Paradoxis Existentialis

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 sep 2007 11:47

cogito skrev:Sinnrik avatarbild, Algo.

Den här är ju känt bl a som oändlighetssymbol:
Bild

Jag tycker nog att man skulle kunna ge den samma bildtext som din dubbelspiral... eller?

/cogito

Ja, den har i princip  samma budskap/innehåll. Liksom TAO, yin-yang-symbolen.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Fråga till Algotezza!

Inläggav * KYREUS * » 26 sep 2007 15:31

Hur tror du tolkningen av din symbol blivit, från följande tänkare:

1/SOCRATES

2/ PLATON

3/ ARISTOTELES

OSA här på sajten till KY, if you please, gracias!!

( 8) ) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Fråga till Algotezza!

Inläggav Algotezza » 26 sep 2007 15:39

(c) KYREUS skrev: Hur tror du tolkningen av din symbol blivit, från följande tänkare:

1/SOCRATES

"Din symbol visar att du vet att du ingenting vet! Dittt änkande går bara i okunnighetens inkrökning och utkrökning"

(c) KYREUS skrev:2/ PLATON

"Din symbol visar att du har koll på att sinnesverklighet och idévärld hänger ihop - men att idévärlden är primär!"

(c) KYREUS skrev:3/ ARISTOTELES

"Din symbol visar tydligt på sambandet mellan form och innehåll! De kröker in sig i varandra på ett intrikat sätt"

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 26 sep 2007 16:24

Kommentar till Algotezzas symbol utifrån cogitos perspektiv:

"Din symbol visar att du är en person med både bälte och hängslen, eftersom du ritar en onödig extra kringla i dubbelspiralen."

/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 sep 2007 16:41

cogito skrev:Kommentar till Algotezzas symbol utifrån cogitos perspektiv:

"Din symbol visar att du är en person med både bälte och hängslen, eftersom du ritar en onödig extra kringla i dubbelspiralen."

/cogito

De olika kringlorna, tre till antalet, står för mikro-, mellan- och makrokosmos, enligt Martini terminologi.

För övrigt räcker väl en sfär för att symbolisera det mest i tillvaron.

Klot är ett sfärord.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 26 sep 2007 16:59

Algotezza skrev:
De olika kringlorna, tre till antalet, står för mikro-, mellan- och makrokosmos,

Aha! Då ber jag Algotezza att följa den ritade spiralen i valfri riktning med en penna.

Fiasko!

Mellanspiralen blir aldrig fullbordat förrän man slungas vidare ut i makrokosmos resp. snurras in i mikrokosmos.

Fel på tänket eller ritningen? Men det kanske är därför du kallar den för "dubbelspiralen" eftersom det rör sig egentligen om endast två spiraler?

Hoppas på ett fyndigt svar - annars får du rita om!

/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Utifrån Martinus

Inläggav Algotezza » 26 sep 2007 19:28

cogito skrev: Algotezza skrev:
De olika kringlorna, tre till antalet, står för mikro-, mellan- och makrokosmos,

Aha! Då ber jag Algotezza att följa den ritade spiralen i valfri riktning med en penna.

Fiasko!

Mellanspiralen blir aldrig fullbordat förrän man slungas vidare ut i makrokosmos resp. snurras in i mikrokosmos.

Ja, det är det som är poängen, de övergår i varandra, de är ofullbordade/ofullkomliga en och en men utgör en sluten/fullkomliga/balanserad enhet/helhet tilsammans.

cogito skrev:Fel på tänket eller ritningen? Men det kanske är därför du kallar den för "dubbelspiralen" eftersom det rör sig egentligen om endast två spiraler?

Jamen, det är de facto bara två spiraler, de speglar varandra, en högervriden, en vänstervriden. Beroede på vilken riktning du tar "med pennan", är den ena inåtgående "mot mittdelen" och den andra utåtgående "mot periferidelen". Makro- kröker in sig i mikro- via mellan-kosmos och mikro- vecklar ut sig i makro- via mellankosmos.

Spiralen skall tolkas som så att "det största" är "det minsta" och "det minsta" är "det största" eller att "storleken har ingen betydelse", ty alla lever vi faktiskt  i mellankomos, där vars och ens makrokosmos "förklingar i något som är" (förklingar = kröker in sig), liksom mikrokosmos. Inkrökningarna symboliserar att det är meningslöst att tala om storlek när det gäller "det som förklingar i något som är". En tänkt oändlig spiral nedåt och uppåt som "förklingar" i "något som är" innebär att makro och mikro helt förlorar sin betydelse som storleksmarkörer.  Existensen har ingen stolrlek, bara det som existerar har det  när vi jämför detta inbördes. "Något som är" innebär ingen storleksjämförelse eller storleksuppgift. Men "något som är" är inte detsamma som "ren existens", ty det är ju alltid "ett något" som är, inte "det rena varat", vilket bara innebär "är"...

cogito skrev:Hoppas på ett fyndigt svar - annars får du rita om!

Jag vet ju inte vad du är ute efter för förklaring, men det är så här, vilket jag alltså angett ovan,  som jag tänker mig innebörden i min symbolbild. Det är i alla fall den innebörd jag lägger i den, det är så jag förklarar den.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 26 sep 2007 20:59

Juryn accepterar tillfullo
Algotezzas motivation till spiralteckningen!
Bilddiplom bifogas:

Bild

/spiraljuryn

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Tack!

Inläggav Algotezza » 26 sep 2007 21:04

cogito skrev:Juryn accepterar tillfullo
Algotezzas motivation till spiralteckningen!
Bilddiplom bifogas:

Bild

/spiraljuryn

Så kändes det när vi hade mötts i Holmby! En mycket luztbaar erfarenhet! Rörelsen inåt kan också vara en förandligande spiralrörelse! Som sker när två tankens och känslans giganter möts! Då fattades bara Ranelid så hade treenigheten varit fulltalig!

Med lika delar allvar och ironi tecknar jag

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 26 sep 2007 21:21

Ranelid?

Är det han med Linda Skugge?

Eller är han bara en skauning med spiralkrulligt hår?

/undrar cogito

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 sep 2007 08:16

cogito skrev:Ranelid?

Är det han med Linda Skugge?

Eller är han bara en skauning med spiralkrulligt hår?

/undrar cogito

Precis, Skugge-mannen... Han bor numera i Stockholm och han har tyvärr förrått sitt första idiom och pratar nu "tillgjord skånska" med tungspets-r. Vämjeligt att lyss till. Han är på en gång i mina ögon sympatisk och patetisk, även i det senare ordets ursprungsbetydelse, känslosam. Däremot är hans bristande talang för ironi svår för mig  att smälta. Jag har försökt läsa hans böcker åtskilliga gånger utan att lyckas, påhejad  kvinnliga kolleger som finner honom "sååå intressant". Jag tog mig dock igenom hans självbiografi för att läsa om "läppens genes" och hur hans tinnitus uppkom. Ren hyenementalitet från min sida, alllså...

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Fråga till Algotezza!

Inläggav * KYREUS * » 27 sep 2007 10:55

Med anledning av ursprungstrådens ämne, så att säga:

Frågan för dagen för mig: kan man Linda en Skugga??

( 8) ) KYREUS, rak i ryggen
Tro inte; sök!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: - Fråga till Algotezza!

Inläggav Algotezza » 27 sep 2007 13:55

(c) KYREUS skrev:Med anledning av ursprungstrådens ämne, så att säga:

Frågan för dagen för mig: kan man Linda en Skugga??

( 8) ) KYREUS, rak i ryggen

Att linda en skugga (t.ex. runt lillfingret) kan förmodligen ge upphov till en del emotionellt ranelidande...

Unni Drougge, Linda Skugge - är det egentligen samma person? Unni-Linda Drougge-Skugge?

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- Fråga till Algotezza!

Inläggav * KYREUS * » 27 sep 2007 15:03

Hur tror du Martinus hade svarat på min fråga - den senaste ovan?

( :? ) KYREUS
Tro inte; sök!

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Re: Paradoxis Existentialis

Inläggav JemyM » 27 sep 2007 15:59

(c) KYREUS skrev:* K Y R E U S  * , anno 2 006:
"Allting rymmer ingenting + ingenting rymmer allt"
tes: motbevisa det om du kan
(C)  K Y R E U S

-∞+∞=0
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt

Återgå till "Filosofi"