Sked, jag tolkar dina funderingar som att det är den klassiska determinismens konsekvenser som bekymrar dig.
Med den klassiska determinismen menar jag iden att det finns en definitiv kausalitet som på ett mekaniskt vis styr alla skeenden i universum, vilket skulle betyda att allt som har hänr/händer/kommer att hända är förutbestämt av universums "ur-natur-lagar" och alltså kan den fria viljan inte existera.
Hur kommer det sig att 99% av alla människor man stöter på drar slutsatsen att om alla skeenden determineras av tidigare händelser så har vi ingen fri vilja, och i praktiken inget ansvar för våra handlingar? Jag tänkte också så förut, men är nu övertygad om att så inte är fallet, och undrar just varifrån den missuppfattningen kommer.
När man talar om strikt determinism så verkar många se för sin inre bild hur alla människor fungerar som nåt slags mekaniska robotar som bara reagerar på stimuli, utan någon som helst kontroll över sina handlingar eller beslut. Eller varför inte som en flipperkula, som uppgivet studsar omkring hit och dit, utlämnad åt sitt öde.
Skillnaden mellan människor i en deterministisk värld och flipperkulor är att vi är med på vad vi gör, medan flipperkulan bara gör det ändå. När flipperkulan träffar väggen så studsar den snart vidare åt ett annat håll, oförmögen att göra något annat. Människan däremot, träffar väggen, fattar ett medvetet beslut om vilket håll h*n vill studsa - och studsar. Så förekommer det förstås att vi också beter oss som flipperkulor emellanåt, men när vi inte gör det så måste vi hållas ansvariga för vad vi gör med allt som där följer. Skulle inte en flipperkula som själv kunde bestämma åt vilket håll den kunde studsa också ha ansvar för det?
Sked, nästan alla experter inom modern fysik är övertygande om att detta är en teoretisk omöjlighet då det skulle kräva kausala förlopp även i de minsta partiklarnas skala, vilket experiment visat inte är fallet.
När man studerar partiklar och skeenden i nanoskala finner man nämligen en kvantmekanisk osäkerhet, fluktuationer i det kvantmekaniska fältet som är slumpmässiga, ett slags brus, och därmed kan inte världen vara strikt deterministiskt.
Dvs. Enligt den moderna fysiken existerar den fria viljan, universums skeenden är inte förutbestämda.
Men är viljan, enligt ditt resonemang, mer fri om vissa händelser inte har någon orsak? Kvantmekaniken har ju bara kaos och slump att erbjuda. Varför skulle viljan vara mer fri om den slumpmässig än om den är lagbunden? Vi har ju ingen kontroll över slumpen heller; den bara händer, utan att vi kunde förutse det, på grund av inget. Inte kan väl jag då (fortfarande enligt ditt resonemang) hållas ansvarig för ett mord som bara hände, utan att jag hade någon kontroll över det?
Själv har jag väldigt svårt för att ta till mig det där med kvantmekaniken. Kan det inte vara så att "nano-partiklarna" styrs de med, bara det att vi inte vet hur? Kanske av något som är för litet för det mest kraftfulla mikroskop att upptäcka, till exempel. För det känns väldigt osannolikt att ytterst små partiklars röresler inte kan underordnas orsak-verkan-lagen när alla större saker, som är uppbyggda av dessa, kan det. Dessutom har jag helt enkelt otroligt svårt att tänka mig en händelse som inte har någon orsak... men men, det kanske bara är jag och min mänskliga hjärna...