Är påängen att folk tycker att dom som brukar hjälpa andra behöver ingen hjälp själva? Dvs många anser att du inte har rätt att må dåligt om du hjälper andra?
Är det du menar?
Moderator: Moderatorgruppen
dobermanz skrev:Är påängen att folk tycker att dom som brukar hjälpa andra behöver ingen hjälp själva?
dobermanz skrev:Dvs många anser att du inte har rätt att må dåligt om du hjälper andra?Är det du menar?
Katana skrev:Samhället är agressivt med anspel på makt förklädd i passivitet. Någon måste ta den aktiva rollen och kliva över tröskeln andra inte orkar, kan, vill eller vågar om man nu sas. vill vidare från gränsen mellan överlevnad och levnad. Om man inte i läget är defensiv sätts man dit där man alltid fått vara, där samhället tycker att man ska vara - i botten av hierarkin för att de lugnt och stilla ska kunna göra sin passage själva.
Trodde också en gång i tiden att man inte behöver slåss för ngt. i denna värld, men faktum är att alla har kommit hit för att göra sin kamp. Och vad är kamp utan vilja av stål, vad är kamp utan samvete, vad är kamp utan rustning ? Tycka får andra vad de vill, men personligen ska jag segra för min egen skull, men även för andras då även de har detta ngt. kvar att lära sig såvida de inte vill förbli passiva i sin agression och nedvärdera sig själv som andra.
Förnedring, brist på självrespekt, skam, skuld. Allt detta bör vara pasé till den dagen man vill bli vuxen. Och det är då inget som är vare sig självklart eller så förekommande idag i den bemärkelsen som jag kallar en människa vuxen. Men visst är en sådan människa som är till för att klämma sig egenom denna så jävla trånga passage pga. andra närmare radioaktiv och det kanske även är meningen för att denne skall ens kunna lyckas med det denne är att göra. Så naturligtvis blir det protester, den andra halkar ju efter och får det svårare själv. Men så är det, i denna värld. Hur kampen går till väga är helt upp till omgivningens tolerans om denna så för mig iaf. naturliga och självklara process - att förverkliga sig. Bla bla bla. Morgonkrafs.
Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster