J R Auk skrev:Slump är en fiskig sak, jag spelar mycket spel. Men ändå så blir sånna saker som 14 stycken 1:or på raken, med en 6 sidig tärning, svårt att förbise.
Tja ingen stor sannolikhet / ca 1 på 80000000000 om jag inte räknade fel.
Om det händer i mitt vardagsrum en regning eftermiddag, tja då blir osannolika saker inte så konstiga om dom sker i galaxer och stjärnors eviga konstellationer.
Enligt sannolikhetsexperten Emile Borel finns det en teoretisk möjlighet att allt med större sannolikhet än 10^50, faktiskt kan hända. Ditt resonemang har bara bekräftat vad jag sa.
Förstår att du spelar mycket.
Tore skrev:
Den beräkningen bygger med all säkerhet på uppgifter om den för oss synliga delen av universum. De flesta kosmologer tror idag att universum är väldigt mycket större än den för oss synliga delen..
Jag tror som Tore, att universums "mörka materia" inte finns med i den beräkningen. Men ingen vet vad denna "mörka materia" är för något eller om den ens finns. Något finns givetvis eftersom en kraft vars ursprung inte kan lokaliseras, utövar ett så starkt inflytande över universums rörelse att den helt enkelt måste finnas. Men för att kunna avgöra om ett protein skulle kunna bildas på denna "mörka materia", måste man först avgöra dess natur.
Kul att höra att du är en troende Tore.
Tore skrev:
kanske oändligt stort. I ett oändligt stort universum blir resonemanget om sannolikheter ganska ointressant. Så länge sannolikheten för att liv skall uppstå är större än noll så kommer liv att uppstå, inte bara en gång utan oändligt många gånger, givet ett oändligt stort universum.
Låt oss i sann empirisk anda lägga det "metafysiska" på hyllan för en stund och observera vad vi faktiskt ser. I detta observerbara universum uppskattas den mörka materian till 95%. Stjärnor och planeter till omkring 0,5%.
I mitt exempel dubblerade jag dessa 0,5% 60ggr. Redan efter 9 ggr har stjärnorna och himlakropparna passerat dena mörka materia med råge.
db skrev:
Viktigaste delen av inlägget var den första länken: http://www.talkorigins.org/indexcc/CB/CB040.html
Orsaken att jag inte är så kvick att kommentera hänvisningar till olika länkar är att jag vill lira mot dig, mot kött och blod. Vad har mötet med alla dessa länkar gett dig. Vem är du? Vad tror du? Återge med egna ord. Då tvingas du att tänka och det är inte så dumt. Annars slutar det lätt med att vi dränker varandra med en massa hänvisningar till olika länkar som rymmer tusentals sidor läsning som ingen av oss orkar läsa.
Zara.