Antic skrev:Kort sagt Illusionen. Jag tror inte att varken liv eller upplevelsen går att förklara.
Kanske de inte skall gå att förklara heller. Vi kan bara konstatera ATT vi upplever, men aldrig hur.
Tack Antic, efter dina senaste svar tror jag mig bättre förstå vad du syftar på.
Det du skriver här förefaller vara i överensstämmelse med följande.
Det du sannolikt avser, är detsamma som mitt tidigare citat beskriver,
” Principen som efterfrågas är här den atomära modell, som beskriver
relationen och sambanden mellan hjärnan som materia och jaget.
Någon sådan förklaring har, såvitt jag känner till, ej redovisats.”
Vi saknar m a o möjlighet att beskriva något som ligger utom räckhåll för oss, vilket jag valt
att benämna ”perspektivgränsöverskridande”.
Den växelverkan konceptet beskriver, och som utgör grund för det vi benämner rum-tid,
baseras på tillämpning av olika referenser (MP och DRP). Ett tänkbart och troligt scenario
är att jaget och rum-tid referensmässigt skiljer sig från varandra, vilket medför en separation.
För att ett resonemang som det vi nu har skall vara meningsfullt kan du inte,
utan att redovisa godtagbara skäl, bortse från den verklighet vi upplever. Det är utifrån
den förnimbara verkligheten, vi hämtar och formar de begrepp vi använder oss av.
Så låt mig åter få citera, ”Utifrån detta resonemang hävdar föreliggande koncept att
”vårt reella rum” med dess koordinater är en
transformerad överlagrad skeneffekt i
universum, genererad via våra egna sinnens interna strukturer.”.
Vi känner till hjärnans uppbyggnad i stora drag, och hur olika delar aktiveras sinsemellan
och via externa signaler. Dessa beskrivningar med alla dess detaljer och nyanser bygger
dock på våra ”atomära” begrepp, inkl de för oss kända elektriska storheter som är involverade.
Det är här som tolkningen av olika komplexa fältstrukturer kommer in i bilden.
Dessa strukturer går att beskriva inifrån vår ”rumtid”, men vi kommer aldrig att kunna se den
”absoluta” bakomliggande strukturen p g a skilda referenser, och att vi är delaktiga i transmissionen.
Vi får alltså, i brist på bättre, försöka acceptera att de definitioner en meningsfull diskussion kräver
tillåts referera till vår förnimbara verklighet.
/ Illusionen
Pax vobiscum.https://www.youtube.com/watch?v=RoQDRZP1yvQ