var JESUS verkligen GUDs Son?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

tjabbe

Re: Till Algotessa

Inläggav tjabbe » 22 nov 2006 16:49

Algotezza skrev:Om du byter ut Fadern, Sonen och Den helige ande mot Martinus X1, X2 och X3, så funkar det väl med en treenig princip, antar jag? Se den kristna treenigheten som en preliminär variant av X1, X2 och X3!

Om en gudason nått Jesu nivå och dagsmedvetet upplever sig som ett med Fadern kan man ju säga att han är eller snarare gestaltar Fadern  i den värld han befinner sig och verkar, såsom var och en av oss inför varandra gestaltar Gud (aspekter på Gud) i varandras omvärld mer eller mindre fullkomligt.

A

Absolut, så skriver han ju, och det är nog så också, att den kristna varianten är ett försök, som jag tycker misslyckats.

Den kristna tolkningen kontra Martinus är mycket intressant, men tyvärr är de troende hänvisade till att absolut inte lyssna till uppenbrelser efter år 95, då Johannes på Patmos var i hänryckning! :wink:

Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 22 nov 2006 17:15

Hovnarr skrev:
cogito skrev:
Jag menar att de vill säga att denne sonens egentliga hemvist är hos Fadern och inte på jorden - till skillnad från t ex Adam (och därefter hans ättlingar), som ju bör i ha större rätt till att kallas Guds son (söner).  

Gott! Frågan kan då omformuleras till: "Var Jesus hemvist i själva verket hos Fadern och inte på jorden?" Och här måste man då förtydliga: i förhållande till vad? T.ex. till skillnad från Adam och vi andra. Alltså: "Var Jesus, i högre utsträckning än någon på jorden levande människa, ett gudomligt väsen?" Skulle du säga att jag då uttolkat din mening av "son" korrekt, cogito?

Oavsett om vi ställer oss min lite mer flummiga fråga om Jesus var närmare Gud än oss andra, eller cogitos mer konkreta fråga, så är kanske den springande punkten för många om Jesus var något annat än en människa? Vi behöver inte i förstone bli så precisa att vi grottar ner oss i facktermer som Guds son osv, utan vi kan börja där: Var Jesus varken mer eller mindre än en "stor man" likt Churchill och Gandhi i våra dagar, eller var han något annat? Så kan vi gå vidare därifrån.

cogito skrev:
Förresten, var står det att Jesus refererar till "JHVH" när han refererar till "Fadern"?

Intressant nog så står ju detta ingenstans, men ändå tycks det vara kyrkans hållning att det självklart är fråga om en och samma ende gud! Och att Jesus på något sätt också är identisk med denne. Och den helige ande också. En ganska otillfredsställande förklaring i mitt tycke, men vill man gå därhän får man ta konsekvenserna av det.  

Tråden blir lite flikig, så jag klistrade in ditt inlägg för att kunna svara.

Hovis: "Var Jesus, i högre utsträckning än någon på jorden levande människa, ett gudomligt väsen?" Skulle du säga att jag då uttolkat din mening av "son" korrekt, cogito?

Cogito: Ja, detta förhållande (avstånd mellan Kristus och på jorden levande människor) tycks mig evangelierna vill frammana. Sonen utsändes av Fadern för en mission - missionens fullbordande (inte dess uppgift) är därmed att återvända till Fadern.

Hovis: "Var Jesus varken mer eller mindre än en "stor man" likt Churchill och Gandhi i våra dagar, eller var han något annat?"

Cogito: Som du själv skrev någonstans kallade han sig själv "människa som son" (människosonen). Det skulle man kanske se som en nyckel till vari missionens uppgift bestod? Han kanske var både en "stor man" (likt Gandhi eller varför inte Mandela) som Jesus - och samtidigt den utsände som Kristus? Tänk på att någonstans i NT redovisas noga Jesus härstamning genom alla uppräknade släktskapsled fram till Josef - för att det sedan deklareras att han inte hade någon fysisk far!

Frågan om "JHVH". Hovis: "Intressant nog så står ju detta ingenstans, men ändå tycks det vara kyrkans hållning att det självklart är fråga om en och samma ende gud! Och att Jesus på något sätt också är identisk med denne."

Cogito: Vilka bryderier kyrkoläran har angår oss inte här, eller? NT skrevs ju på greekiska. "Theos" översätter vi med Gud. Att du, Hovis, skriver Jahve på det där sättet tyder på att du har något kort kvar att spela ut, få se när det kommer. För "Gud" i GT kan flera olika ord ligga till grund. Dels "Elohim" som märkligt nog översätts "korrekt" på ett ställe där det står "låt oss göra människan". Ehlohim är pluralformen av Ehloa (arabiskans Allah). Har för mig att det står "Herren Gud" istället när Jahve avses.
Sedan detta med uttrycket "vara ett med", "Fadern och Jag är ett". Om man här associera till "identisk" och lägga i detta att platsen i himlen borde då vara vakant när Jesus är på jorden, och av detta får fram en paradox så bygger man nog med flit en halmgubbe för att slåss mot denne.
Min åsikt är iallafall att Jesus syftar till att förnya/expandera/ersätta judarnas gudsbegrepp från Jahve till Fadern.

Kan det va nåt?
cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Jag trodde det var cirkus, men det var Herrens hus

Inläggav hovnarr » 23 nov 2006 00:50

Cogito,

Som du själv skrev någonstans kallade han sig själv "människa som son" (människosonen). Det skulle man kanske se som en nyckel till vari missionens uppgift bestod?

Man bör åtminstone se det som en tolkningsnyckel till mysteriet om Jesu död på korset. Jesus dör på korset för syndernas förlåtelse heter det. Det är inte givet hur detta hänger ihop vid första anblicken! Eller för vissa kanske det är det, vad vet jag. Det hänger, så långt jag förstår det, delvis ihop med vidgandet av gudsbegreppet som du är inne på senare i ditt inlägg. Det kommer an på frågan: Var är synd? Finns det flera synder eller är alla synder en och samma? Vad råder metanojan, som vi talat om tidigare, bot på?

Han kanske var både en "stor man" (likt Gandhi eller varför inte Mandela) som Jesus - och samtidigt den utsände som Kristus? Tänk på att någonstans i NT redovisas noga Jesus härstamning genom alla uppräknade släktskapsled fram till Josef - för att det sedan deklareras att han inte hade någon fysisk far!

Visst, man kan se människan-Jesus och Kristus-Jesus som distinkta entiteter. Har inte tänkt på det förut, och nya insikter kanske kommer sig ur den banan. Själva släktuppräkningen, som tillkom ganska sent, tror jag mest är en marknadsföringsgrej riktad mot judarna för att visa att han var av Davids ätt, såsom förutspått.

Vilka bryderier kyrkoläran har angår oss inte här, eller?

Inte oss i betydelsen hovnarr och cogito, men väl hovnarr och Kyreus. Nu verkar han i och för sig lämnat tråden. Eftersom Kyreus svarade på mina och andras frågor med kyrkans traditionella hållning istället för sin egen (om vi förutsätter att de inte är identiska bara för att han är präst), så var det frukten jag fick att pressa. Men det var inte meningen att just du skulle få citronsaft i ögonen, cogito.

Sedan detta med uttrycket "vara ett med", "Fadern och Jag är ett". Om man här associera till "identisk" och lägga i detta att platsen i himlen borde då vara vakant när Jesus är på jorden, och av detta får fram en paradox så bygger man nog med flit en halmgubbe för att slåss mot denne.

Detta hör ju också till citronsaften, men om kyrkoläran nu bygger sig en sådan halmgubbe implicit, och sedan underlåter att montera ner den när man påtalar att det är ett fuskbygge och luktar mögel lång väg, då återstår bara att sätta den i brand. Jag vill ju höra Kyreus eller någon annan företrädare från kyrkan ta bladet från munnen och klart säga: "Nej detta är ett missförstånd. Det var ju inte det som menades!" Istället för ett undvikande "Herrens vägar är outgrundliga". Stor är den gudomliga planen och liten människan som inte förstår den. Jesus kristus filiokus. Amen och glöm inte kollekten när ni går.

"Theos" översätter vi med Gud. Att du, Hovis, skriver Jahve på det där sättet tyder på att du har något kort kvar att spela ut, få se när det kommer. För "Gud" i GT kan flera olika ord ligga till grund. Dels "Elohim" som märkligt nog översätts "korrekt" på ett ställe där det står "låt oss göra människan". Ehlohim är pluralformen av Ehloa (arabiskans Allah). Har för mig att det står "Herren Gud" istället när Jahve avses.

Jag spelar gärna kort. Kristendomen är väl knappast känd för sin rika kosmologi (bortsett från katolicismen), utan ses främst som en monoteistisk religion med en Gud. Det finns visserligen en treenighet inbyggt i detta väsen, och någon enstaka ängel dyker upp här och där i berättelsen, men detta ges inte någon närmare förklaring i skriften. I varje fall inte uttryckligen.

Den kristna läran får ett visst problem när man likställer GT-guden med NT-guden, eftersom de bara tycks ha namnet "Herren" (Adonai) eller Gud gemensamt. En mycket lättfattlig lösning på detta problem är att det är fråga om olika väsen! Detta är förstås lite pinsamt om man prompt vill hålla kristendomen monoteistisk. Det finns flera ställen i GT där det framgår att det finns flera gudar - elohim - men här står det i klartext:

Bibel 2000, 5 mos 32:8-9 skrev:När den Högste gav land åt folken och skilde dem från varandra, när han fördelade deras områden efter gudasönernas antal,då blev Jakob Herrens andel, Israel hans arv och egendom.

Det här är en något överslätad översättning jämfört med 1917 års variant:

Bibel 1917, 5 mos 32:8-9 skrev:När den Högste gav arvslotter åt folken, när han fördelade människors barn, då utstakade han gränserna för folken efter antalet av Israels barn. Ty Herrens folk är hans del, Jakob är hans arvedels lott.

I Bibel 2000 söker man sudda ut den där lilla detaljen att GT-Herren eller JHVH är judarnas gud. Man känner sig nödgad att göra det, så ingen känner sig förfördelad, eftersom man inte förstått att det är i sin ordning, och att vi andra kan vända oss till andra Herrar som kanske ligger oss närmare. Inte minst Herrarnas Herre, gudarnas Gud, King of kings - Lord of lords, den Högste, Gud Fader, Allah, TAO, Elohim, Det Gudomliga eller vad man nu vill kalla det.

Alltså: I begynnelsen, när AUM var, fick JHVH, som judarna kallar Herren, det Israeliska folket som lott av den Högste, som Jesus kallar Fadern.

För den som läser första mosebok för första gången måste det vara förvånande att skapelseberättelsen tycks komma två gånger. Från 1 mos 1:1-2:4 handlar det om världens tillblivelse i stora drag - de sju dagarna och allt det där. Sedan tycks något liknande komma igen, men då befinner vi oss i ett geografiskt tydligt avgränsat område (1 mos 2:5 och framåt).

Om man läser noga ser man att i första berättelsen är det Gud som skapar. I den andra berättelsen är det Herren Gud som skapar. Varför så otroligt konsekvent byta från "Gud" (Elohim) till "Herren Gud" (YHWH Elohim)? Den andra skapelseberättelsen i första mosebok är berättelsen om det judiska folkets tillblivelse, som självfallet påverkades mycket av den judiske guden, Herren JHVH. Eller YHWH. Som betyder vad, mer exakt?

JHVH eller YHWH är hebreiska och brukar översättas Jag Är. Hebreiska är dock ett mycket mer dynamiskt språk än västerlänningar är vana vid och en närmare bestämning är att det rör sig om verbet Hawa (att bli) i en aktiv form, i imperfekt och tredje person. Grovt alltså: "Den som förorsakat något att bli". Kort och gott: Skaparen. YHWH är skaparen av det judiska folket och sitter i ledningsgruppen Elohim, där den Högste är chef - i kraft av sin sistens all-ena. Som en liten fotnot kan nämnas att hawa även har en annan betydelse: att falla, med härledda ord som uppror och vederstyggelse. "Den som fått något att falla" är alltså en dubbelmening i YHWH, som kanske kan sprida någon klarhet över tilldragelserna i Edens lustgård. Hoppas detta stimulerade fantasin!

-narr-

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 23 nov 2006 01:03

Jag vill förstå det som att Gud är medveten om problematiken (plural) och avvärjer den i sitt förnuftiga och förutseende: du skall inga andra Gudar hava jämte mig.

Sen tycker jag den traditionella manövern att kalla Jesus HELT människa och på samma gång HELT Gud rätt tillfredsställande vad gäller stringens i det mytologiska narrativet.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Summan av kardemumman

Inläggav hovnarr » 23 nov 2006 01:43

Avantgardet skrev:Jag vill förstå det som att Gud är medveten om problematiken (plural) och avvärjer den i sitt förnuftiga och förutseende: du skall inga andra Gudar hava jämte mig.

En uppmaning som blir begriplig om den riktas av ett folks Herre till det folket. YHWH är deras Herre, och de ska inte ha någon annan jämte honom.

Jesus själv nämner bara de bud som rör nästan, men sett från perspektivet "Fadern" kan man också tolka budet som en uppmaning att inte begå ett kategorimisstag: Den Högste är ju per definition högst, så det är inte möjligt att ha en annan gud jämte "Elohim". Man kan då skriva budet som uppmaningen: "Förstå det Gudomligas väsen".

-narr-

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 23 nov 2006 13:01

Till Tjabbe!

...man kan inte säga att så här är det punkt slut, utan uppriktiga resonemang, forskning utan "märkta glasögon" måste brukas.

Nu skall vi titta en gång på hur det ligger till med de märkta glasögonen.

cogito skrev:
Tjabbe skrev:Citat:
Nu har jag lämnat trons kryptiska irrgångar, och söker kunskapen om Kosmos istället, gillar detta stort.

Så som jag nu förstår Gud, Fadern, så är allt skapat som finns, Guds kropp, således är vi alla "gudabarn" könen spelar ingen roll alls.

Så kan man förstås se det. Men då får du också tillägga att Martinus kosmologi (som jag förstått det) även räknar varje maskros, varje galax och varje atom som en gudason, om än i olika åldrar eller utvecklingsstadium.

Det är förvisso ett hisnande perspektiv, men frågan är om då endast ordformuleringen "Guds son" är bibehållen med evangeliernas "Guds son".

Ungefär som om jag pekar på ett äpple med orden "detta är en härlig frukt!" och du pekar på ett frö och ett träd och svarar "precis, härliga frukter allesammans - i olika stadier bara."

Eller?
cogito

Visst är det så, alla individer är på G att bli något annat.

Jesus kallar sig själv människosonen, och man kan se honom som en fullkomlig människa, kanske prototypen, vilken vi andra småningom kommer att likna.

Visst är vi kroppar, eller verktyg för eviga varelser, dvs Du/Vi är eviga varelser som kommer att utvecklas moraliskt till fullkomning.

Martinus kallar de riktiga människorna för Guds söner, vi som inte är färdiga än kallar han jordmänniskor med mycket av vår djuriska mentalitet kvar.  

Tjabbe

På frågan om huruvida evangelierna menar att Jesus variant av "Gud son" avser något annat förhållande än det som uttrycks i att vi alla är gudasöner svarar du alltså "nej, ty även en maskros är "Guds son". Följdaktigen måste du svara på en fråga typ "är en maskros en människa?" med "ja, ty alla levande varelse är människor under utveckling, så också minsta atomen!"

Du svarar alltså inte på den analytiska frågan om vad som karakteriserar skillnaden mellan maskros och människa utan skapar en syntes där skillnaden försvinner. Rätt?

Men vad har du att säga om ifall man vill fokusera på just skillnaden?

Då måste du väl med hjälp av din nya världsbild kunna räkna upp bl a följande:
Jesus är ingen människa som i tur och ordning inkarnerade på jorden, ty han hade lämnad inkarnations"behovet" sen tidigare.
Jesus hemvist är inte planeten jorden.

Och enbart detta utgör väl tillräcklig skillnad för att kalla det för något unikt i förhållande till övriga regulärt inkarnerade människor, eller?

Att sedan upphäva denna skillnaden med orden "alla skall vi den vägen vandra" och därmed bli "som Jesus" är ju inget faktum ännu. Förväxla nu inte ordet "faktum" med hur Martinus använder ordet "faktum". Faktum är något som faktiskt har hänt och inget man skapar med hjälp av en analys.

/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

Användarvisningsbild
Conocimiento

Inläggav Conocimiento » 23 nov 2006 17:37

Jag undrar om Jesus hade några allergier eller fobier. Hur var hans genuppsättning och vad drömde han om nätterna? Var han impotent? Tyckte han illa om ingefära? Var han någonsin raljant? Hade han bra kondition? Gick hans reptilhjärna i gång av vin?

Om Jesus nu har existerat och är/var "The Son of God", så är frågor i stil med dessa väldigt intressanta eftersom Jesus faktiskt då var en "vanlig dödlig" (nåja, nästan) bland folkmassan.

tjabbe

Inläggav tjabbe » 23 nov 2006 17:50

cogito skrev:Till Tjabbe!

...man kan inte säga att så här är det punkt slut, utan uppriktiga resonemang, forskning utan "märkta glasögon" måste brukas.

Nu skall vi titta en gång på hur det ligger till med de märkta glasögonen.

cogito skrev:
Tjabbe skrev:Citat:
Nu har jag lämnat trons kryptiska irrgångar, och söker kunskapen om Kosmos istället, gillar detta stort.

Så som jag nu förstår Gud, Fadern, så är allt skapat som finns, Guds kropp, således är vi alla "gudabarn" könen spelar ingen roll alls.

Så kan man förstås se det. Men då får du också tillägga att Martinus kosmologi (som jag förstått det) även räknar varje maskros, varje galax och varje atom som en gudason, om än i olika åldrar eller utvecklingsstadium.

Det är förvisso ett hisnande perspektiv, men frågan är om då endast ordformuleringen "Guds son" är bibehållen med evangeliernas "Guds son".

Ungefär som om jag pekar på ett äpple med orden "detta är en härlig frukt!" och du pekar på ett frö och ett träd och svarar "precis, härliga frukter allesammans - i olika stadier bara."

Eller?
cogito

Visst är det så, alla individer är på G att bli något annat.

Jesus kallar sig själv människosonen, och man kan se honom som en fullkomlig människa, kanske prototypen, vilken vi andra småningom kommer att likna.

Visst är vi kroppar, eller verktyg för eviga varelser, dvs Du/Vi är eviga varelser som kommer att utvecklas moraliskt till fullkomning.

Martinus kallar de riktiga människorna för Guds söner, vi som inte är färdiga än kallar han jordmänniskor med mycket av vår djuriska mentalitet kvar.  

Tjabbe

Men vad har du att säga om ifall man vill fokusera på just skillnaden?

Då måste du väl med hjälp av din nya världsbild kunna räkna upp bl a följande:
Jesus är ingen människa som i tur och ordning inkarnerade på jorden, ty han hade lämnad inkarnations"behovet" sen tidigare.
Jesus hemvist är inte planeten jorden.

Och enbart detta utgör väl tillräcklig skillnad för att kalla det för något unikt i förhållande till övriga regulärt inkarnerade människor, eller?

Hmm... jo Du har ju rätt i detta.

Att sedan upphäva denna skillnaden med orden "alla skall vi den vägen vandra" och därmed bli "som Jesus" är ju inget faktum ännu. OK!

Förväxla nu inte ordet "faktum" med hur Martinus använder ordet "faktum". Faktum är något som faktiskt har hänt och inget man skapar med hjälp av en analys.

/cogito

Urklipp//
På frågan om huruvida evangelierna menar att Jesus variant av "Gud son" avser något annat förhållande än det som uttrycks i att vi alla är gudasöner svarar du alltså .. OM JAG FÅR SVARA SJÄLV; JA VI SOM KALLAS MÄNNISKOR, ÄR OCKSÅ GUDASÖNER..

"nej, ty även en maskros är "Guds son"...EN MASKROS ÄR EN MASKROS SOM BESTÅR AV INDIVIDER.

Följdaktigen måste du svara på en fråga typ "är en maskros en människa?" med "ja, ty alla levande varelse är människor under utveckling, så också minsta atomen!"OM JAG SVARAR SJÄLV; EN MÄNNISKA BESTÅR OCKSÅ AV INDIVIDER, ATOMER osv, som också varit mäniskor, många gånger.

Du svarar alltså inte på den analytiska frågan om vad som karakteriserar skillnaden mellan maskros och människa utan skapar en syntes där skillnaden försvinner. Rätt?

Jesus kallas ju världsåterlösare, och har kommit väldigt långt i sin fullkomning, antar att han är fullkomligt moraliskt komplett, så han kan själv bestämma om han vill reinkarnera här nu eller om han vill vänta in något annat tillfälle.

När det gäller maskrosen är det skillnad.. :wink:

Hrm..Skillnaden är ju att dessa olika kombinationer, är olika långt komna.

En maskros livscykel är ju på ett annat sätt, har andra förutsättningar och erfarenheter, men utvecklas ju också.
Erkänner att jag ännu inte har helheten klar för mig, men en utveckling sker som jag har gemensamt med alla andra individer, detta verkar helt OK för mig.

Kopierat//
Och enbart detta utgör väl tillräcklig skillnad för att kalla Människosonen (det) för något unikt i förhållande till övriga regulärt inkarnerade människor, eller?

Hmm... jo Du har ju rätt i detta.

Att sedan upphäva denna skillnaden med orden "alla skall vi den vägen vandra" och därmed bli "som Jesus" är ju inget faktum ännu. OK! Det var slarvigt av mig att skriva så.
//

Är Du initierad i Martinus ? :?

Tjabbe

Katana

Re: Till Tjabbe!

Inläggav Katana » 23 nov 2006 20:29

Algotezza skrev:Vänta bara på nästa karismatiska väckelse (den förra kom på 70-talet)!

Du svare aldrig på min fråga, vad du menade med ditt påstående.
Nyfiken, ge mig strut !

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 23 nov 2006 21:30

Till Tjabbe!

Jag vet att tekniken här på forumet har sina sidor, så att man inte få dit det man vill citera på rätt plats etc.

Men du borde nog avstå ifrån att ändra i en text i en citatruta (klippa bort är ok) så att förvirring uppstå om vem som sagt vad.

Nåväl du sprutar fram en massa uppgifter utifrån din nya världsbild som tycks mig vara tämligen oreflekterade. Borde du inte, klok av erfarenhet från din förra världsbild, granska dessa så att du inte hamnar ånyo i samma sits som förra gången?

Ta detta med t ex Moselagen om den grymme guden som lär ut hämden i form av "öga för öga, tand för tand". Det är ingen hämdprincip som utvecklas här, utan en bild för en rättsprincip som ett uttryck för att straffet ska stå i proportion till brottet och inte gå till överdrift eller vara godtyckligt - med andra ord samma princip som fortfarande gäller i våra moderna demokratier. Tänk att de införde det redan på Moses tid!

Men detta bara som en parantes. Vill du informerar oss om din nya världsbild så finns ju din Martinus-tråd att nyttja.

Tack för svaret,
cogito

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Strutens ymnighetshorn öppnar sig!

Inläggav Algotezza » 23 nov 2006 21:44

Katana skrev:
Algotezza skrev:Om du byter ut Fadern, Sonen och Den helige ande mot Martinus X1, X2 och X3, så funkar det väl med en treenig princip, antar jag? Se den kristna treenigheten som en preliminär variant av X1, X2 och X3!

Om en gudason nått Jesu nivå och dagsmedvetet upplever sig som ett med Fadern kan man ju säga att han är eller snarare gestaltar Fadern  i den värld han befinner sig och verkar, såsom var och en av oss inför varandra gestaltar Gud (aspekter på Gud) i varandras omvärld mer eller mindre fullkomligt.

A

När fader (tanken) och son (känslan) är förenat är man guds avbild.
Man blir som Den Helige Ande.

Min gamla klockarkärlek Martinus menar att när känsla och intelligens kommit i balans, öppnar sig "kranen" för intuitionen som är detsamma som den helige ande, även om han inte likställer fadern med tanken och sonen med känslan. Då är man färdigskapad till Guds avbild. Fix und fertig för det verkliga livet. Det här är bara förspelet.

Katana skrev:Det handlar om att vara sann mot sig själv, that's it.
Och eftersom man har en fysisk kropp så det är väl klart att man
'bringer ner' Anden HIT, bland allt levande.

Ja, det är poängen med utvecklingen; att det som blott var teori och idé, ande, skall ta form i kött och blod, bli verklighet, religiösa idéer såväl som vetenskapliga och rena sf-idéer. Det är den filosofiska innebörden i att Gud inkarnerar på jorden, Gud Fadern som står för alla ande, alla idéer i kosmos, och Gud Sonen som principen att förverkliga sina idéer, kort sagt prova vad i teorein som håller. Jesus var Guds stuntman.

Katana skrev:Men jag måste säga att det är ganska så andefattigt i dagsläget.
Men det kanske blir annorlunda framöver ?

Ja, det blir det, vänta och se! Andens vind kommer att blåsa häcken av alla makthavare! Ragnars Ök kommer att gnägga...

A
Algotezza aka Algotezza

Katana

Böööp

Inläggav Katana » 23 nov 2006 22:23

Ja det är ta med fan lite Kung Fu att ta sig egenom !
SKAM den som ger sig. *hånflin* (har fått kämpa, avundas icke en sliten själ)

tjabbe

Till Cogito

Inläggav tjabbe » 24 nov 2006 00:06

cogito skrev:Till Tjabbe!

Jag vet att tekniken här på forumet har sina sidor, så att man inte få dit det man vill citera på rätt plats etc.

Men du borde nog avstå ifrån att ändra i en text i en citatruta (klippa bort är ok) så att förvirring uppstå om vem som sagt vad.

Nåväl du sprutar fram en massa uppgifter utifrån din nya världsbild som tycks mig vara tämligen oreflekterade. Borde du inte, klok av erfarenhet från din förra världsbild, granska dessa så att du inte hamnar ånyo i samma sits som förra gången?

Ta detta med t ex Moselagen om den grymme guden som lär ut hämden i form av "öga för öga, tand för tand". Det är ingen hämdprincip som utvecklas här, utan en bild för en rättsprincip som ett uttryck för att straffet ska stå i proportion till brottet och inte gå till överdrift eller vara godtyckligt - med andra ord samma princip som fortfarande gäller i våra moderna demokratier. Tänk att de införde det redan på Moses tid!

Men detta bara som en parantes. Vill du informerar oss om din nya världsbild så finns ju din Martinus-tråd att nyttja.

Tack för svaret,
cogito

Tack för råden. :)

Du har absolut fel om Du tror att jag har bytt världsbild som jag byter skjorta, eller vad menade Du med att jag "hamnar ånyo i samma sits som förra gången?"

Visst har jag lämnat den kristna tron, och jag är heller inte "så kosmiskt upplyst" att jag vet alla svaren, men jag tar ju del av böckerna, så gott det nu går.
Jag uppfattar också att väldigt många skribenter på linorna här har tankegångar som verkar stämma bra med Martinus syn.

Min gamla världsbild har raserats, säkert på grund av just TRON på kyrkans dogmatik, som låter sig vara nöjd med hörsägen och gamla kyrkofäder och skrifter.

Jag uppfattar trots att det tydligen var ett dåligt exempel, detta med öga för öga.. att den Gud som visar sin moral i GT, är i högsta grad inhuman,  särskilt om man tar skapelseberättelsen på allvar, dvs ordagrant.

Tycker det är märkligt att Människosonen Kristus, sägs vara bokstavstroende i skrifterna, vet inte vart man kan läsa om den inställningen i NT egentligen.

För övrigt håller jag Jesus för att vara den främste kärleks representanten som trampat vårt jordklot.

Bokstavstroende har hög status i den frireligiösa världen.

Tjabbe

Användarvisningsbild
Avantgardet

Re: Summan av kardemumman

Inläggav Avantgardet » 24 nov 2006 00:43

hovnarr skrev:En uppmaning som blir begriplig om den riktas av ett folks Herre till det folket. YHWH är deras Herre, och de ska inte ha någon annan jämte honom.

Jesus själv nämner bara de bud som rör nästan, men sett från perspektivet "Fadern" kan man också tolka budet som en uppmaning att inte begå ett kategorimisstag: Den Högste är ju per definition högst, så det är inte möjligt att ha en annan gud jämte "Elohim". Man kan då skriva budet som uppmaningen: "Förstå det Gudomligas väsen".

Min personliga syn på det hela är att Gud är ett koncept, likt andra koncept, som är med i kampen om våra själar - d.v.s. om våra intentioner och handlingar här i världen (för det är just såna kosmologiska konnotationer alla övergripande koncept har). I den bemärkelsen så blir uttalandet ganska rakt och enkelt. Nu är det emellertid inte min egen syn, lånad delvis av Feuerbach, på fenomenet som jag talade för i mitt förra inlägg.

Mer traditionell apologi, som jag här inte kan sägas stå för, skulle kanske arta sig likt: vi kan också tänka oss en perspektivförskjutning i och med att Gud inkarneras i Jesus; det är ju en sak att marknadsföra sig där uppifrån genom ett fåtal utvalda profeter, och en annan sak att göra det in media res. Det är olika projekt det rör sig om.

Följdfrågor: Får Gud gagna sig av tricks? Får han dupera oss för att nå sina mål - nu berör vi kanske teodicen här -, eller har ärligheten ett intrinsikalt värde (en fullkomning rent av)?

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 24 nov 2006 11:04

Frågar du mig, så har det mera att göra med in media res än med traditionell apologi. Vi får ju inte bortse från att konnotationer kan ju vara såväl intentionella som konceptuella. Men denna åsikt är kanske av föga intrinsikalt värde? Nu är detta inte min egen syn, utan partitativt sammansatt av avan T. Gardet.

Återgå till "Religion och andlighet"