HUR VET VI NÅGONTING! (2)

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
queeniodine

Inläggav queeniodine » 25 mar 2007 23:21

amy skrev:
Grottis skrev:Enligt judisk tro får man inte uttala Guds namn, därför skriver man "G-d".

Gud vet alltid när man pratar om honom, det hjälper inte att ersätta ordet med några andra bokstäver.

queeniodine skrev:För det andra ska du inte komma och rätta mig om jag följer budorden eller inte, för det är en sak mellan mig och G-d och ingen aning har rätt att lägga sig i det.

ALLA har rätt att lägga sig i det. och du har rätt att säga att man INTE får lägga sig i det.

Självklar vet Han det. Det har inte med saken att göra. Men jag får inte förstöra benämningen G-d genom att stava den fel, därför vågar jag kanske inte direkt skriva ut den som du gör, eftersom jag är rädd för en felstavning som kan förstöra någonting som jag inte vill förstöra. Det är helt enkelt min tro på hur jag vill behandla en benämning av någonting som jag respekterar och fruktar väldigt mycket. Så det är inte en felstavning av mig, utan ett medvetet val, grundat på en personlig rädsla och tro.

Mina personliga relationer kan inte jag se någon anledning för dig att lägga dig i, men självklart har alla rätten att undra och fråga, men jag ser inte meningen i att försöka rätta till någonting som inte är fel, eftersom det är en så personlig sak som inte kan vara fel, eller rätt heller för den delen. Bara personlig.
LACHN FUN TSORES!

amy

Inläggav amy » 25 mar 2007 23:30

Grottis skrev:Vad grundar du den åsikten på?

Eftersom det inte finns någon rätt och fel är det inte heller fel att tycka att något är fel, och därför finns rätt och fel. Men de finns bara i tankarna, inte i Verkligheten.

Alla motsatser är alltid samma sak, som två sidor av ett mynt. Utan "fel" skulle "rätt" inte ha någon betydelse, den skulle försvinna. Det kan bara hända om de är samma sak.

queeniodine skrev:Det är helt enkelt min tro på hur jag vill behandla en benämning av någonting som jag respekterar och fruktar väldigt mycket.

var inte rädd, gud finns inte. han finns bara om du tror att han finns

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 26 mar 2007 00:34

Avantgardet skrev:Fan archaxe, jag är less att vara på dig om det här men chill för helvete! amy behöver bli mer ödmjuk, det är väl knappast nån som tvivlar på den punkten, men du behöver inte göra det svårare. Inbjud till diskussion istället för att avsnoppa. Starta en tråd, ni hade ju kunnat prata igenom saken, kanske komma fram till något?

Du kanske kommer ihåg att jag vid ett par tillfällen tidigare försökte ha en diskussion med amy (på ditt råd, dessutom)? Det gick väl sådär, kan man milt säga. Nu har jag gett upp den ambitionen, precis som jag har gett upp förhoppningen att ha meningsfulla diskussioner med många andra forumiter. Om hon envisas med att vara dryg mot folk i varenda tråd, varför kan inte jag få vara dryg mot henne? Det är fan orättvist, och jag hade inte en sån jävla lätt uppväxt så lite kul kan jag väl få ha? Unna mig det, för i helvete, och hacka inte på mig!
Men inbjud henne gärna till diskussion du, om du har något intresse av det. Jag har som sagt inte det eftersom jag tycker hon är, för att citera Rising, "en äcklig pissfitta" och alla försök till att föra en meningsfull dialog med henne resulterar alltid i... ja, du vet själv.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Angelina

Inläggav Angelina » 26 mar 2007 00:38

Queeniodine, om det du tror på ger dig så mycket rädsla, varför fortsätta tro? Våga testa.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 mar 2007 01:44

archaxe skrev:
Avantgardet skrev:Fan archaxe, jag är less att vara på dig om det här men chill för helvete! amy behöver bli mer ödmjuk, det är väl knappast nån som tvivlar på den punkten, men du behöver inte göra det svårare. Inbjud till diskussion istället för att avsnoppa. Starta en tråd, ni hade ju kunnat prata igenom saken, kanske komma fram till något?

Du kanske kommer ihåg att jag vid ett par tillfällen tidigare försökte ha en diskussion med amy (på ditt råd, dessutom)? Det gick väl sådär, kan man milt säga. Nu har jag gett upp den ambitionen, precis som jag har gett upp förhoppningen att ha meningsfulla diskussioner med många andra forumiter. Om hon envisas med att vara dryg mot folk i varenda tråd, varför kan inte jag få vara dryg mot henne? Det är fan orättvist, och jag hade inte en sån jävla lätt uppväxt så lite kul kan jag väl få ha? Unna mig det, för i helvete, och hacka inte på mig!
Men inbjud henne gärna till diskussion du, om du har något intresse av det. Jag har som sagt inte det eftersom jag tycker hon är, för att citera Rising, "en äcklig pissfitta" och alla försök till att föra en meningsfull dialog med henne resulterar alltid i... ja, du vet själv.

Du har rätt, jag ger mig, det har varit - behöver inte innebära att det alltid kommer vara så - mer eller mindre omöjligt att föra en meningsfull dialog med amy. If it makes you happy, du är vuxen nog att fatta dina egna beslut, jag är en djävla kärring (tar på mig det). Fast jag har inte hört den tjocka kärringen sjunga än - om det nu inte är jag då. Jag trodde, i min enfald, att det var såna här gånger man snackade över en kall pilsner eller en holk, eller så knullar/slåss man (allt efter tycke och smak - egentligen samma sak på sätt och vis) och får saken ur världen (tänk vad många krig som kan undvikas), men forum har ju sina begränsningar. Snällismen är dock lite fadd, och det är inte alltid trevligt att ha trevligt heller, och jag missunnar ingen skadeglädje heller (bättre att en kan ha kul än ingen alls).

Det som dock är tråkigt är att vetandet så många gånger prioriteras över lärandet. Men samförstånd är väl ändå bäst? Om amy inte stör sig så är det ju inget problem på nåt plan. Vad säger amy?

Förlåt för det här djävla snusförnuftet, vet inte varför den moraliska ådran på mig pumpar blod idag, känner mig lite blödig.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
queeniodine

Inläggav queeniodine » 26 mar 2007 09:38

Angelina skrev:Queeniodine, om det du tror på ger dig så mycket rädsla, varför fortsätta tro? Våga testa.

Jag tror på allt, det går liksom inte att undkomma. Jag tror på mycket som jag är rädd för, men även på mycket som ger mig trygghet. Jag kan bara inte sluta tro. Jag är ju inte kristen, jude eller liknande, även om jag tror på G-d.
LACHN FUN TSORES!

Användarvisningsbild
queeniodine

Inläggav queeniodine » 26 mar 2007 09:40

amy skrev:
queeniodine skrev:Det är helt enkelt min tro på hur jag vill behandla en benämning av någonting som jag respekterar och fruktar väldigt mycket.

var inte rädd, gud finns inte. han finns bara om du tror att han finns

Jag vet, så är det ju med allting, i min värld i alla fall. Men jag tror ändå, eftersom jag tror på att allting som någon annan också tror på existerar någonstans.
LACHN FUN TSORES!

Återgå till "Filosofi"