Antic skrev:Upplevandet är grunden för jaget också. Utan den, inget jag, ingen existens. Jaget måste byggas lika föränderligt som världen. En icke upplevd existens skulle bara kunna ses som ett fast objekt, i siffror.
Återigen - du misstar dig. Det faktum att jagets uppbyggnad delvis baserar sig på det externa - innebär de facto inte alls --- att det endast baserar sig på det externa. Tvärtom.
Vore det som du påstår att upplevandet är grunden för jaget - skulle apor/hundar/träd/ - allt levande ha det. De har inget jag. (även när vi gör experiment med djur som vi sedan tolkar som de hade ett jag - använder de spontant och naturligt inte den beteckningen av sig själva eller har språket som vi i skrift eller verbalt logiskt uppbyggt - de har ljud.
Jaget byggs därmed (på grund av ditt första felslut) inte föränderligt som världen - utan, tvärtom, detta förändrar världen. (Vårt jag är därmed motsatsen till vad du skriver)
Detta du skriver i slutet har du ingen som helst - inte överhuvudtaget - belägg för. Därmed och därför --- är det du påstår fullständigt ogrundat och måste ses som till och med en "icke" spekulation - mao något gripet ur luften.
Och jag ska förklara varför du inte kan ens påstå detta du skriver sist.
Det finns ingen relation mellan den objektiva yttre världen (utan människan) och siffror som människan själv konstruerat som symboler för att hantera logiken - annat än via människans vara. Därmed - om människans existens inte är såsom den är med det in/utflöde av det inre/yttre som processas i henne (människan) finns inga siffror.
Jag har vid flera tillfällen (baserat på den dialog vi hade kring dina tankar i form av din "formel" kring jagets referens) sagt till dig att du inte har rätt i de grundläggande premisserna som du baserar dina antaganden kring jaget på - detta innebär att du inte heller har rätt i slutsatserna. Detta samlat innebär att du inte "vet vad du talar om". Det är inget negativt - utan ett konstaterande baserat på samlade studier i ämnet.