Joahn skrev:Jag tror att djuren skulle må betydligt bättre om vi inte utnyttjade dem. Det är klart att det är en möjlig kombination - utnyttjande + respekt för dem - men i praktiken fungerar det inte...
Jag tror att det går utmärkt att kombinera en ekonomiskt hållbar djurhållning med respekt för djuren. Jag tror inte som du att det inte är möjligt med respektfull djurhållning men jag delar din uppfattning om att det krävs en attitydförändring för att åstadkomma ett resultat som är tillfredsställande. Goda exempel finns men majoriteten är förkastlig. Jag tycker dock att det blir en konstig diskussion om man hela tiden ser det som att vi utnyttjar djuren enbart för våra egna intressen. God djurhållning leder till ett ömsesidigt "utnyttjande" där djuren drar nytta av att leva med människan och människan drar nytta av att hålla djur. Ett bra liv är ett bra liv även om det är in fångenskap. Det gäller bara att se till att betingelserna är de rätta. Lite mer om detta nedan.
Angående användand eller undvikande av temer som förtryck och utnytjande:
Joahn skrev:Det kan stämma, kanske bör jag tala enbart om lidande och inte blanda in förtryck och utnyttjande i detta då vi inte vet om de känner sådant eller inte.
Det är en god idé. Det är nog bra på många sätt. Dels finns det principiella problem med att tala om förtryck och utnytjande ur djurens upplevelsehorisont, som jag påpekat tidigare och dels kan man lätt tappa förtroende om man inte insett detta. Argumenterar man med för laddade temer byggda på vaga och/eller tvivelaktiga hypoteser riskerar man att förlora förtroende. Jag tror alvarligt talat inte att särskillt många djur har begrepp om utnytjande eller förtryck. Lidande har de dock möjlighet att uppleva (tror jag i alla fall, det går ju inte att bevisa).
Kommenatrer sådana som du skrev nedan får lätt folk att dra öronen åt sig, viket kan vara onödigt.
Joahn skrev:Visst finns det väl ställen där djuren behandlas väl och sedan ska ätas - nog har det funnits slavar som behandlats väl av sina herrar genom tiderna.
Likheter mellan slaveri och djurhållning finns men det finns också relevanta skillnader som gör att resomnemanget i övrigt kan ses som oseriöst.
Joahn skrev:Jag vill se en attitydförändring i samhället, där man slutar se djur som medel, produkter och tillgångar. Jag är ganska säker på att en sådan attitydförändring skulle innebära att djur generellt behandlades bättre (det är väl ganska logiskt?).
Logiskt? Inte förän du redovisat alla relevanta premisser och åt minståne antytt härledningen till slutsatsen. Jag skulle nog nöja mig med att säga "troligt" eller möjligen "mycket troligt" om jag var du

.
Åter till ämnet: Jag vill också se en attitydförändring. Djur är levande kännande varelser och bör behandlas som sådana, med repekt. Om vi dessutom ska leva med dem nära inpå oss ska vi dessutom ge dem omsorg. Jag tror att det är möjligt att hålla djur så att de får livsutrymme nog för att leva bra liv och samtidigt ge ekonomisk avkastning och merväre på andra sätt för människan. Man bör ha i åtanke att majoriteten av alla bönder är bönder på grund av intresse för djur och en vilja att ha dem nära inpå sig, samt att se till att djuren har det bra. Det finns dock problem med gamla föreställningar om vad som är ett drägligt liv för ett djur.
samurajenkalle skrev:Om inte efterfrågan fanns, skulle inte A ha blivit fött. Samma gäller med djur B, djur A:s barn. Om efterfrågan nu skulle sjunka, så att djur A inte skulle behöva insemineras så att det födde djur B, skulle det vara humant att ändå tvinga djur A att föda djur B? För det är det som frågan gäller. Ditt argument bygger på att det är humant att hålla djur i fångenskap. Du jämför med ett liv i det vilda, men det är irrelevant, eller vad säger du?
Nu är det så att det finns ett mänskilgt intresse av att ha tamdjur. Detta intresse är inte bara rent ekonomiskt. Det har fler bottnar än så. Dels har vi en ekonomi och matkultur som till betydande del bygger på kött- och mejeriprodukter. Det krävs ganska mycket för att åstadkomma en omfattande förändring där även om det kanske är möjligt.
Något som också är lurigt är att stora delar av vårt landskaps framtoning präglas av djurhållning. Det skulle altså bli en radikal förändring av hur vårt kulturlandskap ser ut och fungerar, något som ännu mer försvårar en attitydförändring.
Det finns nog än svårare problem än så. Vi männinskor har haft djur så länge att det inte bara är djuren som förändrats av detta. De har avlats
och vi har evolutionärt anpassat oss till att ha djur. Det finns goda belägg, bland annat från psykologisk forskning, som tyder på detta (Positiva psykologiska reaktioner vid kontakt med djur i stort. Mer exakta exempel är studier bland annat på positiva psykologiska effekter av att ha hund på äldreboenden och dagis). De avlade djuren är beroende av oss och vi är beroende av dem, kulturellt och psykologiskt, även om våra näringsmässiga behov kan tillgodoses på annat sätt.
samurajenkalle skrev:Squirrel skrev:Att/om djuren känner sig begränsade i sin rörelsefrihet bör jämföras med vad livet i det vilda skulle innebära
Håller du fast vid det? Eller håller du med mig om livet i fångenskap borde jämföras med att inte tvinga djur föda ungar?
Jag har inte tillräkligt med information om de psykologiska effekterna av insemination i jämförelse med befruktning av en tjur den "naturliga vägen". Jag tror alvarligt talat att kor mår bra av att föda kalvar, presis som merparten av männskligheten mår bra av att få barn. Jag tror inte heller att korna har så värst bra koll på vad som leder till graviditet och vad som inte gör det. Det viktiga är att djuren inte lider. Har du blägg för att insemination leder till lidande?
Joahn skrev:"I Sverige står 90 procent av mjölkkossorna – även de KRAV-märkta – fastbundna vid en båspall 8-10 månader om året, med beteendestörningar som följd."
http://vegan.nu/veganism/
För att ha lite mer kött på benen letade jag upp en avhandling om ekologisk mjölkproduktion (
http://www2.slu.se/forskning/amne/vetmed/vettidn/1999/djurhalsa.html). Det var både intressant och skrämmande. Det finns tydligen mycket bra gårdar och rejält dåliga. Det går att hålla mjölkdjur med lösdrift, tillgång till hage året om och kalvarna tillsammans med sina mammor hela amningsperioden. Det är dock undantag även om det definitivt borde vara regel. Det visar att det dessutom är ekonomiskt gångbart att vara human mot djuren.
Ur en avhandlingen:
"Sex av de 26 besättningarna hade lösdrift. Av dessa var tre konventionella lösdrifter med liggbås, transponderutfodring och mjölkgrop. Ett annan enklare typ sågs på två gårdar. Där hade man utökat sedan man anlade lösdrift, men man hade behållit den gamla båsladugården som mjölkstall. Själva lösdriften inrymdes i ett tidigare befintligt utrymme där en djupströbädd anlades. Man tog in ett tiotal kor i taget i båsladugården för mjölkning och en giva kraftfoder.
...
Installning på hösten skedde från tidigt i september och framåt, med de flesta stallade in under oktober, och i någon besättning en bit in i november. I en lösdrift hade korna även vintertid tillgång till hagen, där de hade tillgång till grovfoder. Tillskottsutfodring gavs i flera besättningar ute i hagen framåt hösten när det ansågs behövas.
...
De flesta lantbrukarna lät kalven gå mellan tre och sju dagar hos kon. I fem besättningar gick kalvarna fria i ladugården under de första veckorna. I nio besättningar lät man kalvarna dia hela mjölkperioden på tio veckor, och i ytterligare sju användes amko när det fanns en lämplig ko. I några fall gick kalvarna i gruppbox och fick komma ut och dia morgon och kväll. Två besättningar använde kalvamma med helmjölk. I övriga fall användes spenhink."
Vad jag kan se går det att få en bra mycket drägligare tillvaro för djuren än vad som är standard. Det är något jag tänker arbeta för. Jag är för djurhållning och det bör bedrivas på bästa möjliga sätt för djuren.