Cosmic philosopher skrev:Hej!
Se först följande intressanta video: (9 min 45 s):
http://www.youtube.com/watch?v=eeMoOJpvUlU Antag att person A tror på ett fortsatt liv efter döden (icke-materialist).
1.Behöver tron på ett fortsatt liv efter döden per automatik innebära att A sämre tar till vara på alla upplevelsemöjligheter här och nu i detta livet och sämre uppskattar just detta livet?
Eftersom de fått sin tro från en religion så tror jag de har mindre möjlighet att uppskatta detta livet.
Cosmic philosopher skrev:2.Behöver denna tro betyda per automatik att A:s fokusering på nuet minskar och att en livskänsla av närvaro blir mindre stimulerad?
Jag tror det... man begraver sig i en helt irrelevant "helig skrift", ingår i en avsnörd social grupp. Men samvaron inom gruppen ökar antagligen livs och närvarokänslan, jag menar bara att den grundas på en felaktig verklighetstolkning.Det är just denna socialdynamiska kärna som är kännetecknade för religion. Förnuftsinnehållet är egentligen irrelevant ... det är samvaron i bönen som betyder nåt. Här är sekulariteten på efterkälken, den saknar den socialpsykologiska dynamik religionen har.
Jag tror det finns ett enkelt botemedel:
Låt skolan vara vara livslång... med en drastiskt minskad men ändå bevarad närvaroplikt efter studenten! Då fås samma effekt som när allmogen hade närvaroplikt i kyrkan vid helgen.
Cosmic philosopher skrev:Antag att person B är materialist (och håller uppfattningen att detta livet mellan födelse och död som vi kan se är det enda livet som finns och sålunda inte fortsätter.)
3.Behöver denna materialism per automatik innebära att B bättre tar till vara på alla upplevelsemöjligheter här och nu i detta livet och bättre uppskattar just detta livet (än hos A)?
Nej inte alls! Ateismen är en religiös sekt som delar världsbild med de religiösa : Enda skillnaden är ett minustecken framför satserna.
Cosmic philosopher skrev:4.Behöver denna materialism per automatik betyda att B:s fokusering på nuet ökar och att en livskänsla av närvaro blir betydligt mer stimulerad (än hos A)?
Berätta gärna hur du tänker och hur du ser på detta.
Hälsar Cosmic philosopher
Jag har försökt både här och där,men jag ser verkligheten så annorlunda att ingen diskuterar den med mig. Det spelar nästan ingen roll
vad i det verkliga jag pratar om.
Folk klarar inte av att lämna sina paradigmer hemma och tänka förutsättningslöst!