Vi konsumerar oss till döds

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

MacLaurin

Inläggav MacLaurin » 28 nov 2006 06:32

Rydellen skrev:Att se 100000 dö i en tsunami genom tvn verkar ju inte ha någon större inverkan på oss!!!

Fast tsunamin hade definitivt inget med miljöförstöring att göra, den utlöstes av en jordbävning.

Fast å andra sidan kan ju Katrina ha haft mer med det och göra, och ingen verkar reagera nämnvärt på att en hel stad lades i ruiner (iaf inte ur miljösynpunkt).

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 28 nov 2006 09:15

suchanother skrev:Kalle är en sån där besserwiss idiot som man stöter på krogen.

Messersmitter heter det väl.

Säkerligen, fast nu är jag på ett forum. Visst är det kul att bjäbba. Pröva får du se. Tillför något och kom i matchen, vem vet du kanske skulle tycka om det. Om du nu har något att tillföra.

Katana

Inläggav Katana » 28 nov 2006 10:52

Ge han lite tid. Han ger sig nog ska du se :)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 28 nov 2006 15:40

näckrosblad skrev:Det där låter för mig som en dålig plattform för ett samhälle: "vi tutar på och kör tills skiten går i sönder, och först då bytar vi bilmodell".

Vem ska bestämma?

En blandning av:

http://historiska-personer.nu/min-s/p9f0fa087.html

http://anus.com/tribes/snus/inspiration ... rsson.html

http://historiska-personer.nu/min-s/p56b2523f.html

Varför inga sociologer, inga undersökandes det som fascisterna så gärna begagnade sig av, halva sanningen iallafall. Massans reaktion mot massan, och dennes uppgående i något produktivt och humant? Blott det första faller under fascismens intresse, och det senare ett arv när ämnet fått bred legitimitet.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

näckrosblad

Re: Botten upp

Inläggav näckrosblad » 01 dec 2006 03:34

Katana skrev:Misstänker att detta behov av överkonsumtion samt 'tvångskonsumtion'
bottnar i individens egna eller andras ångest inför verkligheten.
Människan flyr så länge denne kan, för att slippa leva naturligt.
Naturen är tuff, skoningslös samt impulsiv. Garantier finnes inte där att hämta.
Men det är så den är. Det är en del av livet samtliga får lära sig
innan de lämnar denna planet. För döden är den som jämnar ut allt.
Ingen tar med sig någonting, för allt är bara till låns. Livet lär oss att släppa
taget vare sig vi vill det eller inte. Justice for all.

Du, tillsammans med "Rydellen", är kanske de två mest klokaste av alla s.k. "filosofer" på det här forumet. Individer som ser igenom den bekväma fasaden som vårt samhälle målar upp, och lyckas finna roten till dess upphov, utgör hoppet för mänskligheten. Jag tror att vi kan klara av de här problemen, bara vi agerar snart (helst inom 50 år) och på rätt sätt. Trängselavgifter och lågenergilampor är sätt för oss att undvika faktum: antingen placerar vi naturen framför bekvämlighet, eller så går vi under - demokratin utgår ifrån att popularitet automatiskt finner sanning (misslyckande), liberalism utgår ifrån att individen är det centrala (misslyckande), och kapitalism/kommunism utgår ifrån konsumtion som högsta värde (misslyckande) - allt annat är bara ursäkter.

Katana

Re: Botten upp

Inläggav Katana » 01 dec 2006 13:35

Jag tror dock att alla förändringar måste ha sin början inifrån.
Individen ska själv verkligen vilja förändra sina vanor, då även sig själv,
sitt förhållningssätt till världen denne lever i. Men detta kommer inte att
ske förens han verkligen förstår hur han lever och vad de har för konsek-
venser. Dom insikterna i sin tur kommer inte till känna så länge han och
hans medmänniskor nekar för det egentliga problemet.
Det problemet kan tyckas ha föga med det yttre/globala att göra men
faktum är att alla de individer som förnekar sig själva för vad dom är får
problem och skapar problem till led av sina 'falska' behov.
Istället för att se på problematik inom en söker man och pekar man ut
det i det yttre. Även där man då skapar alt. ist. för i det inre.

Om människan bara förstod att ångest, rädsla, sorg och annat inte dödar,
det är inget fel och det är inget farligt så skulle vi leva i en annan värld.
Det är alltså flykten från en själv som skapar denna kaos. Det som finns
i det inre skapar vi i det yttre i desperation, för att vi inte vet bättre.

Människan har än idag stora kognitiva brister. Det är problemet.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 dec 2006 14:11

Men den riktiga filosofin är förunnat endast anusen, eller vadå näckis  :lol:
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Katana

Inläggav Katana » 01 dec 2006 14:20

Anusen spelar en stor roll i det hela kan jag säga.  :)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 dec 2006 14:24

Katana skrev:Anusen spelar en stor roll i det hela kan jag säga.  :)

Jasso du har slutit dig till dessa prominenta herrar, kvinnligt blod (visst var det så?) gör nog gott i deras stundom (märk stundom här, inget blint fördömande) krassa moral.

Katana

Inläggav Katana » 01 dec 2006 14:29

Det sade jag väl inte. :)
Sade enbart att anusen spelar en stor roll i det hela.
It makes sense, ty det är det enda som förenar oss
gör oss alla lika. Samliv är allt. Haha

Varney

Inläggav Varney » 01 dec 2006 16:27

"demokratin utgår ifrån att popularitet automatiskt finner sanning (misslyckande), liberalism utgår ifrån att individen är det centrala (misslyckande), och kapitalism/kommunism utgår ifrån konsumtion som högsta värde (misslyckande)"

oj, detta var osedvanligt bra sagt av NrB ^^

Återgå till "Politik och samhälle"