än tidigare. Detta är också den enda förändring jag kommer att göra - det handlar alltså inte om att det ställs ytterligare krav på forumanvändarna på något sätt, utan endast om att uppmärksamma alla forumanvändare på vad som redan gäller.
Syftet med skärpningen av modereringen är att få till stånd ett bättre diskussionsklimat för alla som är intresserade av vad som inom rimlighetens gräns kan betecknas filosofi. Mer specifikt kommer jag att göra bedömningar efter följande tolkningar av Regler och FAQ:
Posta i rätt ämneskategori så långt som möjligt och skapa inte dubblettrådar som behandlar identiska ämnen. Se först efter om liknande trådar redan existerar och posta i dessa om så är fallet.
Om en ny tråd som är snarlik en aktuell (senaste månaderna) tråd i samma underforum startas kommer jag att inbjuda till att diskussionen fortsätts i ursprungstråden. Om den nya tråden är i stort sett identisk med en befintlig tråd hamnar den i soptunnan med en skugga kvarlämnad och en hänvisning till den andra tråden. I undantagsfall (mycket snarlika ämnen) tillämpas samma förfaranden på trådar på olika underforum.
Använd en så beskrivande titel på inläggen som möjligt så ämnet framgår tydligt. Använd inte enbart versaler; det är svårläst och betyder i skrift det samma som att SKRIKA! Styckeindela längre texter.
Endast i undantagsfall kommer jag att ändra rubriksättningen, eller direkt ändra i användarnas inlägg (se nedan). Vid konsekventa brister av denna typ kan det bli nödvändigt att vidta någon åtgärd (NÅGON SOM KONSEKVENT ANVÄNDER VERSALER, exempelvis)
Du får inte skriva inlägg som är kränkande eller hotande. Det som skrivs i forumet skall skrivas med vårdat språk. Kraftuttryck bör ses över om de absolut är nödvändiga för att föra fram ett budskap. Inga personangrepp. Diskussioner ska föras med respekt, och vara saklig och seriös. Om en diskussion spårar ur, så reserverar vi oss rätten att när som helst och utan förvarning stänga den eller ta bort inlägg som inte följer reglerna.
Den kanske mest aktuella punkten. Allt som jag tycker strider mot detta kommer jag att påpeka i förhoppning om att användaren själv ska vidta åtgärd. Jag inbjuder även andra användare att göra sådana påpekanden när det är nödvändigt (se också nedan). I extremfall kommer jag genast att ta bort inlägg eller delar därav med en motivering per PM till författaren. Vad gäller obegripliga eller svårbegripliga (som alltså brister i saklighet eller seriositet) inlägg kommer jag att inbjuda till ett förtydligande. Kommer inte ett sådant flyttar jag tråden till lämplig plats, i värsta fall soptunnan. Annars gäller regeln precis som den är skriven.
För alla regler som har att göra med länkar gäller följande: Otillåtna länkar i inlägg kommer att tas bort omedelbart, med motivering i inlägget. Detsamma gäller brott mot upphovsrättslagen (se punkt 7), men där kommer jag att spara det som jag tar bort en tid, ifall författaren vill nyttja det för privat bruk.
Användare som bryter mot dessa regler blir först varnade och sedan avstängda om överträdelser fortgår.
Jag har inga möjligheter att stänga av användare (det har dock Johan Ågren). Om någon användare uppenbart missbrukar forumet har jag dock möjlighet att ta bort alla nya inlägg som den användaren gör, vilket gör fortsatt missbruk tämligen meningslöst i väntan på avstängning.
Filosofiforum.com tar inget ansvar för den lagrade informationens beständighet. Om du vill vara säker på att behålla vad du skriver i dina inlägg bör du upprätta egna kopior.
Avslutningsvis vill jag uppmana samtliga användare på forumet som upptäcker inlägg som bryter mot Regler och FAQ och/eller tolkningarna ovan att varsko mig via PM.
Jag har för vana att besöka alla gulflaggade trådar dagligen, men det är lätt att missa något och jag vill gärna vara så konsekvent som möjligt. Jag tänker testa detta angreppssätt i en månad och se om det leder till förbättringar eller försämringar, för att sedan utvärdera om det är värt att forsätta på samma sätt. Jag tar gärna emot synpunkter och kommentarer på detta.
Glada hälsningar
§