Filmtips

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Advocate

Inläggav Advocate » 09 feb 2007 15:09

Nu har jag sett en annan skräckis, vars poäng inte är att chocka oss med att visa blod och tarmar i överflöd. Wolf Creek är en intressant lågbudjetfilm från Australien, som bl.a för tankarna till spännande frågor om eventualitet, de existentiella vilkoren och liknande. Inte något för en akademiker-kväll kanske men ändå intressant och underhållande. Skräck har ju en uppenbar koppling till filosofi har jag alltid tyckt, så varför inte. Detta är skräck när den är som bäst.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 feb 2007 15:20

Skräck påminner oss, om inte annat, om att vi lever.

Advocate

Inläggav Advocate » 09 feb 2007 15:25

Nickar i samförstånd.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 09 feb 2007 15:31

Avantgardet skrev:Skräck påminner oss, om inte annat, om att vi lever.
Nej det är fel. Skräck påminner oss, om inte annat, om att vi lever.  :D

oorleck

Inläggav oorleck » 26 feb 2007 23:01

Mitt filmtips är dokumentären War Photographer     http://www.imdb.com/title/tt0309061/

den drar fram min idealisten och humanitären inom mig, med gråten i halsgropen, varje gång!

Se!

Advocate

Inläggav Advocate » 04 maj 2007 21:01

Nån som sett Deliverance (1972) ? Måste säga att jag blev väldigt fängslad av den på många sätt. Filmer från 70-talet är annars bara väldigt sköna tycker jag, det finns något inneboende i dem som jag lockas av. Jag tycker att de är rätt realistiska, samt också anspråksfulla utan att för den skull bli naiva upplever jag. Sedan får man känslan av att folk brydde sig om vad som hände med naturen och världen då, berördes på ett annat sätt och var inte lika hjälplösa och likgiltiga som vi är i dag. Jag menar inte att vi på något sätt var bättre människor förr, men man kanske såg saker på ett annat sätt på 70-talet? Hursomhelst, bra film. Väldigt rå och otäck kanske, men rik på verklig substans tyckte jag. Påminde mig om The Deer Hunter, en annan av mina favoriter.

Angelina

Inläggav Angelina » 05 maj 2007 20:17

"Scream like a pig!"
Åh, vad jag mådde dåligt efter att ha sett den när jag var i tolvårsåldern.
Och att sedan vara tvungen att på baletten dansa till banjomusik, det gick helt enkelt inte.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 05 maj 2007 21:26

October Sky - Väldigt bra och rörande drama.
Little Man - Vrickad och kul komedi
The Rock - Riktigt bra action

Någon som sätt någon av dem?

Advocate

Inläggav Advocate » 08 maj 2007 13:31

Angelina skrev:"Scream like a pig!"
Åh, vad jag mådde dåligt efter att ha sett den när jag var i tolvårsåldern.
Och att sedan vara tvungen att på baletten dansa till banjomusik, det gick helt enkelt inte.

Hah, det hade varit kul att ha blivit en gnutta traumatiserad av Deliverance. Sådana filmer lever liksom med en längre.

Nej men jag hoppas att du inte for allt för illa däran. "Scream like a pig"-scenen är rätt intensiv, och kan säkert vara störande för en tolvåring.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » 21 jun 2007 23:27

Såg Pi för ett tag sen, ska ladda hem den nu igen. En matematiker som söker efter mönster i naturen.

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 21 jun 2007 23:34

Delikatessen - Fullkommligt underbar fransk kannibalkommedi
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

Angelina

Inläggav Angelina » 22 jun 2007 00:20

Euklides skrev:Såg Pi för ett tag sen, ska ladda hem den nu igen. En matematiker som söker efter mönster i naturen.

Ett måste för alla som vill verka insatta.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 22 jun 2007 00:41

Deja Vu, ett måste för alla som gillar sci-fi action!

Förresten hette filmen med de inavlade "Den sista färden" på svensk bio.

Användarvisningsbild
Damien

Inläggav Damien » 22 jun 2007 00:53

jag såg Pi när den var ganska ny, och jag måste säga att det var bland de tråkigaste filmer jag nånsin sett.
Jag har ändå ett ganska stort filmintresse och kan finna njutning även i filmer som klassas som b-filmer, men det här var en av få filmer som jag bara väntade på att den skulle ta slut.
Varför nöja sig med ETT inlägg, när man lika gärna kan skriva två?

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » 25 jun 2007 19:12

Även fast jag tror det flesta sett den så måste jag lägga ett gott ord för 300. Sagolik där allting dras till sin spets för att framhålla en mytisk spänning kring tider då de rena manliga attributen var av stor vikt. Man måste dock ta den för den saga det är. Men det tror jag de flesta här inser.

Återgå till "Kultur - konstarterna"