Filmtips
Moderator: Moderatorgruppen
-
Advocate
Nu har jag sett en annan skräckis, vars poäng inte är att chocka oss med att visa blod och tarmar i överflöd. Wolf Creek är en intressant lågbudjetfilm från Australien, som bl.a för tankarna till spännande frågor om eventualitet, de existentiella vilkoren och liknande. Inte något för en akademiker-kväll kanske men ändå intressant och underhållande. Skräck har ju en uppenbar koppling till filosofi har jag alltid tyckt, så varför inte. Detta är skräck när den är som bäst.
- Avantgardet
Mitt filmtips är dokumentären War Photographer http://www.imdb.com/title/tt0309061/
den drar fram min idealisten och humanitären inom mig, med gråten i halsgropen, varje gång!
Se!
den drar fram min idealisten och humanitären inom mig, med gråten i halsgropen, varje gång!
Se!
-
Advocate
Nån som sett Deliverance (1972) ? Måste säga att jag blev väldigt fängslad av den på många sätt. Filmer från 70-talet är annars bara väldigt sköna tycker jag, det finns något inneboende i dem som jag lockas av. Jag tycker att de är rätt realistiska, samt också anspråksfulla utan att för den skull bli naiva upplever jag. Sedan får man känslan av att folk brydde sig om vad som hände med naturen och världen då, berördes på ett annat sätt och var inte lika hjälplösa och likgiltiga som vi är i dag. Jag menar inte att vi på något sätt var bättre människor förr, men man kanske såg saker på ett annat sätt på 70-talet? Hursomhelst, bra film. Väldigt rå och otäck kanske, men rik på verklig substans tyckte jag. Påminde mig om The Deer Hunter, en annan av mina favoriter.
-
Advocate
Angelina skrev:"Scream like a pig!"
Åh, vad jag mådde dåligt efter att ha sett den när jag var i tolvårsåldern.
Och att sedan vara tvungen att på baletten dansa till banjomusik, det gick helt enkelt inte.
Hah, det hade varit kul att ha blivit en gnutta traumatiserad av Deliverance. Sådana filmer lever liksom med en längre.
Nej men jag hoppas att du inte for allt för illa däran. "Scream like a pig"-scenen är rätt intensiv, och kan säkert vara störande för en tolvåring.
jag såg Pi när den var ganska ny, och jag måste säga att det var bland de tråkigaste filmer jag nånsin sett.
Jag har ändå ett ganska stort filmintresse och kan finna njutning även i filmer som klassas som b-filmer, men det här var en av få filmer som jag bara väntade på att den skulle ta slut.
Jag har ändå ett ganska stort filmintresse och kan finna njutning även i filmer som klassas som b-filmer, men det här var en av få filmer som jag bara väntade på att den skulle ta slut.
Varför nöja sig med ETT inlägg, när man lika gärna kan skriva två?
Återgå till "Kultur - konstarterna"