amy skrev:Grottis skrev:Enligt judisk tro får man inte uttala Guds namn, därför skriver man "G-d".
Gud vet alltid när man pratar om honom, det hjälper inte att ersätta ordet med några andra bokstäver.queeniodine skrev:För det andra ska du inte komma och rätta mig om jag följer budorden eller inte, för det är en sak mellan mig och G-d och ingen aning har rätt att lägga sig i det.
ALLA har rätt att lägga sig i det. och du har rätt att säga att man INTE får lägga sig i det.
Självklar vet Han det. Det har inte med saken att göra. Men jag får inte förstöra benämningen G-d genom att stava den fel, därför vågar jag kanske inte direkt skriva ut den som du gör, eftersom jag är rädd för en felstavning som kan förstöra någonting som jag inte vill förstöra. Det är helt enkelt min tro på hur jag vill behandla en benämning av någonting som jag respekterar och fruktar väldigt mycket. Så det är inte en felstavning av mig, utan ett medvetet val, grundat på en personlig rädsla och tro.
Mina personliga relationer kan inte jag se någon anledning för dig att lägga dig i, men självklart har alla rätten att undra och fråga, men jag ser inte meningen i att försöka rätta till någonting som inte är fel, eftersom det är en så personlig sak som inte kan vara fel, eller rätt heller för den delen. Bara personlig.