Är det rätt att äta kött?

Moderator: Moderatorgruppen

dangdang
Kontakt:

Inläggav dangdang » 26 jul 2006 00:57

Undrar vart tråden är på väg?
Visste ni förresten att lakritsfudge är det godaste som finns t.o.m godare än falafel som bara är något godare än kebab. :wink:
Meningslöst att tala om vad som är godast, där tycker vi säkert alla olika.

Till popjimmy.
Jag funderade lite och jag tycker att moral är nåt som finns inom arten (ovanligheten med kannibalism skulle ju kunna tala för detta).
Intraspeciärt tror jag det heter äsch vet inte svåra ord är inte min grej.
Dessutom vill jag definiera mitt moralbegrepp tydligare:
Moral är när man upplever att man gjort något rätt/bra.
Jovisst här kan man tycka olika, men de flesta tycker samma, dumt att våldta, döda och sånt.
Det är här jag kommer in och tycker att man kan fortsätta att äta kött även om man skulle kunna ersätta det med piller. Det verkar som om jag måste klargöra min synvinkel ytterligare:
Jag satte frågan i mitt huvud till sin spets(och spetsen för mig ser ut så här): Skulle det vara rätt att döda djur för att ge mina barn mat?
Svaret blev: Ja självklart.
Detta säger ju en del om mig och som jag resonerar (kan det vara min förkärlek till biologi :) som jag tydligen har)även om mänskligheten (eftersom jag tillhör den), Jag / Vi sätter våra egna före de andra arterna.
Min infallsvinkel var aldrig att tala om en massproducerad djurhållning med nötdjur som aldrig ser solen eller obedövade ungdjurskastreringar.
Det ser jag mer som en fråga om " Är det rätt att äta kött för att man tycker det är gott".
Jag hade kanske inte hela kartan uppe, kollade väl som vanligt bara in skåne.
Men jag tycker fortfarande att det är helt acceptabelt att äta kött,att äta och bli uppäten, det är naturens gång.
Tråden har genererat en lång dskussion om ordet naturligt lr hur.
Vad är då en naturlig död?
Ska alla varelser på jorden självdö av ålderdom är det verkligen nåt att eftersträva?

Nu semestrar jag lite, ska försöka att undvika nöt/fläsk men skaldjur måste jag bara ha.
"It's not a lie, if you believe it."

Wintran

Inläggav Wintran » 26 jul 2006 02:43

dangdang skrev:Det är här jag kommer in och tycker att man kan fortsätta att äta kött även om man skulle kunna ersätta det med piller. Det verkar som om jag måste klargöra min synvinkel ytterligare:

Jag satte frågan i mitt huvud till sin spets(och spetsen för mig ser ut så här): Skulle det vara rätt att döda djur för att ge mina barn mat?
Svaret blev: Ja självklart.

Jag får inte riktigt ihop det första du säger med det andra. Det du kallar spets tolkar jag som en situation av direkt överlevnad, där vi tvingas inför ett sådant svartvitt val. Då håller jag med dig om att man givetvis väljer de som står en närmast.

Däremot det första du säger verkar handla mer om vårt vardagliga levande, och i fallet med pillret har vi plötsligt en helt annan situation. Oavsett hur du skulle handlat i en "döda eller dödas"-situation undrar jag vad ditt argument är för att inte välja pillret om vi säger att det smakade godare än allt annat och garanterat innehöll all näring vi nånsin behövde?

Om vi skiter i allt om hur vår kropp är skapt (vad som är naturligt) och låtsas att människokroppen hanterar pillret exakt lika bra som det hanterar kött så undrar jag helt enkelt vilket (om något) argument i det läget skulle kunna rättfärdiga dödandet av djur som mat.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Angelina

Inläggav Angelina » 26 jul 2006 03:50

Rising skrev:"att slakta djur är att åsamka dem lidande. Vi som har ett val och kan låta bli att äta kött bör därför göra så för att inte åsamka dessa djur lidande"

Precis, du visste ju vad jag menade, och förmodligen alla andra också, så varför repetera det uppenbara?
Visst, snål, ond, egoistisk, det blir bara bättre och bättre...du kan möjligen vara den lägsta av lägsta på denna planeten. Hur känns det?
Själv är jag så alltigenom god att det är tekniskt omöjligt att ens sätta sig in i.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 26 jul 2006 14:44

Angelina skrev:Precis, du visste ju vad jag menade, och förmodligen alla andra också, så varför repetera det uppenbara?

"Repetera?" Du har inte skrivit det en enda gång i tråden (knappt ens hintat till det). Nå. Bra att jag förstår dig nu, i alla fall.

Vad är din åsikt om julklappar? Vi behöver inte köpa presenter - det är precis lika onödigt som att äta kött - och genom att skänka pengarna till välgörenhet istället så skulle vi kunna mildra andra människor och djurs lidande (precis såsom vi mildrar djurs lidande genom att äta grönsaker istället för korv). Tycker du att julklappar också är ett tecken på förkastlig moral?

Om inte, hur definierar du egentligen ditt moralperspektiv i detalj; så att jag kan tillämpa det på alla möjliga situationer; såsom huruvida jag ska skänka pengar till tiggare i tunnelbanan eller om jag får använda dem för att köpa godis, samt huruvida jag skall ägna min fritid åt att antingen engagera mig i välgörenhetsorganisationer eller titta på tv, osv?

du kan möjligen vara den lägsta av lägsta på denna planeten. Hur känns det?

Well, om jag hade en krona för varje gång någon sagt det till mig... tja, då skulle jag förmodligen fortfarande behöva två kronor för att ha råd med en kexchoklad, men ändå...

Jorå, det känns bra. Lite "farligt". Jag kittlas av tanken att jag skulle vara degenererad. Det är mycket bättre än att bara vara lökig i största allmänhet, vilket tyvärr förmodligen ligger närmare sanningen.

Å så en avstickare:

dangdang skrev:Meningslöst att tala om vad som är godast, där tycker vi säkert alla olika.

...vilket var hela poängen, jöö. Du får tusen minuspoäng för att du inte följer deltrådarna från början.

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 26 jul 2006 21:04

Bild

Angelina

Inläggav Angelina » 26 jul 2006 23:40

Nej, jag har inte nämnt just det argumentet i denna tråd, eftersom det sagts så många gånger tidigare. Vissa meningar känns helt enkelt för uttjatade för att upprepa.
Man gör så gott man kan Rising, i varje situation har man ett val, eller vissa gör så dåligt de kan, det är deras val.
Jag vet inte om att avstå från att köpa julklappar förbättrar djurens situation, verkar som en långsökt lösning, men om du tror på den så...
Kan se problemen uppstå när man ska förklara för barnen varför de inte får sina julklappar..."Mamma, har vi blivit Jehovas nu?"..och så börjar de hata djuren.
Balans.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 27 jul 2006 12:22

Angelina skrev:Jag vet inte om att avstå från att köpa julklappar förbättrar djurens situation, verkar som en långsökt lösning, men om du tror på den så...
Kan se problemen uppstå när man ska förklara för barnen varför de inte får sina julklappar..."Mamma, har vi blivit Jehovas nu?"..och så börjar de hata djuren.
Balans.

Julhandeln omsätter flera miljoner (eller är det miljarder?) kronor. Om dessa istället lades på djurrättsorganisationer så tror jag absolut att det skulle göra en skillnad. Jag har kanske en naivare tilltro till välgörenhet än du?

Nå, ditt balansargument är rätt likt mitt eget tankesätt, det kanske du har märkt?

I ditt balansargument så säger du ju att det är okej för föräldrar att köpa julklappar till sina barn så länge som barnen är tillräckligt egoistiska och missunsamma för att börja hata djur om julklappspengarna istället skulle gå till djurrättsorganisationer. Alltså; en pedofil (nu tar jag ett utmejslat och överdrivet exempel; min avsikt är enbart att vara tydlig, inte att vara smaklös (så om någon anklagar mig för att vara smaklös nu så är den personen en idiot)) skulle kunna använda ditt moralperspektiv så här: "Om jag inte får antasta det här enskilda barnet, då kommer jag att hata barn så mycket att jag kommer döda flera olika barn! Alltså är det moraliskt riktigt för mig att antasta barn. Balans."

Det är ungefär samma brist som mitt eget driftresonemang har, även om jag försökt bygga hinder mot den sortens tolkningar.

Tja, jag tycker ditt moralperspektiv är väl godtyckligt. Om jag förstått det rätt så räcker det med rena struntsummorna för att rädda livet på svältande barn, ändå så äter jag godis och köper förströelseartiklar som jag kan vara utan. Men av någon anledning är det alltså inte lika viktigt att rädda livet på svältande barn som det är att låta kossor dö en naturlig död genom svält, ålderkrämpor eller sjukdomar istället för att bli slaktade? Kan denna prioritering bero på att svältande barn ser rätt otäcka och sorgliga ut, medan grisar, kossor och lamm är gulliga och dansar i disneyfilmer? Att det är enklare att känna empati för gulliga djur än för smutsiga barn?

Jag kan förstå hur du personligen kan välja att ta kampen mot köttindustrin, och jag applåderar dig. Men jag kan inte förstå hur du kan fördöma alla andra som väljer att ta en annan av alla dessa olika kamper.

Angelina

Inläggav Angelina » 28 jul 2006 20:41

Jag fördömer inte andra, jag är bara elak mot just dig.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » 01 aug 2006 14:10

För mig finns hela vegetariangrejen utförligt redovisad i låten "Beef and Broccoli" av Immortal technique. Hurvida man vill äta kött eller inte är upp till var och en.
Har man blivit hjärntvättad att hela "dåligtsamvetesgrejen" av att äta kött och man därför inte vill äta kött är det helt ok för min del - synd om er bara. Personligen älskar jag tanken av speciellt rått kött, som ger mig känslan av mitt naturliga ursprung.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 01 aug 2006 17:20

Angelina, du menar alltså att din medvetna elakhet mot Rising kommer genom din suveräna godhet?

mforsberg

Inläggav mforsberg » 01 aug 2006 20:27

Det här blir mitt första inlägget.

vi människor mår vetenskapligt bevisat bättre av vegetarisk mat

Det här har väl setts i vissa studier men i andra motsatsen, men skillnaderna är alltid små. Däremot kan man hävda att kunniga vegetarianer inte mår sämre än icke-vegetarianer, vilket även det är en viktig iakttagelse eftersom en anledning till att behålla en icke-vegetarisk diet skulle vara att man annars inte skulle få i sig tillräckligt med näringsämnen.

Med en vegetarisk diet däremot är det svårt att få i sig stora mängder av de ämnen som relaterats till hjärtkärl-sjukdomar (mättade fettsyror, kolesterol), vilket nog är anledning till varför en vegetarisk diet kan ses som mer hälsosam. Om en diet är hälsosam beror det inte på om den innehåller animaliska produkter eller inte.

Användarvisningsbild
Nex
Kontakt:

sv

Inläggav Nex » 02 aug 2006 21:03

ät kött, kött e gött!!!

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 07 aug 2006 19:20

Jag anser att det är rätt att äta kött så länge ens inre moral tillåter det.

Personligen tror jag att kött kan vara både andligt och fysiskt nedsättande.

Dels för att köttets microkultur inte längre kan brytas ner lika lätt som för några tuser år sedan , detta kan resultera i både organiska sjukdomar och själsliga nedsättanden.

Anledningen till detta är att människan kropp eller organism som jag väljer att kalla det har utvecklats och förfinats på ett sådant sätt att den längre inte är till för "likdelar" utan behöver mer förfinad kost för sitt normala uppehälle.

Detta är ju så klart en avspegling av människans metala tillstånd som har kommit till ett mer medmänskligt stadie , vi sliter inte längre bort ett köttstycke från djuret och slukar i oss det som vi gjorde i våra förstadier, denna utveckling leder så klart mot att vi inte alls kommer att frestas av köttet över huvud taget utan kommer mer och mer tilldragas den vegetariska födan som den mest idealiska.

Dvs ju mer vi erfarenheter om livet vi får desto mer kommer vi att uppleva djuren som våra medväsen istället för våra slavar och föda.

Återgå till "Filosofi"