Tonårsmord, tv-spelsvåld och censur.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
ShiniGami

Tonårsmord, tv-spelsvåld och censur.

Inläggav ShiniGami » 06 jan 2008 15:32

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_744373.svd

Kinesisk polis har gripit fyra tonårspojkar i provinsen Guangdong som erkänt att de kidnappat en klasskamrat och krävt en lösesumma för honom och sedan dödat honom, skriver kinesiska medier.

De misstänkta, i åldern 15 till 17 år, kidnappade klasskamraten i staden Shantou den 29 december, skriver nyhetsbyrån Nya Kina i sin nätupplaga.

15-åringen mördades bara ett par timmar efter att han förts bort men tonårspojkarna ringde till hans far och krävde 425 000 kronor i lösesumma.

Fadern, som är en privat företagare, kände igen rösten på en av dem som ringde och rapporterade det till polisen. Kidnapparna greps dagen efter och har erkänt.

Bilder från en övervakningskamera visar hur pojkarna jagar och misshandlar 15-åringen.

Den döde pojken påträffades i ett övergivet hus i en närbelägen by. Han var huggen i ryggen med en sax och hade en skallfraktur, strypmärken på halsen samt strupen punkterad.

Ji Hanping vid Shantous Ungdomspsykiatriska center skyller den ökande ungdomsbrottsligheten på "en ohälsosam kultur", inklusive våldsfilmer och tv.

- Ungdomar dyrkar våld. Ungdomsbrottslighet har blivit ett problem som vi inte kan ignorera, säger Ji.

Hur i allsin dar kan man påstå någonting sådant när man är psykiatriker? Världsledande forskare kan fortfarande inte bevisa att våld inom tv-spel o.d. påverkar barn och ungdomar negativt.

Det här stinker propaganda på långa vägar.

En "ohälsosam kultur". Pfft, ett sånt löst uttryck kan man nästan göra vad som helst med. Vad kommer att hamna i den kategorin här näst, Mtv, youtube, godis kanske?

Kina är då ett besynnerligt land. Någonting som jag alltid undrat över är hur kommunismen, rättare sagt censuren, kan florera i dag. Frågar man en kines hur h*n står ut med denna avhängighet svarar denne med, "jag älskar mitt land".

"Jag älskar mitt land"? Så det bottnar i nationalism? Du älskar ditt land så pass att du förkastar din frihet?

Jag vet inte längre vad jag ska tro. Vad jag däremot vet är att nationalism är roten till allt ont.

Ursäkta, ville bara ventilera lite.

Minded

Inläggav Minded » 06 jan 2008 16:05

Jag är inte övertygad om att de förkastar sin frihet av egen fri vilja.

magicadehex

Re: Tonårsmord, tv-spelsvåld och censur.

Inläggav magicadehex » 06 jan 2008 17:02

ShiniGami skrev:http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_744373.svd

Kinesisk polis har gripit fyra tonårspojkar i provinsen Guangdong som erkänt att de kidnappat en klasskamrat och krävt en lösesumma för honom och sedan dödat honom, skriver kinesiska medier.

De misstänkta, i åldern 15 till 17 år, kidnappade klasskamraten i staden Shantou den 29 december, skriver nyhetsbyrån Nya Kina i sin nätupplaga.

15-åringen mördades bara ett par timmar efter att han förts bort men tonårspojkarna ringde till hans far och krävde 425 000 kronor i lösesumma.

Fadern, som är en privat företagare, kände igen rösten på en av dem som ringde och rapporterade det till polisen. Kidnapparna greps dagen efter och har erkänt.

Bilder från en övervakningskamera visar hur pojkarna jagar och misshandlar 15-åringen.

Den döde pojken påträffades i ett övergivet hus i en närbelägen by. Han var huggen i ryggen med en sax och hade en skallfraktur, strypmärken på halsen samt strupen punkterad.

Ji Hanping vid Shantous Ungdomspsykiatriska center skyller den ökande ungdomsbrottsligheten på "en ohälsosam kultur", inklusive våldsfilmer och tv.

- Ungdomar dyrkar våld. Ungdomsbrottslighet har blivit ett problem som vi inte kan ignorera, säger Ji.

Hur i allsin dar kan man påstå någonting sådant när man är psykiatriker? Världsledande forskare kan fortfarande inte bevisa att våld inom tv-spel o.d. påverkar barn och ungdomar negativt.

Det här stinker propaganda på långa vägar.

En "ohälsosam kultur". Pfft, ett sånt löst uttryck kan man nästan göra vad som helst med. Vad kommer att hamna i den kategorin här näst, Mtv, youtube, godis kanske?

Kina är då ett besynnerligt land. Någonting som jag alltid undrat över är hur kommunismen, rättare sagt censuren, kan florera i dag. Frågar man en kines hur h*n står ut med denna avhängighet svarar denne med, "jag älskar mitt land".

"Jag älskar mitt land"? Så det bottnar i nationalism? Du älskar ditt land så pass att du förkastar din frihet?

Jag vet inte längre vad jag ska tro. Vad jag däremot vet är att nationalism är roten till allt ont.

Ursäkta, ville bara ventilera lite.

jag håller med. detta är galet.
jag vill ju tro att ungarna ska kunna se på våld och ändå förstå att det är fel. våld förekommer ju precis överallt, mitt framför ögerna på di små.
det är föräldra-ansvar att uppfostra sina barn till empatiska medkännande människor.

Användarvisningsbild
Murzbau
Kontakt:

Inläggav Murzbau » 06 jan 2008 17:40

Sinnessjukt, som sagt. Men ah, många "experter" på ungdomsvåld tenderar ju att vara puckon. Folk har väl helt enkelt en tendens att skylla på vad som är nära till hands, TV-spel, Marilyn Manson eller whatever.
Trist att 15-åringen gick åt.  :?

Att nationalism leder till förödelse håller jag med om. Finns nog inget mer effektivt sätt, tillsammans med religion, att hålla sitt folk i schack.
Ledarna har ju liksom fritt spelrum konstant eftersom folket älskar dem i och med kärleken till sitt land. Tycker det är lite löjligt att människor faktiskt går på sådant.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 06 jan 2008 18:21

Detta är ju en TOTAL LÖGN. Finns ett hav av psykologiska (sociokognitiva i synnerhet) tester som visar signifikanta skillnader mellan ungar som exponerats för tv-våld-våldsamma tv-spel, och ungar som inte tagit del av samma material. Man har visat både långsiktiga och kortsiktiga effekter, i synnerhet hos pojkar, i vissa åldersgrupper, 10-åringar om jag inte misstar mig. All forskning på detta område pekar enhälligt åt samma håll. Finns klassiska tester på modellinlärning och aggressivitet hos barn (Alfred Bandura), som tydligt visar hur barn tar efter beteenden (våldsamma i detta fall), i synnerhet vid positiva förstärkningar till modellen, vuxna i detta fall.

TV-våld och dylikt har kraftiga negativa implikationer, vad gäller barn.

What Gives?

Inläggav What Gives? » 06 jan 2008 18:23

Tractatus skrev:

Detta är ju en TOTAL LÖGN. Finns ett hav av psykologiska (sociokognitiva i synnerhet) tester som visar signifikanta skillnader mellan ungar som exponerats för tv-våld-våldsamma tv-spel, och ungar som inte tagit del av samma material. Man har visat både långsiktiga och kortsiktiga effekter, i synnerhet hos pojkar, i vissa åldersgrupper, 10-åringar om jag inte misstar mig. All forskning på detta område pekar enhälligt åt samma håll. TV-våld och dylikt har kraftiga negativa implikationer, vad gäller barn.

Var kan man hitta den forskningen?

Tractatus

Inläggav Tractatus » 06 jan 2008 18:28

I varje välsorterad databas för artiklar inom den vetenskapliga psykologin.

Här har du en inblick, om inte annat. Finns ett hav av undersökningar.

http://www.apa.org/journals/releases/dev392201.pdf

What Gives?

Inläggav What Gives? » 06 jan 2008 18:55

Tractatus skrev:I varje välsorterad databas för artiklar inom den vetenskapliga psykologin.

Här har du en inblick, om inte annat. Finns ett hav av undersökningar.

http://www.apa.org/journals/releases/dev392201.pdf

Tack för länken!

magicadehex

Inläggav magicadehex » 06 jan 2008 19:02

Tractatus skrev:

Detta är ju en TOTAL LÖGN. Finns ett hav av psykologiska (sociokognitiva i synnerhet) tester som visar signifikanta skillnader mellan ungar som exponerats för tv-våld-våldsamma tv-spel, och ungar som inte tagit del av samma material. Man har visat både långsiktiga och kortsiktiga effekter, i synnerhet hos pojkar, i vissa åldersgrupper, 10-åringar om jag inte misstar mig. All forskning på detta område pekar enhälligt åt samma håll. Finns klassiska tester på modellinlärning och aggressivitet hos barn (Alfred Bandura), som tydligt visar hur barn tar efter beteenden (våldsamma i detta fall), i synnerhet vid positiva förstärkningar till modellen, vuxna i detta fall.

TV-våld och dylikt har kraftiga negativa implikationer, vad gäller barn.

okej.. men då testen gjordes: uppfostrades dessa barn under exakt samma förutsättningar? fick de lika mkt kärlek och uppmärksamhet av sina föräldrar? pratades det med barnen om empati överhuvudtaget? annars skulle inte jag se en sådan test som tillförlitligt.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 06 jan 2008 19:40

okej.. men då testen gjordes: uppfostrades dessa barn under exakt samma förutsättningar? fick de lika mkt kärlek och uppmärksamhet av sina föräldrar? pratades det med barnen om empati överhuvudtaget? annars skulle inte jag se en sådan test som tillförlitligt.

Det är förutsatt inom all vetenskaplig forskning att en testgrupp och en kontrollgrupp äger samma signifikanta för undersökningen egenskaper på alla punkter förutom den testade variabeln. Det säger sig självt, det är ju poängen. Du har en testgrupp av slumpvis valda individer, som tillgodoser kriterier som är tillför att reducera alla potentiella confounds. Samma sak med kontrollgruppen. Får du ideligen signifikanta skillander mellan sådana grupper på den den testade variabeln i replikerade studier, säger det sig självt att någonting har uppmätts. Vad har man mätt? Jo, i fallen vi talar om; en positiv korrelation mellan exponering för våld och aggression.
Variabler som aggression kan mätas på olika sätt, skalor, formulär, självskattningsformulär, implicita och explicita test, etc, etc.

Inget i världen är tillförlitligt till hundra procent, vilket inte innebär att saker inte kan vara mycket tillförlitliga.

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 06 jan 2008 19:52

Tractatus

Jag vill minnas att jag tog ut mina aggressioner på spelkontrollen än på någon gammal tant :/

Problemet måste förstås att SPEL per se inte uppmanar personer till att begå brott. Utan personen i fråga måste vara kapabel av att ta åt sig sådan uppmaning. En full vuxen person skulle med VÄLDIGT liten sannolikhet bli hjärntvättad av sådant. Är det inte därför det finns åldergräns på spel? Ok även där så måste man ha utsatts mycket för spelet för att bli hjärntvättad, och i den frågan måste föräldrarna ställa upp och hjälpa till. Om du låter ditt barn spela 10 timmar om dagen så är det banne mig ditt fel. Spel  kan vara mycket till hjälp ibland, t.o.m våldsamma spel. Jag tycker att man varvar ner mycket då man får ta ut sin aggression på spel :)
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche

Användarvisningsbild
ShiniGami

Inläggav ShiniGami » 06 jan 2008 20:34

Jag har tagit till mig dina åsikter Tractatus, och måste säga att jag inte är helt uppdaterad gällande detta. Jag är dock inte övertygad om att forskningen ni syftar på rättfärdigar denne ”psykiatrikers” försök att skapa ett paradigm. Ännu ett tillhygge för makthavarna att begagna negativt mot folket.

Tv-spelsvåld kan måhända påverka ungdomar negativt, det kan vi alla hålla med om, men det är ingen självklarhet, inte än iallafall.

Användarvisningsbild
ShiniGami

Inläggav ShiniGami » 06 jan 2008 20:38

Gällande det här med frihet.

Jag tror att det är lite överskattat, om man ser det ur ekonomiska och sociala avseenden. Titta bara på Kinas ekonomi, världens snabbast växande. Man borde kanske införa kommunism och censur i Afrika?

/grubblar

Användarvisningsbild
Murzbau
Kontakt:

Inläggav Murzbau » 06 jan 2008 21:57

ShiniGami skrev:Gällande det här med frihet.

Jag tror att det är lite överskattat, om man ser det ur ekonomiska och sociala avseenden. Titta bara på Kinas ekonomi, världens snabbast växande. Man borde kanske införa kommunism och censur i Afrika?

/grubblar

Vet inte om jag håller med om att växande bnp och ökad handel med USA är värd att avskaffa friheten för. I takt med att deras ekonomi växer ökar också klasskillnaderna, miljöförstöringen m.m.
Klart det är bra att landets ekonomi utvecklas om det från början är fattigt, men att samla all ekonomi på mindre plats för att öka BNP'n i utbyte mot folkets frihet (även om de i just Kina inte hade någon särskild frihet annars heller) tycker jag låter ovärt i a f.

För övrigt har de inte kommunism där borta. :>

magicadehex

Inläggav magicadehex » 06 jan 2008 22:26

Tractatus skrev:

Det är förutsatt inom all vetenskaplig forskning att en testgrupp och en kontrollgrupp äger samma signifikanta för undersökningen egenskaper på alla punkter förutom den testade variabeln. Det säger sig självt, det är ju poängen. Du har en testgrupp av slumpvis valda individer, som tillgodoser kriterier som är tillför att reducera alla potentiella confounds. Samma sak med kontrollgruppen. Får du ideligen signifikanta skillander mellan sådana grupper på den den testade variabeln i replikerade studier, säger det sig självt att någonting har uppmätts. Vad har man mätt? Jo, i fallen vi talar om; en positiv korrelation mellan exponering för våld och aggression.
Variabler som aggression kan mätas på olika sätt, skalor, formulär, självskattningsformulär, implicita och explicita test, etc, etc.

Inget i världen är tillförlitligt till hundra procent, vilket inte innebär att saker inte kan vara mycket tillförlitliga.

jag tror att det är helt & hållet omöjligt att en grupp (hur stor grupp är det föressten?) barn kan få exakt samma förutsättningar, eftersom de inte har samma föräldrar & vi alla är så individuella, vi kan omöjligt känna exakt samma sak inför våra barn. tänk om ett av test-barnens mamma inte kan känna lika mkt kärlek inför sitt barn som de övriga mammorna? då har itne det barnet exakt samma förutsättningar som övriga testpanelen.

Återgå till "Psykologi"