Dagens positiva tanke

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 mar 2009 14:07

suchanother skrev:Jag kan bara en blomma, pelargoner, eller vad de nu heter. Har de på balkongräcket varje sommar.
Köper varje sommar några sådana + en säck planteringsjord, kostnad 200 spänn.
Nu senast tänkte jag att jag försöker hålla de vid liv över vintern. Hur gör man? Googlade och fann rådet; ställ de i ett mörkt rum och vattna försiktigt var sjätte vecka. Gjorde detta men knall fall.

Nu har jag börjat fundera på att odla cannabis i förrådet. Fröna kostar 10 styck och det är inte olagligt att ta hem. Sen kan jag tjuvkoppla elen så att räkningen går på huset.
Några tips ang. lampor och fläktar? Inga halogenlampor, jag vill ha äkta vara.  Är tacksam för övriga tips med, betalar tillbaka i form av naturvara.

Pelargoner skall ju vissna ner under det mlrka halvåret (utifrån Lunds horisont) men inte dö. På våren knipsar man av så mycket av de gamla torra delarna av plantan att man når den levande delen (med sav och grönt i mitten). Jag sysslar ej med detta pga bruna fingrar, men min fruga gör det, har gjort så flera år md stor framgång. Med hjälp av ett blad kan man klona fram en ny växt. Blomstren står inte särskilt kallt och mörkt hos oss, bara i ett fönster över vintern utan radiator påslagen undertill.

Det är viktigt att prata med blommorna så de inte vissnar. Blommor är så sociala och känsliga. Så här kan du säga till dem: "Vissna nu inte ner helt, din djävul! Vissnar du ner ger jag dej till gammelgeten, din fan!"

Vänligen Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 21 mar 2009 14:09

suchanother skrev:Nu har jag börjat fundera på att odla cannabis i förrådet. Fröna kostar 10 styck och det är inte olagligt att ta hem. Sen kan jag tjuvkoppla elen så att räkningen går på huset.
Några tips ang. lampor och fläktar? Inga halogenlampor, jag vill ha äkta vara.  Är tacksam för övriga tips med, betalar tillbaka i form av naturvara.

Du är väl en stor och händig karl? Ska väl inte vara nåt större problem för dig att välta nån lyktstolpe och skruva loss lampan? Annars kan du ju söka genom blocket. Det är inte så dyrt med HPS (vilket är överlägset bästa odlingsljuset för Cannabis). Vad gäller fläktar så säger jag bara ju fler/mer desto bättre.

Brukar bli sjukt varmt av ljuset, i synnerhet en fet HPS har den tendensen. Får inte bli för varmt, de växer de mycket sämre också.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

transversal

Inläggav transversal » 21 mar 2009 22:52

Klar med jobbet för veckan!!!

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 22 mar 2009 09:08

Jag ska snart åka med min 11årige son , iväg till en allsvensk match för att han ska möta 40-50åringar på schack och lära dem lite... :)
Jag är så  stolt och glad för honom ... på sina sista två tävlingar kom han före den nordiske mästaren...  :shock:
Jag flyter på lyckans ocean ....

:)
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 22 mar 2009 10:14

Schack är ett spel där även väldigt unga kan vara hur bra som helst.
Kan jämföras med matematik där det finns ett antal professorer under 30.
Konstigt på sätt och vis. Jag själv spelade schack rätt flitigt förr men var rätt medioker. Mitt fel i schack var att jag hade för stora planer och försökte greppa ”helheten”. De som lyckas bäst i spelet är de som har brutala ”närliggande” strategier. Alltså helt enkelt att käka upp motståndarens pjäser i direkta attacker.
I schack gäller det helt enkelt att inte tänka för mycket, att inte försöka räkna ut alla möjligheter utan gå rakt på det enklast möjliga och desarmera motståndaren.
En gammal världsmästare, Euler om jag inte minns fel, fick frågan hur många drag i förväg planerar han. Två var svaret. Där ser man.

Kul att din grabb är duktig. Schack är den perfekta hjärngympan.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 22 mar 2009 12:01

Kan berätta en historia  om ett möte med ett schackproffs.
Träffade honom genom kompisens kompis. Kompisen sa vid något tillfälle att mr X hade varit med i finska 10-top listan i schack och varit med i landslaget. Tog detta med en nypa salt, killen såg ju ut som en a-lagare, vilket han också var.
Kollade senare upp detta, visst allt stämde. Han kallades också schack-X i kretsarna.
Nå, vid nästa ”Koskentillfälle” radade vi upp pjäserna. Resultat: jag blev helt bortgjord, ruskigt imponerande när han bortkollrade mej. Han tog pjäs efter pjäs, ”men lägg av nu”.
Kul erfarenhet. Man ska inte döma folk efter klädseln. Faktiskt så finns det oanade potential i många människor. Något som jag måste jobba på när det gäller mej själv, folk är ofta bättre än jag i min idioti tror.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 22 mar 2009 15:02

Min son lärde sig schack när han var 3 år gammal...han läser nästa års böcker i skolan och har aldrig upptagit 5 minuter av min tid med läxor...
han simmar för polisen också...jag får bara beröm för honom överallt...
Jag tror att det är schacket som ligger bakom hans flyt överallt :wink:
Jag är så glad o stolt ...

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 22 mar 2009 15:06

LJUSUPPLEVELSE skrev:Min son lärde sig schack när han var 3 år gammal...han läser nästa års böcker i skolan och har aldrig upptagit 5 minuter av min tid med läxor...
han simmar för polisen också...jag får bara beröm för honom överallt...
Jag tror att det är schacket som ligger bakom hans flyt överallt :wink:
Jag är så glad o stolt ...

mvh

Det är sådana söner man ska akta sig för  :roll:  
Är det inte dessa barn som blir lönnmördare vid 21-års åldern för att de ej finner sig passa i det missledda samhället?

nä, skämtåsido

fin pojk du har!
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 22 mar 2009 15:08

Tackar , jag önskar att du också får sådana barn och ännu bättre tom...

mvh

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 22 mar 2009 15:11

sorry Ljus, var inte menat som den 'udden'. Jag är själv endast 19 år. Ska nog inte säga mycket, kan vara känsligt med barn förstår jag :)
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 22 mar 2009 16:46

np...jag önskar dig lycka till bara   :wink:

mvh

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 22 mar 2009 21:27

suchanother skrev:Kan berätta en historia  om ett möte med ett schackproffs.
Träffade honom genom kompisens kompis. Kompisen sa vid något tillfälle att mr X hade varit med i finska 10-top listan i schack och varit med i landslaget. Tog detta med en nypa salt, killen såg ju ut som en a-lagare, vilket han också var.
Kollade senare upp detta, visst allt stämde. Han kallades också schack-X i kretsarna.
Nå, vid nästa ”Koskentillfälle” radade vi upp pjäserna. Resultat: jag blev helt bortgjord, ruskigt imponerande när han bortkollrade mej. Han tog pjäs efter pjäs, ”men lägg av nu”.
Kul erfarenhet. Man ska inte döma folk efter klädseln. Faktiskt så finns det oanade potential i många människor. Något som jag måste jobba på när det gäller mej själv, folk är ofta bättre än jag i min idioti tror.

Det verkar finnas en del såna. Min sambos styvfarsa lyckades kombinera schackspel på hög nivå med tjackpunderi på låg nivå.

Jag har en elev i min mentorsklass som är rankad 2:a i Sverige i sin åldersgrupp. Det är en upplevelse att spela mot honom. det är nästan lite vackert vilken otrolig koll han har. Som att se en riktigt skicklig konstnär skapa.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 22 mar 2009 22:59

Jag har lärt mig spela första en och en halv minuten av Månskenssonaten på gitarr. Bara fyra minuter kvar!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 23 mar 2009 09:58

Jag spöade hustrun på UNT's söndagssudoku igår, så den här måndagen känner jag mig som einstein schwein.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 23 mar 2009 10:44

Jag spöade min hustru idag också

Återgå till "Tankar och känslor"