Definitionen av en stilig karl

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 21 jun 2007 22:20

Kapad skrev:
Du "vet" vad egentligen? För att veta så måste man kunna styrka det också. När du påstår att ni "är något" så måste du till att börja med definiera vad "vara något" innebär, samt hur du kan bevisa att du/ni är det. Det blir lika absurt som inslaget i Letterman som heter "is this anything?" där Paul och David tar upp en mojäng och ifrågasätter om mojängen är någonting eller inte.

Något är inbegriper allt. Med andra ord; jag kan vara precis vad som helst = något
Sorry, men jag tittar inte på Letterman så hänvisningen var bortslösad

Sedan så argumenterade jag inte utifrån att böcker av gamla döda greker var tråkiga, snarare att det är ett oerhört tragiskt sätt att hävda sig själv; att påpeka att man läst dessa böcker; då bara det i sig är så komplett och tragiskt onyanserat det kan bli.

Varför skulle det vara tragiskt? Blir du ledsen över att de gamla männen är döda?

För att göra en liknelse till ett liknande område; det absolut tuffaste du kan skryta med ifall du sitter med ett gäng musikentusiaster är att du gillar Darren Hayes och killarna ur Westlifes soloprojekt. Detta av den anledningen att det är det som kommer att ge dig minst cred, jämfört med om du slentrianmässigt drar upp att du gillar jazz (Chet baker) och klassiskt (absolute Beatles panflute). Den som vågar gå emot normen är i mitt tycke alltid den intressantaste, även om det är för saken i sig han/hon gör det.

Kom igen!
Inse att folk kanske är intresserade av det de skrev. Jag väljer det jag tycker låter bäst, precis som de flesta.

Du inser väl att du genom att ha skrivit detta står för en norm. Du går inte emot någonting utan du följer en vackert utstakad populism. Det finns inget fint varken i at följa strömmen eller att gå emot den, dessutom är det ganska paradoxalt eftersom folk i äkta populistisk anda väljer att gå emot strömmen samtidigt och strömmen ändra bara riktning.
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 21 jun 2007 22:29

Men komigen nu Sökande!
I de dödas värld finns beskäftelsen i våran egen dödlighet. Sprid arvet nu vidare. Varför är denna momentana upplevelse i skitkultur så viktig?

Användarvisningsbild
Kapad

Inläggav Kapad » 21 jun 2007 22:29

Sökande skrev:Sorry, men jag tittar inte på Letterman så hänvisningen var bortslösad

Hänvisningen var bortslösad, men det kändes fortfarande nödvändigt att påpeka att du inte tittar på Letterman. Känner du dig finkulturell nu? Känner du dig beläst?

Ja, angående strömmen och liknande. Du hade haft en poäng om det inte vore för att jag redan resonerat som du gjort en gång i tiden. Att jag uttrycker mig som jag gör skyller jag helt enkelt på trötthet. Ju mer alert och vaken jag är desto bättre klarar jag av att uttrycka mig, svårare än så är det inte. Det handlar inte om att gå emot strömmen egentligen, det handlar om att inte fastna i gamla spår. Ett utstakat spår; i det här fallet att läsa gamla greker ersätts inte av ett annat utstakat spår: gå emot strömmen. Det har du rätt i. Jag ska försöka elaborera vidare imorgon, väl mött.

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 21 jun 2007 22:33

Kapad skrev:
Hänvisningen var bortslösad, men det kändes fortfarande nödvändigt att påpeka att du inte tittar på Letterman. Känner du dig finkulturell nu? Känner du dig beläst?

Nej, jag käner mig som en person som inte har någon av de kanaler som visar Letterman

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 21 jun 2007 22:38

Sen Sökande förstå att Letterman och Jay Leno är tongivande i debatten i USA. När det demokratiska systemet haltar finns dessa två humanister i förgrunden, och de har stort inflytande över amerikanska nutheads. Det amerikanska systemet är så skruvat och allt löses med vilda västern metoder.

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 21 jun 2007 22:40

Jaaaa? Och? Jag har inte påstått nått annat. Jag påpekade bara för Kapad att hans hänvisning till Letterman var bortslösad eftersom jag inte kan se på det.

Användarvisningsbild
miss x

Inläggav miss x » 22 jun 2007 00:08

Kapad skrev:För övrigt så verkar Avantgardet väldigt stolt över att ha läst dessa gamla döda män, annars skulle han inte nämnt det

Han kanske fann dessa gamla döda män intressanta. Ibland kan det ju vara så att trots att man inte intresserar sig för just filosofernas böcker så kan man intressera sig för dåtid och vilja förstå hur samhället tedde sig vara under Antiken exempelvis?
Är man intresserad av något och känner att det utvecklar en så är det ju bara bra om det kan få en att känna sig stolt?

Angelina

Inläggav Angelina » 22 jun 2007 00:39

miss x skrev:
Kapad skrev:För övrigt så verkar Avantgardet väldigt stolt över att ha läst dessa gamla döda män, annars skulle han inte nämnt det

Han kanske fann dessa gamla döda män intressanta.

Han har uppvisat tydliga nekrofila och homosexuella tendenser, so it all makes sense.

Användarvisningsbild
JDM
Kontakt:

Inläggav JDM » 22 jun 2007 02:11

En stilig karl?? Hmmm... Jag har inte tillräcklig självinsikt för att kunna definiera en sådan. Så jag får nog passa på den punkten! ;)

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 22 jun 2007 02:37

Angelina skrev:
miss x skrev:

Han kanske fann dessa gamla döda män intressanta.

Han har uppvisat tydliga nekrofila och homosexuella tendenser, so it all makes sense.

Angelina, varför försöker du stämpla alla karlar som homosexuella? Å andra sida försöker du stämpla alla tjejer som lesbiska.
Har du själv identifaktionsproblem i frågan?

Angelina

Inläggav Angelina » 22 jun 2007 03:33

Nej, inte alls.  8)

Användarvisningsbild
Kapad

Inläggav Kapad » 22 jun 2007 11:59

miss x skrev:
Han kanske fann dessa gamla döda män intressanta. Ibland kan det ju vara så att trots att man inte intresserar sig för just filosofernas böcker så kan man intressera sig för dåtid och vilja förstå hur samhället tedde sig vara under Antiken exempelvis?
Är man intresserad av något och känner att det utvecklar en så är det ju bara bra om det kan få en att känna sig stolt?

Jag känner inte människan så jag kan inte analysera hans personlighet. Det jag misstänkte var att han fann det intressant att kunna berätta att han fann gamla döda män intressanta, snarare än att han fann dem intressanta i sig. Oavsett vad så har han inte gjort något omoraliskt, särskilt inget som drabbar mig personligen, så egentligen finns ingen anledning att kritisera. Jag finner bara den sortens beteende tragiskt.

Jag har själv plågat mig igenom otaliga böcker av gamla döda män samt musik komponerad av gamla döda män osv osv. Jag märkte efter ett tag att det mest utvecklande jag kunde göra var att läsa sådant som andra förkastar som skräp, och finna något sorts djup även i dem. Filmen "Cable Guy" är en av de djupaste och mest berörande filmer jag sett, av samma anledning. Jag ser det som en styrka att finna visdom och djup i något som på ytan verkar banalt; och en svaghet att behöva få visdomen serverad på ett fat för att kunna ta till sig den. Det är ungefär det som är min poäng.

Användarvisningsbild
Kapad

Inläggav Kapad » 22 jun 2007 12:01

suchanother skrev:Sen Sökande förstå att Letterman och Jay Leno är tongivande i debatten i USA. När det demokratiska systemet haltar finns dessa två humanister i förgrunden, och de har stort inflytande över amerikanska nutheads. Det amerikanska systemet är så skruvat och allt löses med vilda västern metoder.

Hela det amerikanska samhället är som en Hollywood-rulle, och det är det som gör USA så ballt. Tänk att leva i en sådan film. I jämförelse är Sverige ett polskt kritikerrosat drama som SVT köpt in.

Användarvisningsbild
miss x

Inläggav miss x » 22 jun 2007 12:17

Kapad skrev:Jag har själv plågat mig igenom otaliga böcker av gamla döda män samt musik komponerad av gamla döda män osv osv. Jag märkte efter ett tag att det mest utvecklande jag kunde göra var att läsa sådant som andra förkastar som skräp, och finna något sorts djup även i dem. Filmen "Cable Guy" är en av de djupaste och mest berörande filmer jag sett, av samma anledning. Jag ser det som en styrka att finna visdom och djup i något som på ytan verkar banalt; och en svaghet att behöva få visdomen serverad på ett fat för att kunna ta till sig den. Det är ungefär det som är min poäng.

Ok. Men det är en fråga om smak och tycke.
Vad man väljer att intressera sig för eller finna "djup" i är ju individuellt och gör ingen bättre än den andre.
Men säkerligen tycker många av idag att "Cable guy" är mer utvecklande än att läsa gamla filosofer som Platon exempelvis.

Användarvisningsbild
Damien

Inläggav Damien » 22 jun 2007 12:22

Kapad skrev:Jag ser det som en styrka att finna visdom och djup i något som på ytan verkar banalt; och en svaghet att behöva få visdomen serverad på ett fat för att kunna ta till sig den.

Så jävla klockrent så man blir gråtfärdig.  :lol:

Finns det något värre än t ex en film där dom förklarar precis ALLT för tittaren?
Varför nöja sig med ETT inlägg, när man lika gärna kan skriva två?

Återgå till "Mötesplatsen"