Det kan vara så att du har missuppfattat andras mening i denna tråd!
Världen framträder för oss på grund utav att den kan kommunicera till oss, genom sig själv eller genom oss. Hur upptäcker du hårdheten hos något? Genom dess yta eller genom din yta? Sen menar du kanske att kommunikation är det verbala systems om följer en gemensam struktur.
Jag som person kan tycka en sak, du som person kan tycka en sak, men vi kan endast spekulera/projicera om andra ting som inte har den kommunikationsförmåga som vi har tycker och tänker.
Vill du säga att vi inte kan uttala oss om meningen, värderandet, hos en människa som inte talar vårat språk?
Jag vill inte att du förminskar dig själv. Skall vi följa ditt resonemang så skall vi alla bara hålla käft, för vi kan inte uttala oss om något. Vi kan börja med att syna den kommunikation som du talar om, och den välvillighet inför tolkningen som det innebär. Det är nämligen så att jag kan lova dig att du inte kan föra fram ett enda bevis som når utanför dig själv.
Men en sådan inställning till världen vill du ju inte ha, eller?
Du kommer ju med deskriptiva uttalanden om vad som börs och inte, och detta stödjer du på en argumentation, som stödjer sig på vad världen har förmedlat till dig, eller har du slumpat fram argumentationen?
Du gör det världen gör med dig. Stenar på sitt sätt, djur på sitt sätt, ljus och ljud på sitt sätt, och du på ditt sätt. Kommunicerar.
Detta är kommunikation, och det handlar bara om att lära sig olika språk. Vad gör dom som studerar djurs kommunikation? Kopplar samman upprepade beteenden som läten, poser eller andra uttryck, och samlar dessa i den struktur som är antagen hos arten som initiator för respons. Då sker kommunikation, eller snarare en dialog. Utbyte.
Härav skiljer sig människa - sten relationen mot djur/människa - människa/djur relationen. Det i att det är inte en respons i kommunikationen den "döda materien" ger. Kommunikationen når bara en väg. Slå en sten, och du uppfattar inte en respons.
Men ser vi på blommor så kompliceras det. Sätt en stor lampa vid sidan av blommorna, i stället för uppifrån. Kommunicera ljus till dom, och dom ger respons, vrider sig mot källan.
Är det medvetenhet du söker i responsen? Vad är medvetande om inte en relation mellan beteendet och det beteendet avser? Vad gör blomman? Skapar sina bästa förutsättningar!
Så hur långt ska vi ta det? Jag tror knappast att det är dags att sluta diskussionen här.
Klart att du kan nöja dig, och dra dig undan sökandet. Men ett simpelt påstående om vad som antas nöjer inte mig i alla fall.
Gäller självklart mig själv också