finns - DJÄVULEN?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Benjie

Inläggav Benjie » 03 aug 2006 20:27

Rising skrev:Yeah, jag tappade spåret där. Sorry.

Vad jag menar med "lidande" är bara lidande, oavsett sammanhang, och ordet "illvilja" är dåligt vald. Jag menar bara handlingar som orsakar lidande.

Så; när jag skrev "det måste ju vara någons fel när lidande och illvilja uppstår här i världen" så pratar jag inte om ondska och tortyr och ren hatisk illvilja, utan bara om lidande i sin allra enklaste form.

Varför måste det göra ont att bli avvisad?
Varför måste fiskaren såra fisken för att mätta sin mage?
Varför sker olyckor?
Varför måste viss forskning ske meddelst plågsamma djurförsök? osv.

Eventuell "ondska" är alltså inte en av dessa punkter. Ondska är ju inte något som nödvändigtvis finns i världen, utan ett sätt att förklara vad som finns i världen. Begreppet "Ondska" är alltså bara en av många lösningar på ovanstående gåtor. Ondskebegreppet kan vara individuellt och även ändras med tiden. "Skörden har slagit fel för att Annika är en ond häxa!" / "Häxbrännarna var onda" / "Judarna är onda" / "Nazismen är en ond ideologi" osv.

Det var min första punkt. Satan. Ondska. Någon ond makt. Föreställningen om att det finns några handlingar som är helt och hållet objektivt onda. Oavsett från vilket håll man kommer och oavsett vad man menar med begreppet "ondska". Det är inte något som finns, utan ett sätt att förklara vad som finns.

Så, förlåt Benjie. Jag tänkte inte ordentligt. Du frågade var ondska var och jag förhastade mig. Jag anser att ondska är en förklaring som vissa tror på. Jag gör det inte, och kan därför inte förklara det utifrån mitt eget synsätt.

Right said Fred!

Men att Du skulle haft 10000 för att fixa gaddarna ...nääh dont belivit! noway!!..Flexa med dem så är du trodd!

BENJIE

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 04 aug 2006 11:42

Benjie skrev:Men att Du skulle haft 10000 för att fixa gaddarna ...nääh dont belivit! noway!!..Flexa med dem så är du trodd!

Det är väl inte så mycket? Själv tyckte jag förstås det var way galet, men varje gång jag hör någon som klagar på sin tandläkarräkning så handlar det om en enstaka rotfyllning eller något, och det går alltid på flera tusen. Kanske fick jag mängdrabatt eller något, då, eftersom jag hade hål i hela käften.

fialia
Kontakt:

"Djävulen"och "Gud" är densamma

Inläggav fialia » 04 aug 2006 15:55

I min sanning så är" djävulen "oxå "gud". allt är bramhan.Det är bara vårt mänskliga medvetande som värderar det vi känner som bra eller mindre bra.när man möter "djävulen" och all sin rädsla och verkligen får fra dom mörkaste sidorna man har ,och ser dom,då när man står där mitt i smärtan i det djupaste mörker och ACCEPTERAR att det finns där fastän man känner sig helt naken sårbar och rädd då förvandlas "djävulen" och blir till gud!smärtan är en del av processen till gudsförverkligande och kristus medvetende......

Rafael

Inläggav Rafael » 04 aug 2006 19:19

jag tänker, alltså finns jag :evil:

Benjie

Re: "Djävulen"och "Gud" är densamma

Inläggav Benjie » 05 aug 2006 19:14

fialia skrev:I min sanning så är" djävulen "oxå "gud". allt är bramhan.Det är bara vårt mänskliga medvetande som värderar det vi känner som bra eller mindre bra.när man möter "djävulen" och all sin rädsla och verkligen får fra dom mörkaste sidorna man har ,och ser dom,då när man står där mitt i smärtan i det djupaste mörker och ACCEPTERAR att det finns där fastän man känner sig helt naken sårbar och rädd då förvandlas "djävulen" och blir till gud!smärtan är en del av processen till gudsförverkligande och kristus medvetende......

Nääh? Är det så?

Men ok! Vad för typ av smärta och rädsla är det värsta vi kan tänka oss ....? som skall förvandla Djävul till Gud? Eller handlar det egentligen om något helt annat som har att göra med vår verkliga existens?

BENJIE

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: finns - DJÄVULEN?

Inläggav Algotezza » 07 aug 2006 09:42

Kadmos skrev:- alla frågar om ´GUD ´- finns?

Dagens fråga från er *Kadmoz:

- Finns DJÄVULEN??

"Det ondas princip" finns - vi ser den dagligen manifetsrad omkring oss i vår vackra värld, i form av hat, intolerans, girighet, etc., m.m., osv. Människan är djävulen, helvetet finns på jorden - det vi gör mot varandra av ren illvilja och för att tjäna på andras lidande och smärta.

Människan uppfann "andeväsendet" Djävulen för att slippa ta det yttersta ansvaret för det onda hon själv gör och därmed har ansvar för.

We are all the devils, we are all the worst!

A

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 07 aug 2006 19:12

Låt oss säga att gud är kärlek renhet och nästa kärlek, då måste djävulen vara dess motsats dvs egoism högmog girighet osv.

Och för att uppnå denna renhet och kärlek som gud eventuellt har att erbjuda , så måste vi ju först uppleve dess absoluta motsats dsv kontrasten mellan gott och ont.

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 07 aug 2006 21:45

Djävulen har vi stoppat in längst in i byrålådan, han kommer fram sen när vi rotar runt før att finna våra sista slantar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 aug 2006 12:15

Loke skrev:Djävulen har vi stoppat in längst in i byrålådan, han kommer fram sen när vi rotar runt før att finna våra sista slantar.

Djävulens största framgång var när mänskligheten beslöt sig för att betrakta honom som icke-existerande - då kunde han fortsätta verka i det tysta, från "byrålådans djup". "En fan i byråladan bland andra grejor..."

A

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 10 aug 2006 15:47

Djävulens största framgång var när mänskligheten beslöt sig för att betrakta honom som icke-existerande - då kunde han fortsätta verka i det tysta, från "byrålådans djup". "En fan i byråladan bland andra grejor..."

Så sant som det är sagt :lol:

Benjie

Inläggav Benjie » 11 aug 2006 21:15

Algotezza skrev:

- Finns DJÄVULEN??

"Det ondas princip" finns - vi ser den dagligen manifetsrad omkring oss i vår vackra värld, i form av hat, intolerans, girighet, etc., m.m., osv. Människan är djävulen, helvetet finns på jorden - det vi gör mot varandra av ren illvilja och för att tjäna på andras lidande och smärta.

Människan uppfann "andeväsendet" Djävulen för att slippa ta det yttersta ansvaret för det onda hon själv gör och därmed har ansvar för.

A

Ett socialt ont finns men iövrigt ifrågsätter jag starkt att ONDSKAN finns, eftersom ytliga känslor som hat intolerans o girighet eller att slippa ta sitt ansvar snarare uppstår i en historisk samhällssituation där människan lider av ett samhälles ideologi dvs falskt medvetande som får henne att missta misstro sig om sin belägenhet som tänkande och socialt väsen, hon görs allienerad från sin produkt (genom VARUSAMHÄLLET / en del av den falska ideologin) och således från sin verklighet som samhällsvarelse och därmed är hon fattig ej hel ej värderad medlem av samhället annat än som LÖNESLAV .

Freud uttryckte dessutom något i stil med att människan har det svårt med att bygga kultur eftersom hennes strävan efter lusttillfredställelse inte kan vänta.

Marx hävdade att vi föds med de dödas tryck på våra hjärnor från den värld vi ej själva skapat, vi står på våra förfäders axlar, och att vi måste förstå och förändra den världen till att passa bättre för vår art som en helhet vilket också innebär att vi av nödvändighet är tvingade att förinta klasssamhället.

BENJIE

Kiifen

Inläggav Kiifen » 11 aug 2006 23:47

Jag tror inte att ondska versus godhet existerar på Demiurgens nivå. Det finns ingen metafysisk konflikt utan konflikter och sådant hör till det vanliga fysiska livet. En tänkbar anledning till varför det är så är för att man ska nyktra till, bli medveten och kunna lära sig något. Om olyckor aldrig skedde så skulle det heller inte finnas möjlighet för utveckling. Att leva i ständig trygghet och säkerhet är inte att leva, det är att vara en fånge i okunskap och oerfarenhet.

Otryggheten och ovissheten finns som det gäckande och skrämmande utrymmet i tillvaron dit de modiga vänder sig för att få ett nytt perspektiv på vem man är och vad man håller på med.

Det finns en allegori om att man kan tänka sig det trygga livet som att befinna sig inne i sitt hus (tonal) där det är upplyst och varmt och trevligt och så har man fönster att se ut genom, men eftersom utanför befinner sig nagual - det obeskrivliga och mörka... så ser man inte något. Bara sin egen spegelbild i glaset. Det är inte förrän man beger sig ut ur huset, ut i det mörka nagual som man kan se in i huset och på så vis få ett helt nytt perspektiv på hur man lever och hur man är.

Demiurgen kanske är detta varma, trevliga hus och modiga själar beger sig ut i mysteriet för att lära sig något om sig själva, förändras och utvecklas.

Dock finns det en helt annorlunda berättelse som är svår att översätta till den allegorin. Den om ängeln som tycker han är högre stående och gör uppror mot Gud. Men jag har en annan tolkning på historien om djävulen/satan.

Efter att ha vandrat allt för länge i ödemarken har han glömt bort att han också har ett hem (i Guds hus). På så vis blir han som en motståndare till alla andra eftersom Han ser allting som en motståndare. Samtidigt försöker han hitta sig själv i allting ovidkommande. Han river sönder och utnyttjar växter, djur och människor. Han låter uppföra väldiga riken, självporträtt och går till överdrifter i allt i sitt sökande efter sig själv... i processen förstör han också världen och blir allt ondare, hatisk mot andra och sig själv och allt mer besatt i sitt sökande. Kanske man ska börja ha lite sympati med denna stackars varelse som lever helt fixerad vid sin egen skugga. Därför tror jag på frälsning, eftersom ifall demiugren skapat allting så är allting en del av demiurgen, även denne hemska varelse. Men han är bara ond så länge som han inte minns vem han är.

Dock tror jag inte att denna historia är sann bara för att jag berättar den. Det är en anologi om människor som halkat snett. Skrämda av tillvaron söker de sin tillflykt i droger, gömmer sig bakom andras "sanningar", låter sig utnyttjas av varandra. Behandlar varandra strängt och grymt utan medlidande eller medkänsla. Ser sig själva som ständiga offer och lär sig därför aldrig av sina misstag, ser sig samtidigt som upphovsmän och befästare av "sanningen" - vilken den nu må vara... och är stränga i sin hämdlystnad. De lever ut sitt hat i sadistiska handlingar och testar sin omgivning med sitt överdrivna grandiosa men ihåliga "larger than life" beteende.

Om denna samling individer skulle få utrymme att regera i världen så blir allting till ett vildsint kaos, deras konflikter har ingen ände och därför skulle de till slut ta kål på varandra och allting annat.

Benjie

Inläggav Benjie » 12 aug 2006 18:24

Benjie skrev:
Algotezza skrev:

- Finns DJÄVULEN??

A

Ett socialt ont finns men iövrigt ifrågsätter jag starkt att ONDSKAN finns, eftersom ytliga känslor som  hat intolerans o girighet eller att slippa ta sitt ansvar snarare uppstår i en historisk samhällssituation där människan lider av ett samhälles ideologi dvs falskt medvetande som får henne att missta misstro sig om sin belägenhet som tänkande och socialt väsen, hon görs allienerad från sin produkt (genom VARUSAMHÄLLET / en del av den falska ideologin) och således från sin verklighet som samhällsvarelse och därmed är hon fattig ej hel ej värderad medlem av samhället annat än som LÖNESLAV .

Freud uttryckte dessutom något i stil med att människan har det svårt med att bygga kultur eftersom hennes strävan efter lusttillfredställelse inte kan vänta.

Marx hävdade att vi  föds med de dödas tryck på våra hjärnor från den värld  vi ej själva skapat, vi står på våra förfäders axlar, och att vi måste förstå och förändra den världen till att passa bättre för vår art som en helhet vilket också innebär att vi av nödvändighet är tvingade att  förinta klasssamhället.

060812 TILLÄGG: Enligt vissa primitiva stammars andliga regler eller tolkningar av vissa händelser som sker i deras individuella liv, så kan händelsen ha en sådan laddning att den person det gäller kan förföljas till döds av en ande utan att ens medicinmannens magiska krafter kan rädda den stackare som hamnat i sådan onåd.

Om sådant tänker kanske Vi moderna människor ...BAH!....en Walt Disney rysare!....men för dessa människor är det en fullkomligt "SANN" upplevelse.

BENJIE/ inbillning kan man alltså dö utav.

Användarvisningsbild
Xeper

Inläggav Xeper » 04 sep 2006 00:50

Min syn på det hela är definitivt att det finns en form utav djävulsentitet. Jag vill inte att några egenskaper här förknippas med exempelvis abrahamitisk teologi (Det är rätt vanligt att folk gör det) utöver det som stämmer överens annars:

Det finns en skapare, som är upprätthållare och orsak till hela kosmos. Likaså finns en förkämpe för raka motsatsen mot kosmos ordning, det vill säga kaos. Denna entitet som skulle kunna kallas en djävul har som yttersta mål att bringa alltet till det absoluta urtillståndet för allt.
Den entiteten finns ju faktiskt beskriven i så gott som varje religion. Satan/djävulen inom kristendom, judendom och islam (med vissa skillnader), hinduism (Kali) o.s.v.

Den processen mot kaos pågår väl hela tiden skulle man kunna säga. Stephen Hawkings sa:

"Oordning ökar med tiden, eftersom vi mäter tid i den riktning som oordning ökar" , och eftersom den riktningen är den enda som gäller i kosmos så går ju alltet hela tiden från ordning till oordning - kaos.

Detta borde ju vara mardrömmen för den som skapat kosmos och upprätthåller det. Då anser jag också att det finns en stark kraft som motarbetar kosmos.

Så ja, om man får lite fria händer att definera en "djävul" så visst finns det en sådan =)

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 04 sep 2006 08:44

Beläggen för djävulens existens är varken bättre eller sämre än beläggen för Guds existens. Tror man på Gud borde man följaktligen tro på satan.

Återgå till "Religion och andlighet"