identitetsproblematik.

Moderator: Moderatorgruppen

dobermanz

Inläggav dobermanz » 20 okt 2006 14:13

Katana

Är påängen att folk tycker att dom som brukar hjälpa andra behöver ingen hjälp själva? Dvs många anser att du inte har rätt att må dåligt om du hjälper andra?
Är det du menar?
:)

Katana

Inläggav Katana » 20 okt 2006 14:17

dobermanz skrev:Är påängen att folk tycker att dom som brukar hjälpa andra behöver ingen hjälp själva?

Nop
dobermanz skrev:Dvs många anser att du inte har rätt att må dåligt om du hjälper andra?Är det du menar? :)

Blanda inte in min person här nu, fokusera på saken. Gör ett försök till.
Ledtråd. Det hänger ihop med vad du sade till sawdustanddiamonds.

dobermanz

Inläggav dobermanz » 20 okt 2006 14:23

Katana

Nu har jag blivit förvirad.
Menar du kanske att  om man hjälper andra så anses man stark för att klara sig själv? Eller menar du att man inte har rätt att hjälpa andra för att må bätre?

Katana

Inläggav Katana » 20 okt 2006 14:25

Nee. Tyckte det var bara lite 'tokigt' av dig att be den som ber om hjälp att hjälpa.  :) 'Varför hjälper du inte andra som behöver bli hjälpta?' Paradoxalt nog ber du även samma person att uppsöka hjälp. ... hehe

Användarvisningsbild
Damir

Inläggav Damir » 20 okt 2006 14:29

Katana, det var till sawdust.... Varför tror du att det är till dig?

dobermanz

Inläggav dobermanz » 20 okt 2006 14:38

Aha nu fattar jag det du menar. :) Jag seger till personen i fråga att hjälpa därför att då han kanske kommer att trivas bätre med sig själv. Det där att hjälpa er symboliskt och kan få betydelse för personen i fråg att jag hjälper andra då är jag bra dett fins betdelse i minna handlingar och självförtruande kommer att öka och personen behöver inte ha så destruktiva tankar
(missförstå mig inte nu, jag menar inte att personen i fråga är dålig människa eller det han gör er obetydligt det jag menar att personen ska värdera sig mer)

sawdustanddiamonds
Kontakt:

Inläggav sawdustanddiamonds » 22 okt 2006 21:28

jovisst, jag borde kanske söka professionell hjälp vem det nu var som verkligen tyckte det.  det har jag aldrig nekat till..
men samtidigt är jag långt ifrån ensam. tror alla kan må bra på olika sätt av att gå och prata med någon professionell.
sen är det inte direkt som att jag inte hjälper människor..vem det nu var som föreslog att jag skulle göra det.
jag är till och med väldigt hjälpsam av mig.
men man kan ju känna sig låg och vilsen på andra sätt..vilket jag gör.

dobermanz

Inläggav dobermanz » 22 okt 2006 22:56

sawdustanddiamonds

Det var jag som sa att du behöver söka profesional hjälp. Jag menar inte att du är korkad eller nåt. Jag tror att din problem hr att göra med de att du är inte nöjd med dig själv. När du hamnar i kontakt med menniskor ställer du dig i definsiv ställning. Därför att du är rädd att dom ska såra dig eller något i dena stilen.  Därför er det bra att du söker hjälp hos psykolog eller motsvarande, du kan i och för sig läsa någon bok som handlar  om självförtruande och hur man bygger upp den.

Katana

Inläggav Katana » 23 okt 2006 08:15

Att vara defensiv är väl inte sjukt ? Det är en fullt naturlig överlevnadsmekanism vi alla har i dagens samhälle och även så bör ha enligt all logik. Men om det är så att det är sjukt att säga ifrån och inte ta emot allt glatt så skulle nog hela mänskligheten behöva vård på bums.  :)

dobermanz

Inläggav dobermanz » 23 okt 2006 08:36

Att vara defensin är inte sjukt, det är helt rätt:) Men om det skapar problem så tycker jag att man bör lösa den:)

Katana

Inläggav Katana » 23 okt 2006 08:41

Javisst, men oftast är det den som inte är defensiv, men pga. andras defensivitet som får lov att slösa tid, pengar som värdigheten på att ranta runt på psyket. :)

FNE

Inläggav FNE » 27 okt 2006 01:26

Jag känner igen mig själv där lite. Jag tror inte problemet nödvändigtvis ligger i omgivningen eller personen. Alla reagerar olika i situationer likväl som många känner sig olika i och efteråt. Det bottnar i värderingar och grad av självkänsla. På samma sätt förstår vi och agerar enligt på vilket sätt vi tror andra tolkar omvärlden med utgångspunkt från vårt egna synsätt. Alla är olika, det går att ändra på lika lite som det finns skillnader mellan könen. Personligheten styrs av hjärnan behjälpt av signalsubstanser som talar om för oss i vilken utsträckning vi bör vara glada/trötta/oroade mm.                    Jag har hört att träning och motion kan få ordning på ting, men som antytt tror jag att antidepressiva medel kan hjälpa för att förändra sin situation.  Jag vågar inte försöka mig på några "tips" eftersom det skulle kunna tolkas på helt fel sätt, men det där med narcisstisk o skit det är bara onödigt oroande. -heh, Ville bara skriva av mig lite :), .sry

Kiifen

Inläggav Kiifen » 27 okt 2006 01:57

Att bete sig defensivt visar pa att man är desperat och otrygg och inte är värd att lita pa. Det är en person som man istället maste "förhalla" sig till och vara beredd att man kan stöta pa diverse extrema utfall sa man inte hamnar i skottgluggen. Alla människor har en tidskurva efter att de blivit utsatta för starka känslor till dess att de kommer tillbaka till sig själva igen och är mer balanserade och inte lika triggade och beredda att springa eller attackera. För vissa sa är denna bromssträcka kort, för andra är den längre.
för dom som har en längre bromssträcka kan i dagens tidssparande och individualistiska spelsamhälle fa svarigheter eftersom dom aldrig far chansen att komma ner i normal hastighet utan hamnar i en konstant stressituation av anfall och försvar.

Det som är karaktäristiskt för denna situation är att man inte har tid med intimitet, närhet och vänlig kontakt med andra. Och ifall man inte har människor i sin omgivning som kan fanga upp en sa kommer man att spinna ut bortom kontroll och da krävs det en väldigt stark människa/or för att kunna bromsa personen.

Katana

Inläggav Katana » 27 okt 2006 08:04

Samhället är agressivt med anspel på makt förklädd i passivitet. Någon måste ta den aktiva rollen och kliva över tröskeln andra inte orkar, kan, vill eller vågar om man nu sas. vill vidare från gränsen mellan överlevnad och levnad. Om man inte i läget är defensiv sätts man dit där man alltid fått vara, där samhället tycker att man ska vara - i botten av hierarkin för att de lugnt och stilla ska kunna göra sin passage själva.
Trodde också en gång i tiden att man inte behöver slåss för ngt. i denna värld, men faktum är att alla har kommit hit för att göra sin kamp. Och vad är kamp utan vilja av stål, vad är kamp utan samvete, vad är kamp utan rustning ? Tycka får andra vad de vill, men personligen ska jag segra för min egen skull, men även för andras då även de har detta ngt. kvar att lära sig såvida de inte vill förbli passiva i sin agression och nedvärdera sig själv som andra.
Förnedring, brist på självrespekt, skam, skuld. Allt detta bör vara pasé till den dagen man vill bli vuxen. Och det är då inget som är vare sig självklart eller så förekommande idag i den bemärkelsen som jag kallar en människa vuxen. Men visst är en sådan människa som är till för att klämma sig egenom denna så jävla trånga passage pga. andra närmare radioaktiv och det kanske även är meningen för att denne skall ens kunna lyckas med det denne är att göra. Så naturligtvis blir det protester, den andra halkar ju efter och får det svårare själv. Men så är det, i denna värld. Hur kampen går till väga är helt upp till omgivningens tolerans om denna så för mig iaf. naturliga och självklara process - att förverkliga sig. Bla bla bla. Morgonkrafs.

Kiifen

Inläggav Kiifen » 27 okt 2006 14:48

Katana skrev:Samhället är agressivt med anspel på makt förklädd i passivitet. Någon måste ta den aktiva rollen och kliva över tröskeln andra inte orkar, kan, vill eller vågar om man nu sas. vill vidare från gränsen mellan överlevnad och levnad. Om man inte i läget är defensiv sätts man dit där man alltid fått vara, där samhället tycker att man ska vara - i botten av hierarkin för att de lugnt och stilla ska kunna göra sin passage själva.
Trodde också en gång i tiden att man inte behöver slåss för ngt. i denna värld, men faktum är att alla har kommit hit för att göra sin kamp. Och vad är kamp utan vilja av stål, vad är kamp utan samvete, vad är kamp utan rustning ? Tycka får andra vad de vill, men personligen ska jag segra för min egen skull, men även för andras då även de har detta ngt. kvar att lära sig såvida de inte vill förbli passiva i sin agression och nedvärdera sig själv som andra.
Förnedring, brist på självrespekt, skam, skuld. Allt detta bör vara pasé till den dagen man vill bli vuxen. Och det är då inget som är vare sig självklart eller så förekommande idag i den bemärkelsen som jag kallar en människa vuxen. Men visst är en sådan människa som är till för att klämma sig egenom denna så jävla trånga passage pga. andra närmare radioaktiv och det kanske även är meningen för att denne skall ens kunna lyckas med det denne är att göra. Så naturligtvis blir det protester, den andra halkar ju efter och får det svårare själv. Men så är det, i denna värld. Hur kampen går till väga är helt upp till omgivningens tolerans om denna så för mig iaf. naturliga och självklara process - att förverkliga sig. Bla bla bla. Morgonkrafs.

Vänta ett tag! Jag hinner inte med.

Du menar att samhället är boven. Vad är själva samhället isafall? Politiken eller människorna som lever i samhället? Är det andra människor som gör dig förbannad eller är det politikerna?

Menar du att andra människor sätter dig i en position som du känner dig obekväm med? Hur lyckas dom med det konststycket? Kommer dom med rep och binder fast dig i tunnelbanan?

Och varfifran har du fatt informationen om att vi kommit hit för att slass? Vad betyder att du ska segra för din egen skull? Vad menar du med att du ska sla ner andra för att Andra inte är förstaende, samtidigt tänkte du göra det inom ramen för vad andra kan tolerera?

Återgå till "Psykologi"