En teori om universum

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

joohansson

En teori om universum

Inläggav joohansson » 01 jan 2006 17:16

Jag hoppas att jag inte blir dumförklarad efter detta inlägget men jag har lite funderingar och skrev ner följande historia. Kommentera gärna!

Teorier om hur världen har kommit till har funnits lika länge som människan har kunnat tänka. Jag tycker dess värre inte att någon passar mig riktigt bra. Därför har jag har utvecklat min egen teori som bygger mycket på filmen Matrix.
Jag tror som de flesta att universum skapades från Big Bang och att alltid därifrån har fortsatt enligt alla Charles Darwins evolutionsteorier fram till den värld vi ser idag. Problemet med alla dagens teorier och forskare är att dom förutsätter att universum existerar vilket är den mest väsentliga skillnaden mot min teori.
Startpunkten i min teori säger nämligen att varje enskild atom och dess partiklar som de består av alla bestäms och är uppbyggda av varsin alldeles egen och unik mattematisk formel beräknad och hanterad av en unik form av liv från en värld helt okänd från våran och att vår värld egentligen bara är en illusion. Den ursprungliga världen är lika okänd som den är ofattbar men den källan som styr våra liv är egentligen inte mer ofattbar än en dator.
Detta påstående bygger på Einsteins resonemang att ingenting sker slumpmässigt utan faktiskt går att beräkna med matematik bara man har tillräckligt många variabler. T.ex. resultatet av en singlad slant kan beskrivas med en sannolikhetsdistribution (50 % krona, 50 % klave). Men detta betyder inte att deras fysiska rörelser är oförutsägbara. Vanlig mekanik kan användas för att beräkna exakt hur varje mynt ska landa, bara man vet exakt sammansättning av myntet, vilken hastighet, vinkel och acceleration det har vid utkastet och en exakt beskrivning av underlaget samt alla andra krafter som partikeltätheten i luften runt omkring osv.
Likadant med enskilda partiklar som beskrivs av en exakt position och rörelsemängd i rummet. Tanken är att partiklarna matematiskt beskrivs av en annan värld utanför våran därför att en partikels position och rörelsemäng går nämligen inte samtidigt att ta reda på enligt Heisenbergs osäkerhetsprincip och därmed måste den beskrivas av matematik som vi inte förstår.
Detta kallas för kvantmekanik som förklarar de mest bisarra beteenden hos partiklar men jag påstår att även kvantteorins invecklade beteende består av exakt mattematik även om den i många fall strider mot all klassisk fysik.
En liknelse till det skulle man kunna ta en ljudvåg från en högtalare. Det går att mäta exakt när ljudvågen träffar mätinstrumentet och det går att mäta exakt frekvens på vågen men för att mäta frekvensen behöver man mäta vågen över en viss tid och därmed bevisas att man inte kan få reda på både frekvens och tid i samma exakta punkt. Men likväl finns det en mattematisk formel som beskriver både tid och frekvens för vågen, t.ex. en låt på datorn som spelas upp och har olika toner vid olika tidpunkter.
Frekvensen och tiden för en våg är faktiskt helt analogt med position och rörelsemängd för en partikel i rummet så därför förklarar denna liknelse Heisenbergs osäkerhetsprincip.
Det jag menar är att även om ett fenomen eller en partikels position inte kan beskrivas matematiskt från våran värld så är den likväl mattematiskt uppbyggd från början i den ursprungliga världen.

Så istället för att grubbla på hur Big Bang kom till och vad som fanns innan så tänk dig en datorsimulering av vårat universum som startade i just den punkten. Varje enskild partikel med sin egen unika formel som utbredde sig i ljusets hastighet i alla riktningar. Från den punkten har sedan allt annat gått till precis så som alla forskare tror idag. Det svåra är att bevisa existensen av min teori.
Jämför dig själv med en karaktär i ett dataspel. Karaktären står i ett rum med väggar åt alla håll och plockar fram ett förstoringsglas för att ta en närmare titt på väggarnas uppbyggnad. Ju närmare han kollar desto mer information hittar han om väggens uppbyggnad men till slut kommer han till den punkt där byggstenarna går att urskilja från varandra. Han ser bildpunkterna som speltillverkaren byggde upp sin värld med. I dessa bildpunkter går bara att hitta en begränsad mängd information t.ex. hur stor den är och vilken färg den har. Närmare så går det inte att titta för den teknik karaktären använder kommer inte åt den matematik som beskriver bildpunkten, alltså programmet som bygger upp spelet. Det kan t.ex. finnas ekvationer i spelets uppbyggnad som säger att bildpunkten ska ändra färg om karaktären petar på den 20 gånger. Det kan han aldrig få reda på genom att titta eller räkna på den. Det är därför egenskaper i våran värld i många fall bara kan visas med experiment.
På samma sätt är det med våra partiklar som bygger upp allting. Det går inte att se närmare än till en viss punkt för att det ljus vi använder för att se har en begränsad minsta storlek. Vi kan därför inte se hur små partiklar är uppbyggda för ljusets fotoner är för stora för att ge oss den informationen. Man kan använda elektroner som i ett elektronmikroskop eller den nya tekniken med synkrotroner men även dom är begränsade. Därför kan det finnas massa dolda funktioner hos atomer och partiklar i våran värld som vi inte har låst upp än. Det gör det hela ännu mera intressant. Man vet fortfarande inte om ljusfotoner är vågor, partiklar eller både och. Olika experiment bevisar bägge alternativen så jag tror att för att t.ex. förstå vad en foton är så måste man förstå mattematiken bakom och då menar jag inte den mattematik som fotonen beskriver utan den mattematik som beskriver fotonen. Hur det ska gå till lämnar jag åt framtiden.
Sammanfattningsvis så är alltså våra atomer ungefär samma som bildpunkterna i ett datorspel och vi kan se programmet som styr dom lika lite som Super Mario kan se att hans pappa heter Nintendo. Det finns alltså en värld utanför våran som styr varje liten partikel genom matematiska ekvationer men varje partikel i sig påverkar alla andra på ett eller annat sätt förr eller senare.

Jag säger inte att vi styrs av någon maskin någonstans som någon har byggt, någon slags superdator som simulerar vårat universum utan jag säger att vi styr maskineriet genom våra ständigt förekommande handlingar och beslut. Det råkade bara någonstans för längesen finnas en förutsättning för att oändligt många ekvationer skulle födas i ett medium som vi inte har en chans att förstå idag. Även minsta lilla elektron styr sin omgivning genom tillåtna beslut som ofrånkomligt har otroliga följder för hela systemet.
Bara så lite som turbulensen från en fjärils vingar sägs kunna ge upphov till ett oväder på andra sidan jordklotet flera månader senare bara rätt förutsättningar finns. Detta har tom. ett eget namn, Butterfly Effekt.
Så människan, allt levande och dött är bara en följd av extremt många ekvationer.

Eftersom allting är matematik så skulle det faktiskt gå att räkna ut precis allting i förväg eftersom det någonstans finns en ursprungsformel som visar vad som ska hända. Bara man vet hur varje partikel påverkar alla andra så kan man beräkna hur vädret skulle vara om en miljon år eller ännu mer ofattbart, precis vad en person om en miljon år tänker på precis i en exakt tidpunkt. Med detta resonemang så är tiden egentligen helt oväsentlig och vi har egentligen ingen fri vilja utan handlar efter ett bestämt mönster, ödet. Vi behöver dock tiden för att göra saker vid olika tidpunkter precis som allt annat och vi upplever tiden som att den går framåt och aldrig mer kommer tillbaka. Men egentligen är det bara en illusion det med för skulle man som tidigare påstått ha vetskap om ursprungsekvationerna så skulle man kunna räkna baklänges och istället ta reda på hur vädret var för en miljon år sedan. Det är ju egentligen ingen skillnad på att räkna baklänges som framlänges så länge man har tillgång till all information. Detta fenomen kan man kalla för en tidsmaskin. Dessvärre kan jag inte förklara hur man kan påverka det förflutna men jag tror det är fullt möjligt om man ändrar sin tankebild av världen. Jag tror att man faktiskt ändrar sitt förflutna ibland utan att vara medveten om det. Folk kallar det mirakel, ett undermedvetet sätt att ändra lite på historien för sitt ego och för att överleva. Man kan lätt tro att om man skulle förändra någonting i det förflutna så skulle följderna bli att saker i nutiden helt plötsligt försvinner men om tiden står still och allting händer samtidigt så skulle man aldrig kunna uppleva förändringen eftersom det redan är förändrat. Precis som i alla gamla filmer så uppstår en paradox när man försöker resa i tiden men paradoxen i sig är också den en illusion för om tiden står still så finns det ingen paradox och det blir helt plötsligt helt förståligt hur universum kan finnas i all evighet. Själva ordet evighet blir helt överflödigt om allting händer samtidigt.

Det finns så mycket vi inte förstår än men vissa saker är faktiskt på väg att lösas. I kvantmekaniken så fungerar tiden på ett helt annat sätt. Vi kan t.ex. idag ta en atom och placera den på två olika ställen samtidigt och sedan låta den återfalla till en enda atom. Detta låter kanske absurt men det är fullt möjligt. Att en ljusfoton kan interferera med sig själv eller vara på två ställen samtidigt visades redan 1908 av Geoffrey Ingram Taylor. Man har sedan dess alltid trott att dessa fenomen bara gäller för små partiklar men en ny teori framlagd av matematikern Sir Roger Penrose vid Oxford University säger att även större objekt som en människa, även den kan vara på två ställen samtidigt. Penrose menar att det är tyndkraften som har en avgörande roll hur länge ett objekt kan stanna i ett delat tillstånd. En atom har en mycket liten massa och kan därför stanna i flera tillstånd under en lång tid. Stora objekt som en människa kan bara dela sig en extremt kort tid som är typiskt 10^-24 sekunder (0,000000000000000000000001 s). Varför ett objekt återfaller till sitt ursprungsläge beror på att när den delar sig så får delarna ett högre energitillstånd och vill återfalla till ett lägre, precis som ett träd som står upp någon gång kommer att falla ner på marken till det lägre tillståndet. Samma sak med kaos som är sluttillståndet för allting. Ett stökigt rum har ett lägre energitillstånd än ett rent. Därför blir det alltid stökigt om man inte tillför energi för att städa det. Om Penroses teori stämmer kommer det bli en skälvning genom vetenskapen. Han har tom. tänkt ut ett experiment för att bevisa sin teori. Detta förväntas vara klart först om 3 år bland annat pga. försöksuppställningen måste kylas ner till nära den absoluta nollpunkten. Om Penrose har rätt om att även stora objekt kan ha kvantegenskaper så är det något som är fel i den klassiska kvantfysiken och vi kanske får en helt annan uppfattning om saker och ting.
Om vi fult kan förstå oss på kvantlagarna så öppnar det helt enorma möjligheter som t.ex. kvantdatorer som kan beräkna oändligt många saker samtidigt. Det satsat enorma pengar på just denna teknik bland annat på Chalmers. En annan spännande teknik är kvantkryptering som skulle kunna användas till att hacka sig in på vilken bank som helst eller för att koda saker som ingen kryptotekniker i världen kan lösa.
Människan kommer alltid att brinna för att göra nya upptäckter så vart ska det sluta? Kommer vi någonsin att förstå oss på universum? Själklart kommer vi det! Jag ska bidra med det jag kommer på under min livstid!

Hur vi upplever världen är helt upp till var och en. Det finns vissa nya teorier som säger att vi inte lever i en tredimensionell värld utan en tvådimensionell som är projekterad så den upplevs som att den har 3 dimensioner. Den 3e dimensionen skulle så fall vara gravitationen som då har en mycket mer avgörande roll än vad den har idag. För att förstå tanken bakom detta så kan du tänka dig en vanlig biofilm. Den upplevs som att den har tre dimensioner fast den bara är oändligt platt.
Sen finns det andra teorier som säger att vi lever i oändligt många dimensioner och att vi är överallt samtidigt men vilka teorier jag än räknar upp så kan man fortfarande använda min teori för att beskriva dom andra!

Så vad det än är som våran simulation vi lever i härstammar från så styr vi det uppenbarligen helt själva så vi behöver nog knappast oroa oss att allt bara ska stanna. Förhoppningsvis inte förrän jag har bevisat att den existerar i alla fall!

David Johansson
Chalmers Göteborg
Sverige

2006-01-01
joohansson@hotmail.com
Källor:
http://sv.wikipedia.org
Illustrerad vetenskap nr 1/ 2006 (27/12-16/1)
:roll: :roll:

tjabbe

Inläggav tjabbe » 04 jun 2006 17:22

Hallå där !

Detta är ju enormt intressant, inte ska du behöva känna dig "dumförklarad", men om, beror det säkert på att en kritiker inte har förmåga att sätta sig in i det du beskriver!

Du kan ju glädja dej åt att alla stora uppfinnare, har betraktats som mer eller mindre tokiga, först, men sedan geniförklarats.

Jag nappade på din text, kanske därför att jag håller på att ta del av en författare som heter Martinus, en dansk man som dog som 90 åring, efter ett långt liv säket betraktad som tokig av de vanliga etablerade...
Om du inte känner till honom, kolla gärna http://www.martinus.se/.

Jag gillade ditt sätt att resonera, betydligt enklare skrivning än Martinus, men han har ju ett annat utgångsläge, ett andligt upplyst kosmiskt vetande, menar han.

Summan av hans beskrivning om framtiden, liknar mycket det som du beskriver, och martinus var övertygad om, just detta att vetenskapen kommer till de slutsatser som liknar de du har skisserat. Kanske du känner till kans kosmologi ?? :roll:

Hoppas fler kopplar på den här tråden, den är mycket intressant! :wink:

Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

användaretre

Re: En teori om universum

Inläggav användaretre » 06 jun 2006 11:13

joohansson skrev:Den ursprungliga världen är lika okänd som den är ofattbar men den källan som styr våra liv är egentligen inte mer ofattbar än en dator.

Hur har du tänkt dig att kopplingen mellan den ”riktiga världen” och den illusoriska ser ut?
joohansson skrev:Likadant med enskilda partiklar som beskrivs av en exakt position och rörelsemängd i rummet. Tanken är att partiklarna matematiskt beskrivs av en annan värld utanför våran därför att en partikels position och rörelsemäng går nämligen inte samtidigt att ta reda på enligt Heisenbergs osäkerhetsprincip och därmed måste den beskrivas av matematik som vi inte förstår.

Håller med om att det är oklart vad den matematiska modellen beskriver om den överhuvudtaget beskriver något faktiskt i ”världen”. Att modellen skulle vara matematiskt oförståelig håller jag inte med om.
joohansson skrev:Det jag menar är att även om ett fenomen eller en partikels position inte kan beskrivas matematiskt från våran värld så är den likväl mattematiskt uppbyggd från början i den ursprungliga världen.

Menar du att matematiken skulle vara världsbunden? Om det finns ett logiskt motsägelsefritt sätt att beskriva ett fenomen i den ”ursprungliga världen” duger ju även detta sätt i vår värld.
joohansson skrev:Närmare så går det inte att titta för den teknik karaktären använder kommer inte åt den matematik som beskriver bildpunkten, alltså programmet som bygger upp spelet.

Och ändå är denna moderna version av den ”onda demonen” inte helt hopplös. Vissa logiska lagar måste gälla för både super-mario och programmeraren.
joohansson skrev:Sen finns det andra teorier som säger att vi lever i oändligt många dimensioner och att vi är överallt samtidigt men vilka teorier jag än räknar upp så kan man fortfarande använda min teori för att beskriva dom andra!

Vilka fenomen förklarar/förutsäger din teori? Lek med tanken att vi istället befinner oss i en värld som är ett program i ett program i ett program... Jag tror att argument mot en sådan teori är argument mot din. Varför inte låta vår värld vara den primära?

tänkvärt

Boktips...

Inläggav tänkvärt » 13 jul 2006 20:11

Tänkte bara tipsa om boken Creation: Life and how to make it av Steve Grand...
Han har liknande funderingar och försöker att tillämpa dom i sina program, lyckas han så har du ett bevis på din teori. Just nu försöker han att skapa det första konstgjorda livet med medvetande.
Jag har själv också som mål att en dag skapa ett simulerat intelligent, medvetet liv. Vi får se hur det går... :lol:

Zartax

Re: Boktips...

Inläggav Zartax » 14 jul 2006 07:55

tänkvärt skrev:Jag har själv också som mål att en dag skapa ett simulerat intelligent, medvetet liv. Vi får se hur det går... :lol:

Då måste du väl först definiera vad "medvetet" innebär? För det är inte helt självklart.

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 14 jul 2006 12:26

Detta är ju enormt intressant, inte ska du behöva känna dig "dumförklarad", men om, beror det säkert på att en kritiker inte har förmåga att sätta sig in i det du beskriver!

Mycket bra, skrivet, :)

och då inbär det att det finns regler,, på hur det ska vara,

men då har vi inger fri vilja?
allt styrs med matimatik, säger du,
och då även våra tanka,,,
(får mig att tänka på boken fosif värd efter som där förker dom rymma från boken,)

men som ett virus på en dator som kan bryta mot dessa regel i en viss mån, (ett datavisrus, måste tex skrivs i ett språk som daton kan, lässa)

även vi,,,
men vi kan göra som ett virus, bryta mot regela,, och göra oss fria om det nu gå,:)
men tyvär så skulle det inte gå efter som vi inte har någon fri vilja

vad jag vet så är det samma med mexit,

men jag gilla väkligen det, :)
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

strombom
Kontakt:

Inläggav strombom » 15 jul 2006 23:27

de enda regler ett datorvirus bryter mot är väl moraliska regler :wink:

joohansson: jag tror vi läser samma utbildningsprogram 8)

jag har också haft funderingar på att skriva en liknande simulator, även påbörjat det tillsammans med några andra. har dock börjat inrikta mig mer på hårdvara istället för simulering (läs robot). mycket intressant ämne!

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 16 jul 2006 19:00

joohansson skrev:En annan spännande teknik är kvantkryptering som skulle kunna användas till att hacka sig in på vilken bank som helst eller för att koda saker som ingen kryptotekniker i världen kan lösa.

Dekryptering, talar du väl om nu? Att kryptera är att obfuskera information, medan dekryptering är metoden för att lösa dessa krypton. Eller?

Och visst, du har rätt i att en kvantdator skulle kunna knäcka de koder som vi idag använder i merparten av vårt informationsutbyte. Men, när kvantdatorerna väl kommer så finns det redan krypteringsmetoder som inte ens dessa datorer kan lösa.

Det är faktiskt inte ens invecklat. Det räcker med att man använder en nyckel som är lika lång som meddelandet man skickar, samt att man aldrig återanvänder denna nyckel och att nyckeln i sig är helt slumpmässigt genererad. (Däremot är det djäkligt opraktiskt att använda den metoden) Men det finns alltså kvantkryptering också; som i praktiken är helt omöjlig att lösa, även med en kvantdator. Sådan kryptering finns redan idag, men den kan enbart användas för kortare meddelanden, om jag inte har blivit felunderrättad.

Annars tycker jag att dina teorier var underhållande och intressanta att läsa. Det var dock många som jag undrar om man verkligen kan falsifiera.

jojoba

Inläggav jojoba » 11 okt 2006 15:52

En teori inom det ockulta är att det där ute är en som du sa projektion av insidan. Inom Tibetansk Buddhism Dzogchen verkar man mena att det du exempelvis uppfattar med dina ögon är en del av dig eller dina energier. Karma..whatever..
Jag förstår inte hur det fungerar men läste det här

http://en.wikipedia.org/wiki/Dzogchen

"According to Dzogchen teachings, energy of an individual is essentially totally formless and free from any duality. However, karmic traces, contained in the individual's stream of consciousness give rise to two kinds of forms:

forms that the individual experiences as his or her body, voice and mind and
forms that the individual experiences as an external environment.
What appears as a world of apparently external phenomena, is the energy of the individual him or herself. There is nothing external or separate from the individual. Everything that manifests in the individual's field of experience is a continuum. This is the Great Perfection that is discovered in the Dzogchen practice."

Rydellen

Inläggav Rydellen » 21 okt 2006 03:48

Förstår precis hur du menar! Har funderat en del på detta själv och håller helt med om att allt är styrt av förutbestämd matematik.
Du rör vid något mycket intressant när du säger att vi kan se "byggstenarna" men vi kan inte se vad dem i sig är uppbyggda av eller hur den fungerar.
Jag tror inte att vi har de "sinnen" som krävs för att se helheten. Det vi "ser" utav världen är vad vi för oss kan kalla det "visuella". Vi är en del av helheten men kan med de verktyg vi blivit utrustade med inte se hela bilden om du förstår.
HADE vi haft den förmågan hade det bara varit en tidsfråga tills vi hittat lösningen på hur allt är uppbyggt och fungerar. Och då hade vi även kunnat styra handlingsförloppet! Där faller isåfall vår teori om att allt är "förutbestämt" av matematiken.
Därför tror jag att vi aldrig kommer kunna få se helheten och kommer aldrig kunna förstå hur allting hänger ihop. Det är helt enkelt inte meningen.

Emil

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 21 okt 2006 11:19

Intressant. Spännande funderingar.

Läste Stiftelsetrilogin för många herrans år sedan. Är vad jag förstår en klassiker in SF kretsar. Utgångspunkten är just detta; att kunna förutse händelser med hjälp av matematik. Men sedan kommer givetvis frågan om ödet och om det går att ändra. Är det förutbestämt så....? En spännande trilogi.

"Det galaktiska imperiet, som funnits i tiotusen år och härskar över tiotusentals världar, börjar långsamt förfalla. I en tid då förfallet börjar ta fart utvecklar Hari Seldon psykohistorien, en vetenskap som genom avancerad samhällsanalys kan användas för att förutsäga och förändra framtiden."

Skriven 1951. Imponerande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stiftelsetrilogin

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 21 okt 2006 11:52

Det finns i och för sig otala böcker och filmer som tar upp just temat, om du kunde veta vad som hände i framtiden skulle man då kunna ändra det eller inte? Dramor om ödet har varit ett tema sedan anika Grekland till dags dato.  

Senast i raden av filmer är väl Final Destination 3. Ettan var okej skippa efterföljarna.

Stiftelsetrilogin snurrar bara några extra varv kring detta tema, om jag nu minns rätt.

Återgå till "Naturvetenskap"