TÅLAMOD - kvalitet eller belastning??

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 jan 2008 09:00

Marksa skrev:
Algotezza skrev:
Tålamod: att vänta in andras utvecklande sin fulla potentialitet! Att tillåta dem bli det som de alltid varit och därmed acceptera dem som subjekt i både deras vara, deras viljande och därmed deras vardande.

MVH

Algotezza

Detta var ju nästan poetiskt, och faktiskt med positivet i sin klang. Kul läsning i övrigt oxå. Förmodligen kan man säkert reducera även denna fras till intet. Men gör inte det om det inte finns ett klart syfte med det. Det tog ett par veckor att börja förstå hur era resonemang fungerar och det går ju faktikt att hänga med dig och advangardet om man har lite tålamod....

Kul att det även ger andra något att läsa vad Avantgardet och jag skriver - blir verkligen glad och uppmuntrad! Skönt att vårt samtal  inte bara kan reduceras till ett ömsesidigt ordrunkande för oss två "närmast sörjande"...!  :roll:

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Till Algotezza!

Inläggav * KYREUS * » 17 jan 2008 12:36

Kanske anser du också att det är "kul! att jag ibland väcker frågor som tycks intressera???

( :oops:  :oops:  :oops: ) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Till Kyreus!

Inläggav Algotezza » 17 jan 2008 12:41

(c) KYREUS skrev:Kanske anser du också att det är "kul! att jag ibland väcker frågor som tycks intressera???

( :oops:  :oops:  :oops: ) KYREUS

Exaktum! Mycket spännande och inspirerande!

Jag gillar också dina korta snärtiga inpass! Nålstick, snabba viskningar... liksom i förbifarten... men som ändå tar skruv...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 18 jan 2008 01:00

Ledsen att jag slinker in såhär i eran diskussion, men jag har inte haft möjlighet att surfa senaste dagarna. Ni behöver inte kommentera det jag skriver, och vidare innehåller detta inlägg säkert massa missförstånd från min sida. Men utifrån det begränsade material jag fått ta del av så har jag försökt konstruera något som jag upplever vara relatitvt relevant i det ni sagt i diskussionen...

Avantgardet skrev:Men det är inget svar på den fråga som ställdes dig. Hur menar du att jag skulle kunna spela gitarr såna tillfällen då jag inte, i själva verket (verklig, verklighet), gör det? I vilken värld äger detta spelande av gitarr rum som inte är här? Antingen spelar jag väl eller så inte?
Du klumpar ihop nödvändighet med möjlighet.

Avantgardet skrev:Hur är det nu med spermierna? Hade de alla potentialitet, eller bara den som befruktade ägget?
Potentialitet är något man har, du missförstår poängen. När man "inte hade" potentialiteten, så innebär detta bara att den inte blev nödvändighet. Inte att möjligheten inte fanns.

För att ge en liknelse: En lärare har en uppfattning av vad alla elever kommer att presetera på ett matteprov, och denna uppfattning bygger på vad eleverna presterat tidigare. Efter provet är klart, så bekräftas lärarens bild av hur han trodde att eleverna skulle prestera. Läraren står alltså med facit i hand och är efterklok.

Det du gör är alltså att stå med facit i hand och påpeka att provet bara kunde gå som det gick.

Vad är det då som får spermien att befrukta ägget eller eleven att prestera mer än vad läraren förväntar? Jo, att den tar tillvara på sin potentialitet, dvs, att den ser möjligheten och tar den.

För att utvecklas, för att fulländas, leva ut, manifera sina möjligheter, krävs en ansträning, och detta är vad vi kallar vilja eller arbete.

Men samtidgit är inte hård vilja allt som krävs, det beror på i vilket sammanhang man växer upp i. Det är svårt för träd att växa i djungeln, men så fort en träd rasar och en glimt ljus dämper ner i djungel, så kommer ett nytt träd att växa upp.

Det är alltså både miljön och ansträngningen som är avgörande, problemet med vänstermänniskor är att de överbetonar miljön, och högermänniskor överbetonar ansträngningenl.

problemet med vänstermänniskor (av mit intryck) är att det inte förstår sig på ekonomi, de inser inte att ansträningen medför ett plussumme spel - dvs de antar att allt är ett nollsummespel - där "stukturerna" måste "skyfflas om", så att alla får det "lika bra" (lika dåligt). Ekonomi handlar inte endast om att cyniskt anta att det finns en begränsad mängd resurser, det handlar om att .

problemet med högermänniskor tycks dock vara att det enda de förstår är ekonomi...... eller snarare, de ser inte ekonomin i det större sammanhanget...

Avantgardet skrev:Om det är ett försök att rädda potentialiteten så misslyckas det också därför. Men jag är helt med på detta att beskriva den som handling, och att betrakta potentialiteten som handling kan vara bra mycket mer fruktbart också på ett annat sätt (som du kanske redan underförstått med detta, vad vet jag?). För vad är väl potentialiteten förutan handling? Men då synes det som att vi gått ett helt varv i cirkeln och får sluta oss till att den är och förblir en föreställning, ett tillskott som fantasin så gärna förser oss med.
Nej du kan inte reducera potentialitet in i handlig. Allt har inte samma potentialitet, det är bara spermier som befruktar ägget.

Varken livmodern, äggstockarna, eller andra saker i kvinnans könsorgan har potential att befruka ägget, men detta innebär inte att de inte arbetar, de arbetar bara på ett helt annat sätt. Därför går det inte att klumpa ihop potentialitet och arbete. Livmodern har en helt annan uppgift, livmodern har potentialiten att fungera som ett hem för fostret.

Potentialiteten/möjlighten är alltid större än vad vårat arbete förverkligar - nödvändigheten/verkligheten/konstverket/etc, och det är både detta som driver oss att växa, det som gör att konstnären aldrig är nöjd, och samtidigt gör oss besvikna när nödvändigheterna/verkligheten kliver fram. Att möta verkligheten är att få sina förhoppningar/ideal/möjligheter grusade. Detta gör att vi blir bittra, att vi slutar tro på möjligheterna, vilket i sin tur gör att vi slutar arbeta, eftersom arbetet uppstår bara då det finns ett avstånd mellan idealet/potentialiten och realiten/det-aktuella. Detta avstånd mellan möjlighet och nödvändighet kan vara både ångstframkallande samtidigt som det kan vara inspirerande, det beror på hur man förhåller sig till det.

Misstaget vi gör, är att vi tror att nödvändigheter begränsar våra möjligheter. Detta är inte alls sant, eftersom alla möjligheter kommer ur nödvändigheter. Vi måste bara våga avsluta saker. Det finns naturligtvis vissa saker som upplevs göra att vår värdighet minskar, men det finns många fall där människor med begräsningar, som valt att kompensera för dessa på andra sätt. Begränsingarna medför alltså en kreativitet i arbetet, det hänger på om vi kan rekonstruera våra ideal på ett sådant sätt, att de gör oss inspirerade, annars känner vi oss nedslanga.

Avantgardet skrev:Att tänka potentialitet i släktskap med avsikt är något som jag hellre går med på. Därmed inte sagt att spermier har avsikter. Potentialitet kanske vi också skulle kunna förstå som just fantasi, som genom att uppstå (såsom föreställning) också griper in i det tillblivande och åstadkommer en öppning för aktualisering. Kontexterna är obegränsade, på gott och ont. Vilken potentialitet något har måste ju onekligen ses utifrån vad man finner för användning av det betraktade (hur man fantiserar sig det i ett kommande tillstånd - och här sätter ju endast fantasin gränserna, emedan fantasins begränsning sätts av världens betingelser som den gives oss när vi möter den). Det vidrör då också avsikten.
Det här hänger jag inte med på. Definiera tydligare vad du menar med fantasi.

Vad innebär "obegränsat"?

Jag kan närma mig detta genom att utgå ifrån min ytliga förståelse av generativ grammatik.

En grammatik kan producera ett obegränsat antal ord, men det innebär inte att orden inte följer ett system. För att klargöra vad jag menar: Vi kan med vårat alfabet konstruera ett oändligt antal ord, vi behöver inte ens ett alfabet, det räcker med en bokstav: "a". "a" betyder alltså inte samma sak som "aa" eller "aaa". Men samtidigt är "a" inte samma sak som "b".

Ett annat exempel: För att något skall vara matematiskt meningsfullt så måste det ingå i ett system, dock innebär detta inte att vi inte kan skapa hur komplexa tal som helst. Ett "obegränsat" tal, är alltså ett "obegränsat" antal siffror, det handlar alltså om en kvatitativ obegränsning, men inte en kvalitativ obegränsing. Allting kan inte kvalificeras som "siffra", precis som allt inte kan kvalificeras som "fantasi". Kontexter är inte kvalitativt obegränsade, även fast de är kvantitativt obegränsade, det finns alltså kvalitér, värden, grader av medvetande som inte går att kvatifieras hur som helst, saker går inte att likställas eller jämföras med varandra hur som helst.

. Att något är obegränsat innebär inte att det, i alla aspekter, är obegränsade. För att prata om något som obegränsat, så måste man klargöra i vilken aspekt man syftar på. Annars blir kontext och fantasi "tomma begrepp", och kan därför bytas ut mot "Gud".

"innehållet" i kontexter och fantasin är kanske kan bilda obegränsade antal "kombinationer", men det innebär inte att kontexter eller fantasi är något, som i sig själv, inte utgörs av begränsingar. Grammatiken i ett språk behöver definieras/klargöras, innan semantiken kan ta form.

Mitt exempel från generativ grammatik bygger på en extremt ytlig förståelse, men här finns mer att läsa för den som är intresserad:
http://en.wikipedia.org/wiki/Transformational_grammar
http://en.wikipedia.org/wiki/Generative_grammar

...

Min poäng är att begrepp som "kontext" och "fantasi" måste klargöras, annars reduceras de slasktrattar som "Gud". Kanske har du en klar definition av vad dessa saker betyder, kanske inte, jag har iaf inte, av de inlägg jag läst av dig sett att du riktigt gått igenom vad en "kontext" är, därför har jag svårt att förstå vad "Kontexterna är obegränsade, på gott och ont." skulle innebära. Även fast jag, ger ett sken av att ha förstått vad du försöker säga

Avantgardet skrev:Men, och här återknyter vi till min nyss givna definition, jag "skulle kunna om...". Detta om rymmer de nödvändiga betingelserna för att händelsen skall kunna äga rum. Jag ser alltså överhuvudtaget ingen poäng i att använda begrepp som "förmåga" eller "potentialitet", även om jag så gör emellanåt då jag också inser det nödvändiga med detta i vissa situationer och när jag vänder mig till vissa individer.
Men denna mening ("skulle kunna om...") ger vittring om en möjlighet. Det jag försöker säga, är att det finns flera perspektiv att nära sig denna definition. Det du betonar är, vad som krävs, dvs, nödvändigheten. Men samtidigt som du gör detta så skuggar du möjlighten. Låser du fast dig i att det bara handlar om en nödvändighet, så gör du en handlig som hindrar dig själv från att förstå mitt perspektiv. Jag kan inte tvinga dig i att se att det går att se "skulle kunna om..." går att ses ur ett annat perspekiv. Det handlar om hur hårt du håller fast i det du ser.

Det enda jag försöker säga är att det går att se på ett annat sätt.

Avantgardet skrev:
Algotezza skrev:Men kan du beskriva världens "hur den är" utan att du verbalt fryser dess tillstånd? Och om världen är som den är bortom alla beskrivningar, vilket informationsvärde har då  påståendet att "världen är som den är med sina förutsättningar"? Det är ju bara att säga: det är som det är. Män är män, kvinnor är kvinnor. Filosofer är filosofer.
Jag vet inte var du fått ifrån att detta är vad jag söker göra? Vilket informationsvärde det har beror helt och hållet i vilken kontext det sägs, är det inte så med allt som sägs?
Poängen är att du missförstår vad Algotezza försöker säga. Han försöker inte säga vad du sagt, han försöker betona de aspekter du nedbetonar och inte ser. Det handlar inte vad du sagt, utan om vad du inte ser. Vad du inte ser framkommer naturligtvis av vad du sagt, men vad du sagt och vad du inte ser är fortfarande inte samma sak. Vad du ser och inte ser föregår vad du säger. Du måste skilja på "vad du inte ser" och "vad du sagt". Dvs, du måste öppna upp för att det finns saker du inte förstår, och detta innebär att du även måste öppna upp för att förståelse är något som kan ta plats. Detta gör du genom att erkänna att förståelse är något som redan tar plats hela tiden, men att vissa grader av (djupare) förståelse kräver vissa typer av erkännanden av att man (ännu) inte förstår (utan endast tolkar i gamla banor).

Avantgardet skrev:Annars vill jag fortfarande peka på detta att utsagans mening beror på sammanhanget.
Ja, du har en poäng, men problemet är att du drar den för långt, du tycker dig hittat en liten sanning och vill förstora upp den för att alla ska se hur stor den är när man ser saker och ting från ditt perspektiv. Alltså, jag menar inte att det du gör är något jag inte gör, det finns alltså en likhet i mitt och ditt beteende. Men skillnaden mellan oss är att jag ser andra sanningar som jag försöker skapa plats för.

Nu ska jag kommentera citatet. Det du säger är: "att utsagans mening beror på sammanhanget.". Men problemet du gör är att tro att utsagans mening går att reducera till sammanhanget. Detta är inte riktigt sant, men det är detta fel poststrkturalister gör på konsistent basis. Det är naturligtvis så att utsagans mening färgas eller konstrueras ur ett sammanhang, men det finns fortfarande en förförståelse (som du konstant förbiser). Det är därför det finns en skillnand i att kunna ett språk jämfört med att inte kunna ett språk. Problemet du gör, är att reducera hela tillvaron till ett språk, därav, finns bara ett sammanhang (som ständigt skiftar). Det du betonar är alltså "nuet".

Problemet du gör, är att du säger att det inte finns någon underliggande struktur, och det du då samtidigt menar, men inte förstår, är att historian inte existerar. Historian är bara något vi konstruerar, och det finns inget som helst "underlag" till hur vi ska "tolka den".

Problemet du gör är alltså detta: det har växt fram ett perspektiv hos dig, som du är fast i. Därför försöker du hela tiden i din desperation legitimera vad du ser, du ser alltså inte ditt egna "underlag", men det finns där. Ditt underlag (din struktur, din historia) är tron på att underlaget inte existerar.

Jag säger inte att det inte finns poänger i att se tillvaron i det sätt du ser den i, det jag säger är att man inte bör låsa sig till det du ser.

Jag ska ge ett exempel på något du inte kommer kunna lösa, så länge du är fast i ditt sätt att se på saker: Till vardags så pratar vi om att människor "kan" olika språk. Vissa kan t.ex. "svenska", andra kan "engelska", osv. Det är naturligtvis så (vilket jag vet att du skulle betona väldigt hårt), att dessa språk inte existerar som "separerade värdlar" som inte har något med varandra att göra, men samtdigit (vilket du grovt underbetonar), så är alla dessa system, i någon mån, relativt "slutna system", och det jag menar är, att man kan säga att "något sådant som" "det svenska språket" existerar, och "komma undan med det". Vad är det jag försöker säga? Jo flera saker: 1. att människor "köper" idéen om att det går att "kunna" ett "språk", dvs att ett "språk" (svenska, engelska, ryska, men även i någon mening: musik, matematik, etc), i vanliga fall har människor ett "lösare kriterium", dvs, ett mindre precist och mer pragmatisk förhållningsätt till språket än den extremeistiska hållning du har, de inser värdet av att kunna definiera något som "svenska" eller "engelska".  2. att människor har olika krav på hur precist ett språkbruk bör vara, detta hänger samman med deras egna förståelse: vilket innefattar, men ej går att reduceras till språkbruk. Anledningen att förståelse inte går att reduceras till språkbruk är ganska enkel, det måste nämligen finnas underliggande processer som ger upphov till det vi definierar som språk. Nu är det lite olyckligt, eftersom vi har olika definitioner av vad ett språk är. Jag väljer därför att hålla mig till en definiton, som jag även hållt mig till konsistent i mitt språkanvändande. Språk är alltså, i den primära betydelsen något som uppstår förstå då vi har en uppstättning symboler (visuella eller auditiva) som vi fäster en definition (begränsing) till, "banan" syftar alltså till något begränsat, nämligen ett visst "slag" av "gula" "frukter". Språk är för mig inte singnaler, att jag slår mig i armen och mina nerver signalerar att "jag gjort något" som den "biologiska apparaten" tycker är "dåligt" utifrån en "evolutionär process" (dvs utveckladet av ett "signalsystem för smärta", detta för att organismen skall känna till dess egna gränser, eftersom töjs dessa gränser för mycket så kan inte organismen upprätthålla sin existens/upprepning/struktur/mönster) är alltså enligt min definition, inte en språkprocces, det är en signalprocess. Dock finns det likheter mellan signaler och språk: båda har intentionalitet, båda pekar på något. Men skillnaden mellan signalen och språket (dvs symbolen) är att signalen alltid måste uppstå i nuet. En smärta jag känner i armen eller en röd signal från en lyftstolpe är alltså inte en symbol. Däremot är mina tankar "fan vad det gjorde ont att slå mig i armen" en uppsättning symboler. Skillnaden mellan signalen och symbolen är alltså att symbolen är en "uppgradering" av signalen. Skillnaden mellan signalen och symbolen är att signalen ligger närmare kvalian än symbolen. Symboler kan peka på signaler, men signaler kan inte peka på symboler, båda besitter dock intentialitet. Primitva djur har (eller består av) alltså signalsystem men det är bara mer komplexa djur som är (består av) signalsysem och ovan på detta symbolsystem. Innan signalsystemet utvecklades så fanns änne mer primitiva former av medvetandesystem, som "rebarhetssystem", men alla medvetandesystem består i grund och botten av två typer av signalmekanismer, attraktion och repellation, dvs att söka sig till eller söka sig bort från "saker i miljön" eller "miljön i sig själv" (om man så vill). hur som helst...

Skilladen mellan signalen och symbolen är att symbolen har en tidsdimension som signalen inte har - eller mer korrekt: symbolen har lösgjort sig från tidsdimensionen, på ett sätt, som signalen inte har. Signalen kan inte "fördröjas", samtidigt som symbolen samtidigt aldrig i nuet.

Jag upplever att blandar ihop signaler och symboler. Du antar att alltså går att reducera till språk (symboler), men detta är helt fel. Vilja och intentioalitet är mycket mer primära än både signaler och språket. När viljan och intentialiteten "komplexifieras" så uppstår signaler och senare även symboler.

Symbolen är alltså en annan typ av "minne", ett minne som är mer "stabilt" än signalen. Signalen är ett minne, ett spår, men är mycker mer instabil/flyktig/temporärt. Ett signalsystem kan existera även fast ett symbolsystem inte gör det. Symbolen ger en "illusion" av att vara "tidlös", men i själva verket så är den bara så "stabil" att den hela tiden upprepar sig själv. Dock finns saker som är mer "tidlösa" (i mening inte att de är utanför tiden, utan att de är så pass stabila att deras villkor inte längre kommer ändras, deras "fundament" har en gång "lagts" i tiden, men de är så stabila att hela tillvaron, så att säga, vilar på deras stabilitet) - det existerar alltså en typ av "metafysik" och detta är samma sak som vår kosmiska historia, alla naturvetenskaliga lagar är alltså kosmiska trafiklagar som dirigerar den kosmiska viljedansen.

Jag märker att jag spinner iväg.

Jag hade iaf en poäng:

Ditt sätt att se på saker kan inte göra en meningsfull disktiktion i det vi "till vardags" menar med att "kunna ett språk". Vad vi i vanliga sammanhang menar med "kunna ett språk", innebär att ha en "tillräckligt" grund för att "orientera sig" ur en typ av plattform, i förhållande till de kontexter som uppstår. Jag menar inte att språket, plattformen, på något sätt är utanför kontexten - det jag menar är att språket skapar ett slags mervärde i form av (distinktion, mening eller möjligheter till förståelse) i en kontext (jag kan kalla den signalkontext). Det finns alltså en vilja som filtreras till signaler i vår kropp som filtreras till symboler i våran språkvärld. Om vi har ett sammanhang där två personer pratar på ryska med varandra, där den tredje inte kan ryska, så förstår han inte vad symbolerna pekar på, det är antagligen till och med så att han inte ens kan skilja symbolerna från varandra, utan upplever snarare en ström av ljud som han ännu inte kan tolka tillräckligt väl, för att nå upp till det kvalitativa stadium där vi drar gränsen för att våga kalla det "förståelse". Det är alltså en form av resonans som de som kan språket upplever, det är alltså en form av rörelse som spelas i varandras språkvärldar att båda personerna associationar kontexten på ett liknande sätt, det är alltså en slags analogi i den relevans de lyfter ur kontexten. denna analogi i relevans, dvs denna förståelse, är inget den tredje person som inte kan språket känner. han kan alltså bara relatera på ett mer primärt plan. Men tar han sig tiden att lära sig språket så kan även han skapa ett mervärde (förståelse) ur en rysk diskussion.

Det du gör är alltså att ha orimliga krav på precision, och detta orimliga krav har uppstått som en spegling av de orimliga krav (vad vi kan kalla för) modernism ställer.

Jag säger inte att jag ibland har orimliga krav, men mina krav lägger jag på mina medmänniskor, inte på språket i sig själv. Det du gör är att ställa orimliga krav på språket i sig själv eftersom du har en skev bild av vad förståelse är och vad språket är kapabel och ej kapabel till.

Avantgardet skrev:Vad som jag är intresserad av är de implikationer våra olika beskrivanden får för vår egen världsbild och vårt sätt att möta andra och deras världsbilder.
Det är detta jag själv har försökt säga hela tiden.

Skillanden mellan mig och dig kanske är att jag inte väljer att göra en disktiontion mellan subjektet och hennes världsbild/sätt-att-möta-andra. Detta gör antaligen att det jag gör ofta upplevs av andra och mig själv, att jag "gör personangrepp", när det, i från min sida inte är så enkelt. För mig är det så, att så fort någon säger något om något annat så säger detta minst lika mycket om den som säger något. Det jag i större delen av min interaktion med andra lägger min uppmärksamhet till, är att tolka vad det säger om personen som säger något, snarare än till det han talar om.

Om vi antar att subjektet inte är samma sak som subjektets världsbild, hur definierar du då subjektet? Att jag attackerar "personer" är ju för att det finns en kolling mellan vad de säger, och detta är ju deras världsbild.

Hur lyckas du separera subjekt, världsbild och utsaga? Detta är nämligen något jag ibland kan ha problem med....

Avantgardet skrev:Vad jag eftersträvar är bara att vi tänker till kring dessa "självklarheter" som inte alls är så självklara utan oftast döljer ideologier, som rimligtvis bör ifrågasättas. Förhoppningsvis, med din välvilliga läsakt förstås, kan jag söka förklara på följande vis.
Men problemet med det du själv bär på dessa "självklarheter" men inte erkänner detta för dig själv.

Att säga att förståelse inte är möjligt är ett väldigt bekvämt sätt att relatera till tillvaron, man kan nämligen välja att borse relevansen i allting för att vända det till sin egen fördel utan att behöva visa sina egna svagheter som man inte vågar erkänna för sig själv. Att söka tröst i sina svagheter är alltså ibland ett sätt för att täcka undan andra svagheter vi inte vågar ta tag i, och detta upplever jag att du gör.

Jag gör antaglgen samma sak. Jag erkänner t.ex. att jag är "förstörd", dvs att jag har en svaghet som beror på andra, men samtidigt är denna svaghet ett sätt för mig att täcka över en djupare svaghet, nämligen min oförmåga att hela mig själv vid svaghet.

Att få dig att blotta vissa svagheter är alltså inte svårt, du erkänner själv vissa saker om dig själv. Andra svagheter vill du till alla pris att andra människor inte skall lyfta fram hos dig.

Avantgardet skrev:Jag ser det som oerhört problematiskt att vi allt som oftast gör oss skyldiga till reduktioner när det gäller identiteter - Bin Ladin är uteslutande terrorist, den hemlöse uteslutande hemlös, den kriminelle uteslutande kriminell. Är hemlösheten en förmåga? Eller är det de betingelser som utgör dennes situation?
Tycker du gör det lite för enkelt för dig. För mig är reduktion till identiter inte en fråga om art utan om gradskillnad. All form av begrepsligörande, dvs, alla sätt att begripa tillvaron handlar om att identifiera mönster. Poängen är alltså inte att det är "fult" med "fördomar". Alla begepp är fördomar, det handlar bara om att hitta tillräckligt nyanserade sådana.

Varför är begrepp över huvud taget meningsfulla, och varför har du ännu inte förstått detta? Jo, begrepp är meningsfulla eftersom de lyfter fram ett mönster. Varför är det då meningsfullt att lyfta fram mönster? Jo, eftersom allt annat utanför våran begreppsvärld (andras beteende tex) också följer mönster, dvs det är en rörelse som upprepar sig "snarlikt" eller "analogt" i olika sammanhang. Problemet är här igen att du inte förstått språkets inneboende begränsingar. Du ställer för höga krav på vad "förståelse" är. Poängen är att du utgår ifrån att förhålla dig till en idealistisk syn på vad kunskap/förståelse är, denna syn har sin rot i "modernism", det du gör är alltså att ta denna idealistiska syn, men ställer dig i negation till den. Du tror alltså att det bara finns två sätt, att det är en artskillnad: antingen är man modernist, dvs har en idealistisk syn på kunskap - som man bejaktar, men detta ser du som naivt, du har nämligen hittat problem med detta förhållningsätt till kunskap, det gör att du negerar det, men problemet med dig är att du projicerar denna bild på alla som inte negerar den. Rent förenklat, för att lyfta fram den väsentliga poängen så tror du att det finns två sätt att förhålla sig, när det egentligen finns flera. Du buntar alltså ihop människor som snarare ser en slags mellanväg och som tror på processen. Det finns alltså tre förhållnigsätt: 1. naiv idealistisk syn på sin egen kunskap = "tro på att innehållet i det man tror på är (når upp till precisionen) sanning". 2. negerad naiv idealistisk syn på sin egen kunskap = "tro att innehållet är sanning är naivt". 3. en tilltro i att processen kommer leda till samförstånd.

För att bli lite mer teknisk, att t.ex. utgå ifrån wikipedias definitioner (vilket du tidigare sagt att du inte vill göra, men jag ändå här väljer att göra eftersom jag ser en relevans i), din epistemologiska hållning skulle kunna "kallas" "naiv anti-foundationalism".

http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-foundationalism

Vidare anklagar du andra för att hålla en hållning vi skulle kunna kalla för "naiv foundationalism"
http://en.wikipedia.org/wiki/Foundationalism

Men jag håller med om att jag strävar mot en form av "foundationalism" men detta gör jag genom en form av "reliabilism" och "perspectivism"
http://en.wikipedia.org/wiki/Reliabilism
http://en.wikipedia.org/wiki/Perspectivism
och vidare innefatar även min metod ett slags metodiskt skeptisism eller dekonstruktion av andras begrepp, en slags http://en.wikipedia.org/wiki/Pyrrhonism , och ett slags intentionalitets sökande, i vad jag menar med "uppvaknade" (eller liknande) inför underliggande "medvetande" processer (som föregår medvetandet men som går att bli medveten om). men mitt syfte är att skapa klarhet i människors intentioner, inte att enkelt eller snårigt/trotsigt avfärda förståelse som "ej möjlig".

Jag ser naturligtvis en relevans i att säga att förståelse ej är möjlig, men inte alls i den bemärkelsen du pratar om. Poängen är att du säger att förstelse ej är möjlig för att på så sätt ge plats åt en meningslöshet jag ser som kulturellt betingad och ej kan tolerera. existentialismen kan ses som en reaktion på människans krig mot sig själv, som att man sett "förbi" de mänskliga agendorna som skapar konflikter, att man sett igenom kulturen och nu möter den meningslösa tomhet i det kulturella vakuum som uppstår, att detta leder till "dread" och "anxiety". Men för mig är detta inte slutsaten, utan utgångspunkten. (riktig) kultur är för mig något man skapar.

Det finns en form av djupare "ej förståelse" som jag respekterar, ala länk
wikipedia skrev:The Madhyamakakārikā's ultimate purpose, we should remember, was not to stake out a sectarian position (a "dṛṣṭi", or "view"). Nāgārjuna repeatedly and emphatically states that to make a "fixed view" of his teaching is to miss its point. The purpose of the Madhyamakakārikā's short course in reasoning is soteriological: to demonstrate the fallacy of clinging to views (or any standpoint whatever, however valid or true) and, in so doing, to remove an obstacle to enlightenment. For this reason it may be described as an "anti-philosophy" as well as a philosophy in its own right.

As the text concludes,
27:30

I bow to Gautama, who, having taken up compassion, taught the true dharma for forsaking all views.

Denna "anti-filosofi" om "icke-kunskap" är alltså något jag respekterar. Dock är detta långt ifrån:
wikipedia skrev:Om traditionella tecken och symboler betecknar någonting specifikt så är det viktigt för Baudrillard att tecknen i det postmoderna inte längre står för något som har sin grund i något reellt existerande, de refererar snarare till sig själva och andra tecken; i dagens samhälle har vi tappat kontakten med verkligheten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jean_Baudrillard
Den enda som verkar tappat kontakten med verkligheten är Jean Baudrillard.

Min hållning är mycket mer komplex än "naiv foundationalism", eftersom jag tar upp ett foundation, en plattform när jag för ett resonemang, som jag, genom min tilltro till processen, i slutändan väljer att förkasta eller hålla kvar.

Nu till Algotezza:
Algotezza skrev:Vi kan ju inte påstå om något att det utgör eller äger en potentialitet av något slag förrän företeelser analoga med densamma förverkligat det som vi sedan benämner potentialitet.
Mycket bra poäng! Är det inte därför vi hela tiden söker bekräftelse av andra? Är det inte därför vi håller oss från att göra ett "leap of faith", att ta "tillvara på potentialiten". osv? Är det inte därför vi vill kommunicera med andra när vi har idéer som vi själva tvekar på? Jag tror att det är därför konstnären söker sin bekräftelse på det han sett. Den sanne konstnären (sanningssökaren etc) är kreativ, han ser saker ur ett annat ljus, han ser andra möjligheter, men samtidigt som han ser dessa möjligheter så känner kan sig ensam och isolerad - han förstår något - men ingen förstår honom eftersom de inte förstår detta något som även han ser. Det han sett är så inetsatt att han i sin desperation försöker göra allt för att kommunicera denna öppning för andra. Han har sett möjligheten av något som är lite ädlare än den tortighet han möter till vardags och vill till varje pris försvara och legitimera denna insikt, hur diffus den än är.

Algotezza skrev:Potentialitet i denna mening är därmed inte något som tingen/ de levande äger, utan något som betraktaren tillskriver dem.
Nu tror jag att du gick för mångt. Potentialitet är inte som tingen äger, men som de har möjlighet att utveckla. Potentialiteten är allstå, i någon mening, definierat (eller programmerat), men samtidgit innebär denna definiering en öppning mot en större komplexiet, på en annan nivå. På en nivå är potentialitent en nödvändighet (att spermien kan bli ett barn), men på en annan (högre?) nivå, så skapas möjligheten (att spermien kan bli ett barn),  just på grund av den underliggande nödvändigheten. spermien har alltså en nödvändig historia, samtidigt som den, genom denna historia befinner sig i en kontext (dvs nuet) som är en öppning.

Algotezza skrev:Ibland känns det som om det blir ingenting kvar av vad jag påstått, när det malts genom din tankekvarn. "Tautologier kan ha ett innehåll betingat av kontext", "analogier - finns de över huvud taget?" "Har inte alla samma förmågor?", "Vet inte om jag har några förmågor alls". Visst, allt kan ses som fiktioner för ord i sig är ju fiktioner som hänvisar till begrepp och tankebilder vi själva tänkt ut. Vem vet om det finns annat än vår egen tankesubstans, upprätthållen av oss själva,  bakom dessa?

Varje påstående ifrågasätts och dekonstrueras tills nästan inget innehåll alls kvarstår.
Detta är något jag också upplever, och det är det som gör mig så frustrerad av att diskutera med Avantgardet. Han ger ett intryck av att kunna förstå saker överlag, men när man ger sig in i diskussoin med honom så ska han pussla om allting så att det passar hans pussel. Som jag tidigare skrivit upplever jag att han har svårt att erkänna att han inte förstå andra, eftersom han inte vill erkänna att förståelse är något som kan ta plats.

Dock förenklar/förstorar jag fenomenet, i alla sammanhang stämmer naturligtvis inte detta. Jag upplever inte heller att detta är något unikt för Avantgardet, jag ser det som en sjukdom som drabbat alla som håller poststrukturalismen lite för hårt.

Algotezza skrev:Det blir nästan ingenting substans alls kvar till lsut. Förutom frågor och ifrågasättanden utan slut.

Algotezza skrev:Som att sitta med ett barn som kommit på frågan "varför det?" och ställer den frågan till alla svar.
Nja, jag håller inte riktigt med att det är samma beteende. Barn är mer nyfikna, de agerar inte utifrån att försvara en filosofisk plattform på samma sätt.

Algotezza skrev:Jag är inte ute efter absoluta, slutgiltiga svar. Men det känns lite sofistiskt från din sida när du till och med ifrågasätter begreppet förmåga och då menar att man bara kan tala om förmåga när man använder den rent praktiskt.
Ja, beteendet ligger även i mina ögon närmare sofitster och retoriker än filosofer. :D

Nej men jag är lite för hård mot honom. Jag upplever att Avantgardet, precis som vi andra, är här för förståelse. Dock tycker jag att hans tillvägagångsätt är lite onödigt tillkrånglat. Jag menar, varför ha så extremt höga krav på att förtståelse är något som kan ta plats?

Förståelse är för mig, något som händer hela tiden, men i vissa studer kan det även handla om en "större" förståelse, det är en slags "kvalitativ förskjutning", genom lärdande, vilket resulterar i insikt - en känsla då det blir en slags "ordning" bland våra intryck, öppnar upp för en större föreståele för tillvaro och dess komplexa virrvarr av mönster/upprepningar på olika nivåer.

magicadehex

Inläggav magicadehex » 18 jan 2008 03:14

shit! vilket mastodont-inlägg!  :shock:

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Till Pop-Jimmy

Inläggav Algotezza » 18 jan 2008 09:57

Tack för ditt inlägg Pop-Jimmy! Jag betar av det under dagen! Svarar förmodligen på valda delar av det i sinom tid!

Du har i stort fattat poängerna med det jag svarat till Avantgardet! Det känns bra!

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 18 jan 2008 16:32

Satt och skrev ett svar igår natt, men hos en kompis, och sen la internet av, men jag sparade skiten som en textfil på hans dator, och bad honom skicka den så fort han fick igång sitt internet igen. Postar det så fort jag får det, orkar inte skriva ett nytt, inte av den storleken, har inte tid till det. Så - tålamod!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 18 jan 2008 19:24

magicadehex skrev:shit! vilket mastodont-inlägg!  :shock:

Shit, vilket minimalt inlägg du skrev! :shock:

magicadehex

Inläggav magicadehex » 18 jan 2008 22:59

Zokrates skrev:
magicadehex skrev:shit! vilket mastodont-inlägg!  :shock:

Shit, vilket minimalt inlägg du skrev! :shock:

dito

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 20 jan 2008 21:28

Algotezza skrev:Som tonåring upplevde jag det som jobbigt och frustrerande att tillämpa existentilismens syn på människans essens på mig själv: jag var den jag gjort mig till, summan av vad jag gjort. Efterosm jag gjort så lite då tyckte jag inte jag var någon alls. Alltså var potentialiteten viktigare, vad jag skulle kunna bli, vad jag ville bli, önskade. Nu vilar jag mer på vad jag verkligen gjort och upplevt och gör och potentialiteten är en fis i kosmos.

Varför inte bara rakt av res cogitans som ett "jag gör"? Varför ta till eskapism istället för att vila i nuet? Minnet eller drömmen. Annanvärdslighet. Det är här Heideggers släktskap med österländska läror visar sig som allra tydligast får vi anta. Men att minnas eller drömma är aktiviteter som också är viktiga, och ofrånkomliga i en bemärkelse. Men att leva genom dem är en annan sak. Att vara till genom dem.

Algotezza skrev:Vi är väl både vad vi kan göra och verkligen gör. Var går gränsen mellan kunna och verkligen göra? Och vad fäster vi vikten vid när vi bedömer andra? Det beror på vår attityd och relation till dem.

Ett almfrö har väl potentialitet att bli en alm och en morot potentialitet att bli en morot under gynnsamma förutsättningar. Kan man inte tala om potentialitet här?

Frågan är varför (och kanske när) vi bedömer andra. Vi bedömer ju inte alla andra, utan bara ett förhållandevis litet antal av dem vi möter. Eller var går gränsen för mötet? Finns det ett samband mellan graden av möte och bedömande? Vad föranleder bedömandet, varför har vi detta tvångsmässiga beteende - att uttala oss om andras karakteristik -, istället för att t.ex. tala om nåt vettigare (som detta kanske är?). Är det för att vi vill veta vad vi skulle kunna använda dessa andra till (mobiliseringen som du säger)? Ligger det inte en etisk fråga redan i detta, en herre-slav-grej.

Visst kan vi tala om potentialitet, men varför inte istället skriva: "ett almfrö skulle kunna bli en alm under rätt förutsättningar". Berättar potentialiteten något utöver? Det den gör är tillskriver människan det som - för att gripa en tanke från den här Nils - i egentlig mening måste återföras på situationen i sin helhet. Alla har väl mer eller mindre potentialitet för att bli vad som helst, givet rätt förutsättningar. Det tycks mig bara som att man upprätthåller nåt slags övertro på den andliga sidan i människan.

Algotezza skrev:Förenklingar ligger både i das Mans,  medias och politikens intresse. Kan man mobilsera folk utan att förenkla? Få dem att gå till valurnorna för att begrava demokratin i dem  vart fjärde år eller så? Men varför skall folk mobiliseras alls? Är folk inte myndiga att leva sin liv som de önskar?

Vem har sagt att staten är sista ordet hos politiken? Förenklingar bör väl inte ligga i vårt intresse? Tvärtom söker vi väl sanningen? Även om bara tystnaden talar dess språk. Vi låtsas ju likväl att vi kan fånga något av den i ord, så varför inte fortsätta? Om inte annat så för att hindra oss själva från att springa deras ärenden.

Algotezza skrev:Människans främsta egenskap är andlig bekvämlighet. Tro mig. Jag är sådan. Men kanske inte resten av mänskligheten?

Kanske för att denna värld i denna senkapitalistiska epok visat sig gynna kvantiteten på bekostnad av kvaliteten, överallt är stereotyper. Men jag vill inte hävda att det är människans främsta egenskap. Visserligen kan vi inte skilja individ och samhälle åt, de är sammantvinnade i ett odelbart helt, men visst kan vi tänka oss något annat. Improvisation igen.

Algotezza skrev:Frågan är om underliggande ideologier alltid måste ifrågasättas eller om de  inte alltid måste detta: vilka skall gå fria i så fall? Kan man bedöma detta utan att ha en ideologi som bedömningsgrund? Det går runt, det går runt...

Har du nåt bättre för dig? :)  Låt oss se vart det leder, så djävla trist att bara hålla sig till ett och samma, låt oss nu använda våra förmågor om inte annat. En förmåga som aldrig blivit använd kan väl knappast existera, låt oss utröna vad dessa förmågor är.

Algotezza skrev:Jag uttalade mig bara om henne/honom när det gäller hans analfabetism. Han/hon kan vara en djävel på oud, arabisk luta.

Hade varit intressant att analysera improvisationens väsen, i förhållande till detta att vara.

Algotezza skrev:Tålamod: att vänta in andras utvecklande sin fulla potentialitet! Att tillåta dem bli det som de alltid varit och därmed acceptera dem som subjekt i både deras vara, deras viljande och därmed deras vardande.

I den meningen kan tålamod vara både gott och ont. Kanske får vi lita till vår tro om människans inherenta godhet, eller så får vi se till att göra förutsättningarna bättre.

PopJimmy skrev:Potentialitet är något man har, du missförstår poängen. När man "inte hade" potentialiteten, så innebär detta bara att den inte blev nödvändighet. Inte att möjligheten inte fanns.

Nej, jag vet mycket väl vad som menas med potentialitet, det jag dock säger är att potentialitet inget annat är än fantasins tillskott. Så i vilken mening kan man sägas ha potentialitet då? Såsom intet, eller inbillning (i bokstavlig bemärkelse). Deterministen skulle förstås säga att endast nödvändigheter existerar. Om potentialiteten inte aktualiseras så fanns där väl ingen möjlighet heller. Något annat måste väl vara en kontrafaktisk utsaga?

PopJimmy skrev:Vad är det då som får spermien att befrukta ägget eller eleven att prestera mer än vad läraren förväntar? Jo, att den tar tillvara på sin potentialitet, dvs, att den ser möjligheten och tar den.

Njet, det är lärarens föreställning (fantasi) som varit felaktig till sitt innehåll.

PopJimmy skrev:För att utvecklas, för att fulländas, leva ut, manifera sina möjligheter, krävs en ansträning, och detta är vad vi kallar vilja eller arbete.

Jag tror inte på detta "utvecklas". Jag ser den inte som en ansträngning utan som en ofrånkomlighet. Det enda vi har att göra är ställa in riktningen, något gör vi hela tiden. Det är inte en fråga om information och icke-information, utan en fråga om vilken typ av information som gillas av den rådande ordningen och de härskande klasserna. Eller, om vi i någon mån kan sägas stå utanför dessas inflytande, vilken information vi själva fattat tycke för. Annars gör vi väl av med ungefär lika mycket kalorier hela tiden. Vissa äter upp sig utav helvete dock (kanske är det detta som är potentialitet, alltså övervikt?). Feta, soffliggande, Tv-tittare är tydligen något som vi anser oss behöva fostra i enorm skala. För mig skulle det krävas en enorm ansträngning (i ditt språk) för att utvecklas till en sådan. Vad fulländan är vet jag inte. En skröna kanske - och som sådan rätt läskig. I varje ögonblick är vi redan fulländade, men vad är det vi är? Vad eller Vem, kanske man skall fråga...

PopJimmy skrev:Men samtidgit är inte hård vilja allt som krävs, det beror på i vilket sammanhang man växer upp i. Det är svårt för träd att växa i djungeln, men så fort en träd rasar och en glimt ljus dämper ner i djungel, så kommer ett nytt träd att växa upp.

Denna "hårda vilja" klarar vi oss förutan, vi är alltid redan på väg - men vart är vi på väg? Frågan är vad du försöker säga med detta självplågande, detta att göra något som du uppenbarligen finner motbjudande i någon mening då du måste stålsätta dig inför det för att orka fortsätta. Varför inte känna glädjen i ditt dagsverke? Men visst är det sant, som du säger, att vi måste se till sammanhangen.

PopJimmy skrev:Det är alltså både miljön och ansträngningen som är avgörande, problemet med vänstermänniskor är att de överbetonar miljön, och högermänniskor överbetonar ansträngningenl.

problemet med vänstermänniskor (av mit intryck) är att det inte förstår sig på ekonomi, de inser inte att ansträningen medför ett plussumme spel - dvs de antar att allt är ett nollsummespel - där "stukturerna" måste "skyfflas om", så att alla får det "lika bra" (lika dåligt). Ekonomi handlar inte endast om att cyniskt anta att det finns en begränsad mängd resurser, det handlar om att .

Att ditt resonemang är ofullbordat tycker jag är talande. Vad handlar det om, om inte hushållning? Och du vet här mer än du själv anar. Det är ett nollsummespel, planeten är ändlig och därmed basta. Tillväxt är bara ett annat namn för exploatering och miljöförstöring. Så problemet med vänstermänniskor (vad nu vänstermänniskor är för nåt) visade sig vara att de alls inte var ett problem. Kanske är ditt problemsökande ditt största problem.

Ansträngningen svarar endera mer eller mindre exakt mot kaloriintaget, eller så blir man överviktig. Resten beror på betingelserna. Därför finns inget som meriterar någon en högre inkomst än en annan.

PopJimmy skrev:problemet med högermänniskor tycks dock vara att det enda de förstår är ekonomi...... eller snarare, de ser inte ekonomin i det större sammanhanget...

Det är helt fel. Ekonomi betyder ordagrannt hushållning (och inte tillväxt), vilket innebär att högerfolket (och faktiskt många vänstermänniskor också för den delen) faktiskt inte alls förstår sig på ekonomin utan direkt missförstått den. Kanske bör vi ersätta den typ av ekonomi som bedrivs under tillväxtens flagg med ett annat begrepp? Ett som bättre svarar mot dess karaktär?

PopJimmy skrev:Nej du kan inte reducera potentialitet in i handlig.

Märk väl att jag skrev: "Vad är väl potentialiteten förutan handling?". Vad är potentialiteten om den aldrig aktualiseras mao. Svaret är givet - en vanföreställning! Inget annat.

PopJimmy skrev:Misstaget vi gör, är att vi tror att nödvändigheter begränsar våra möjligheter. Detta är inte alls sant, eftersom alla möjligheter kommer ur nödvändigheter.

Det här är vansinne, Jimmy. Självfallet måste du också se det omvända - det som du förnekar. Den fattige har inte samma "möjligheter" som den rike. Jag förstår inte varför vi istället för begreppsparen potentialitet/aktualitet, och möjlighet/nödvändighet, talar om - helt enkelt - förutsättningar eller betingelser.

PopJimmy skrev:Att något är obegränsat innebär inte att det, i alla aspekter, är obegränsade. För att prata om något som obegränsat, så måste man klargöra i vilken aspekt man syftar på. Annars blir kontext och fantasi "tomma begrepp", och kan därför bytas ut mot "Gud".

Det är väl just därför det anses vara ett problem för empirismen? Gud är dock inget problem för empirismen, däremot är empirismen ett problem för Gud.

PopJimmy skrev:"innehållet" i kontexter och fantasin är kanske kan bilda obegränsade antal "kombinationer", men det innebär inte att kontexter eller fantasi är något, som i sig själv, inte utgörs av begränsingar. Grammatiken i ett språk behöver definieras/klargöras, innan semantiken kan ta form.

Precis, och som sagt, det faktum att kontexterna är obegränsade är ett problem för empirismen.

PopJimmy skrev:Min poäng är att begrepp som "kontext" och "fantasi" måste klargöras, annars reduceras de slasktrattar som "Gud". Kanske har du en klar definition av vad dessa saker betyder, kanske inte, jag har iaf inte, av de inlägg jag läst av dig sett att du riktigt gått igenom vad en "kontext" är, därför har jag svårt att förstå vad "Kontexterna är obegränsade, på gott och ont." skulle innebära. Även fast jag, ger ett sken av att ha förstått vad du försöker säga

Ser inget problematiskt alls i vad jag skrivit i detta hänseende. En kontext är kort och gott ett sammanhang, och det vet du Jimmy, och saker och ting kan tänkas i hur många olika sammanhang som helst.

PopJimmy skrev:Poängen är att du missförstår vad Algotezza försöker säga. Han försöker inte säga vad du sagt, han försöker betona de aspekter du nedbetonar och inte ser.

Detta är en implicit självmotsägelse Jimmy - det är nämligen fullkomligt omöjligt att nedbetona något man inte ser. Och om du ändå gör detta antagande så måste hela min argumentation synas utan syfte. Jag nedbetonar vissa aspekter, absolut, men det görs ju fullt medvetet! Det är ju en del av poängen! Jag vill helst inte låsa vid en tolkning utan låta orden spela ut mot sig själva. Låt oss se vad som finns där att gräva fram!

PopJimmy skrev:Ja, du har en poäng, men problemet är att du drar den för långt, du tycker dig hittat en liten sanning och vill förstora upp den för att alla ska se hur stor den är när man ser saker och ting från ditt perspektiv. Alltså, jag menar inte att det du gör är något jag inte gör, det finns alltså en likhet i mitt och ditt beteende. Men skillnaden mellan oss är att jag ser andra sanningar som jag försöker skapa plats för.

Nja, jag presenterar väl lite av både det ena och det andra. Mitt perspektiv är min utgånsgpunkt, för andra en hållpunkt, och för ytterligare andra tycks det vara någon typ av ändpunkt. Visst söker jag lyfta fram sanningar som jag anser viktiga, men hellre än att vara predikande dogmatiker så föredrar jag själva aktiviteten att filosofera. Jag inbillar mig alltså att jag till skillnad från dig inte nöjer mig med att kalla saker och ting problem utan går vidare och frågar mig vad det problematiska är med problemet och så vidare ad infinitum. Dialektik.

PopJimmy skrev:Det du säger är: "att utsagans mening beror på sammanhanget.". Men problemet du gör är att tro att utsagans mening går att reducera till sammanhanget. Detta är inte riktigt sant, men det är detta fel poststrkturalister gör på konsistent basis. Det är naturligtvis så att utsagans mening färgas eller konstrueras ur ett sammanhang, men det finns fortfarande en förförståelse (som du konstant förbiser). Det är därför det finns en skillnand i att kunna ett språk jämfört med att inte kunna ett språk. Problemet du gör, är att reducera hela tillvaron till ett språk, därav, finns bara ett sammanhang (som ständigt skiftar). Det du betonar är alltså "nuet".

Problemet du gör, är att du säger att det inte finns någon underliggande struktur, och det du då samtidigt menar, men inte förstår, är att historian inte existerar. Historian är bara något vi konstruerar, och det finns inget som helst "underlag" till hur vi ska "tolka den".

Problemet du gör är alltså detta: det har växt fram ett perspektiv hos dig, som du är fast i. Därför försöker du hela tiden i din desperation legitimera vad du ser, du ser alltså inte ditt egna "underlag", men det finns där. Ditt underlag (din struktur, din historia) är tron på att underlaget inte existerar.

Jag finner det lika fascinerande varje gång du tillskriver mig en massa idéer som jag uttryckligen aldrig förfäktat, och därefter reser dina halmdockor och argumenterar mot en strömning i generalitet istället för mot mig. Du sticker i väg på nåt spår som säkert kan bära frukt, men jag ser som inte varför du skriver "problemet du gör..." osv. Det är ju dina egna spekulationer du argumenterar emot, och inte mina argument. Att jag många gånger hänvisat till t.ex. Claude Lévi-Strauss i mina diskussioner med dig tycks ha gått dig helt förbi. Och att jag skulle förbise förförståelse vet jag inte hur du fantiserat ihop - förförståelsen är ju en del av kontexten (eller snarare något som finns och varierar i varje given position i kontexten, utifrån vilken någon talar/tänker/handlar/upplever), och det skulle nog de flesta poststrukturalister också mena vill jag tro (ja, i själva verket är det ju just den som dekonstruktören dekonstruerar - vad skulle han annars skriva om i sina texter? :roll: ).

PopJimmy skrev:Jag säger inte att det inte finns poänger i att se tillvaron i det sätt du ser den i, det jag säger är att man inte bör låsa sig till det du ser.

Talar vi om mitt perspektiv eller om det som man blir varse genom det? När jag läser nästa stycke i din text så ser jag omedelbart att du talar om mitt perspektiv och inte om dess fynd och dess sanningar. Vad försöker du då med detta? Är det min metodologi du angriper? Jag ser inte ditt problem, jag erhåller en massa guldklimpar härigenom hela tiden så varför ändra? Jag kan tala i vardagsspråk också, inga problem, så vad snackar du? Att institutioner (som språket) är tröga och något stela till sin natur (det du talar om som "slutna system"), ja, att det till och med är en absolut nödvändig förutsättning för dem att kunna hålla mening, är inget jag nånsin skulle motsatt mig. Så ytterligare en gång drar du iväg på en solocykeltur i det blå. Det du missar helt och hållet, Jimmy, är att jag däremot inte ärar en institution bara därför att den existerar utan ruckar på delar som jag menar bör ruckas på.

Vidare förstår jag heller inte var du får detta ifrån att jag blandar samman vad du kallar "signaler" och "symboler" - men hur talar vi meningsfullt om "signaler"? -, jag brukar tala om "överskott av betydelser" som inte får plats i en språklig utsaga. Hade du lagt märke till denna detalj hade du kanske sluppit denna långa utsvävning.

Idealiteten räddar nuet utöver sig självt.

PopJimmy skrev:Ett signalsystem kan existera även fast ett symbolsystem inte gör det. Symbolen ger en "illusion" av att vara "tidlös", men i själva verket så är den bara så "stabil" att den hela tiden upprepar sig själv.

Helt riktigt! Och väl formulerat!

PopJimmy skrev:Ditt sätt att se på saker kan inte göra en meningsfull disktiktion i det vi "till vardags" menar med att "kunna ett språk".

Jodå, men det är ju just ett spel med betydelser (bl.a. den vardagliga - inte alltid explicit, men tänker du till så inser du att den andra varit omöjlig utan att förhålla sig till denna som du talar om), det är ju själva poängen!

PopJimmy skrev:Det du gör är alltså att ha orimliga krav på precision, och detta orimliga krav har uppstått som en spegling av de orimliga krav (vad vi kan kalla för) modernism ställer.

Nej, det anser jag inte. Inte värre än att beskylla någon för intellektuell slapphet, eller nåt annat. Språket är ju rörligt, och i exakt samma utsträckning som vi ändrar vårt sätt att tala - dvs. i samma utsträckning som vi tar till oss och börjar använda vissa idéer, som byter ut de äldre - ändras också språket. Det pågår redan för fullt, och har alltid pågått, det är språkets spel med sina egna betydelser, jag råkar bara ha turen att vara där när det händer ibland.

PopJimmy skrev:Jag säger inte att jag ibland har orimliga krav, men mina krav lägger jag på mina medmänniskor, inte på språket i sig själv. Det du gör är att ställa orimliga krav på språket i sig själv eftersom du har en skev bild av vad förståelse är och vad språket är kapabel och ej kapabel till.

Det är inte sant, du talar ingalunda om mig, du talar om din bild av mig (metonymen, den otillräckliga och många gånger helt missvisande). Det är således du som har en vanföreställning om att jag skulle ha "en skev bild av vad förståelse är och vad språket är kapabel och ej kapabel till." Du skulle tjäna mycket om du understödde dina tolkningar med faktiska exempel som visar på hur denna skeva bild tar sig uttryck i det jag skriver. Det är just att du går ifrån det som finns konkret framför dig (i form av text) och istället låter din bild av mig (som innehåller en rad antaganden som du inte har bekräftade av mig utan skarvar med stereotyper - "poststrukturalister" i allmänhet) kliva in som halmdocka som dessa långa stycken sällan träffar och oftast är direkt felaktiga. Rent metodologiskt skulle du tjäna mycket på att citera bättre i dina texter som behandlar "mig" - själv föredrar jag att tala om idéer och begrepp, men du envisas ju med att söka fel i allt och alla, fullkomligt blind för detta "fel" hos dig själv.

PopJimmy skrev:För mig är det så, att så fort någon säger något om något annat så säger detta minst lika mycket om den som säger något

Ja, det är helt riktigt, men det du bör fråga dig är varför du hela tiden intresserar dig för personen (ja även, som vi ser av citatet ovan, när den söker kommunicera nåt slags poäng om något helt annat än sig själv) och inte det som denne syftar till? Visst kan vi sitta båda två och (1) tala om varandra som objekt hela tiden, eller så kan vi istället (2) vara två subjekt talandes om något annat. Varför föredrar du den första av dessa?

PopJimmy skrev:Hur lyckas du separera subjekt, världsbild och utsaga? Detta är nämligen något jag ibland kan ha problem med....

Tämligen enkelt: man håller ögonen på bollen - inte på ballarna!  :wink:

PopJimmy skrev:Att säga att förståelse inte är möjligt är ett väldigt bekvämt sätt att relatera till tillvaron, man kan nämligen välja att borse relevansen i allting för att vända det till sin egen fördel utan att behöva visa sina egna svagheter som man inte vågar erkänna för sig själv. Att söka tröst i sina svagheter är alltså ibland ett sätt för att täcka undan andra svagheter vi inte vågar ta tag i, och detta upplever jag att du gör.

Jag ser inte hur du skulle kunna uttala dig om för det första vad en "svaghet" i allmänhet är, och för det andra vad en "svaghet" hos mig skulle vara? Vad får dig att tro att jag överhuvudtaget skulle acceptera sådana anspråk kommandes från vem fan det än vara månde, och än mer - av dig!  :lol:  Vem fan har gjort dig till domare av mänskligheten?

PopJimmy skrev:Att få dig att blotta vissa svagheter är alltså inte svårt, du erkänner själv vissa saker om dig själv. Andra svagheter vill du till alla pris att andra människor inte skall lyfta fram hos dig.

Blah, blah, blah, blah, allt jag hör är, blah, blah, blah, blah! Kanske har lust att prata om vädret? Finns det några svagheter också i det? Hur ser det ut hos dig nu? Har ni +grader?

PopJimmy skrev:För mig är reduktion till identiter inte en fråga om art utan om gradskillnad.

Hur lyckades du läsa in nåt annat i det jag skrev? Det är heller inte riktigt klart vad du menar.

PopJimmy skrev:Poängen är att du utgår ifrån att förhålla dig till en idealistisk syn på vad kunskap/förståelse är, denna syn har sin rot i "modernism", det du gör är alltså att ta denna idealistiska syn, men ställer dig i negation till den.

Här vet jag inte vad du menar. Har sällan, om nånsin, gjort detta mig veterligen, men kanske har jag egentligen gjort det. Jag vet bara att jag problematiserat och nyanserat några begrepp, eller menar du att jag gjort något annat?

PopJimmy skrev: Du tror alltså att det bara finns två sätt, att det är en artskillnad: antingen är man modernist, dvs har en idealistisk syn på kunskap - som man bejaktar, men detta ser du som naivt, du har nämligen hittat problem med detta förhållningsätt till kunskap, det gör att du negerar det, men problemet med dig är att du projicerar denna bild på alla som inte negerar den. Rent förenklat, för att lyfta fram den väsentliga poängen så tror du att det finns två sätt att förhålla sig, när det egentligen finns flera. Du buntar alltså ihop människor som snarare ser en slags mellanväg och som tror på processen. Det finns alltså tre förhållnigsätt: 1. naiv idealistisk syn på sin egen kunskap = "tro på att innehållet i det man tror på är (når upp till precisionen) sanning". 2. negerad naiv idealistisk syn på sin egen kunskap = "tro att innehållet är sanning är naivt". 3. en tilltro i att processen kommer leda till samförstånd.

Här kom det igen. Jag vet inte var jag gör detta som du påstår mig göra, jag hade gärna sett dig exemplifiera med citat när du drar iväg på dina såna här (ja, vad skall vi kalla dem, hmm... dina "Jimmyader" kanske?). Som jag skrev ovan så vet jag inte vart du får allt detta ifrån, då det inte stämmer överens med de idéer som jag kan sägas tro på, utan endast menar mig ha använt mig av språkets inneboende meningar och låtit dem spela mot varandra. Det är inget som jag tror eller nåt i den stilen, det är något som alltid redan finns i texten/språket, och som jag ibland uppmärksammar.

Sen radar du upp en massa wikipediaartiklar - igen som substitut för att förstå min text, och som ersättning för mig som subjekt. Du griper efter identiteter, och nu är det alltså wikipedia som jag aldrig träffat i person och som knappast vet ett piss om mig, som skall avgöra vad jag är? Om du verkligen är intresserad av hur jag tänker så kan jag ge dig en lista med böcker som du kan läsa istället, så att du hamnar mer i närheten av mitt tänkande.

PopJimmy skrev:...inte att enkelt eller snårigt/trotsigt avfärda förståelse som "ej möjlig".

Var menar du att jag gjort detta? I denna tråd? Eller någon annanstans? Tvärtom har jag väl visat på att den kan vara bra mycket mer nyanserad och komplicerad än vi först vill tro - innan jag ingripit.

PopJimmy skrev:Jag ser naturligtvis en relevans i att säga att förståelse ej är möjlig, men inte alls i den bemärkelsen du pratar om.

I vilken mening är detta? Om du tänker solipsism så kan du ju lika gärna ge dig å Algotezza med den invändningen. Jag vet inte längre vad du pratar om, gissar bara.

Du citerar wikipedia med följande (syftandes till något du tydligen skall gilla):

Nāgārjuna repeatedly and emphatically states that to make a "fixed view" of his teaching is to miss its point.

Och lite tragikomiskt är det.  :roll:

Som sagt, är du intresserad av hur jag tänker så kan jag skicka dig en lista av väsentliga böcker, ett slag kanon, som du kan läsa för att "rekonstruera" mitt intellektuella temperament och dess stil.

Sen far du ut mot Baudrillard, som endast haft ett mycket litet inflytande på mitt tänkande, och inget överhvudtaget vad gäller språkfilosofiska frågor. Det hade ju varit intressant om du kunde visa var Baudrillard går vilse i sitt tänkande, eller du kanske godtar tredjehandskällornas (wikipedias) tolkningar som lag? Själv fann jag hans numer ganska välkända liknelse med kartan vara helt enkelt briljant första gången jag läste honom, och anser så fortfarande - och jag vet inte riktigt vad man skulle kunna invända mot den Den inverterade ordningen. Där verkligheten liksom menas garanteras i sin äkthet av dess likhet med kartan.

I all korthet: det är en hemskt underlig läsning du gjort av min text, och det har tagit oerhört lång tid att kommentera, så jag hoppas att du tar min kritik på allvar och ser till att hörsamma den så den slipper upprepas i framtida dialoger? :wink:

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 20 jan 2008 21:29

Det var hela inlägget, kanske skulla jag ha reviderat en del grejer med tanke på en del information som kommit fram i efterhand (efter att det författades), men det får vi i såna fall ta vid ett senare tillfälle.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 20 jan 2008 21:46

Avantgardet skrev:I all korthet: det är en hemskt underlig läsning du gjort av min text, och det har tagit oerhört lång tid att kommentera, så jag hoppas att du tar min kritik på allvar och ser till att hörsamma den så den slipper upprepas i framtida dialoger? :wink:
Jag är ledsen, men förståelse är omöjlig i denna ordlek. Har du varit allvarlig? Kul att du gick på skämtet... hahahaha  :D

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 20 jan 2008 21:50

Varför är du så här tråkig nu?

Vad är det med dig? Har jag varit elak mot dig? Förlåt i såna fall...

Att reducera det jag säger till "ordlek" är en tråkig retorik att köra med, men jag får väl acceptera.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 20 jan 2008 22:48

Avantgardet skrev:Varför är du så här tråkig nu?
Låt mig citera dig:
Avantgardet skrev:Tanken är den handling jag utför MOT mig själv
Tja, om du har tråkigt så är det inte mitt problem eftersom din tanke är något du utför MOT dig själv.

Avantgardet skrev:Vad är det med dig? Har jag varit elak mot dig? Förlåt i såna fall...
Elak? Nej du kan aldrig förstå hur jag känner mig, eftersom du aldrig kan förstå vare sig mig, mina känslor eller mina intentioner. Skulle jag vara ledsen skulle detta bara vara en mask för ett underliggande maktanspråk.

Jag har vidare ingen anledning att förlåta dig eftersom din s.k. "förlåtelse" innehåller ett inneboende maktanspråk, och jag har inget behov av att underkasta mig dig.

Avantgardet skrev:Att reducera det jag säger till "ordlek" är en tråkig retorik att köra med, men jag får väl acceptera.
Nu kallar du det "tråkig retorik", nyss hävdade du:
Avantgardet skrev:
Algotezza skrev:Det blir bara en lek med ord av allt till slut, ett språkspel där ett ord betyder en samling andra ord, där sant och falskt kallas så därför att vi vill kalla det så.
Och vad är problemet i detta?
Menar du alltså att det finns en skillnad på "rolig retorik/ordlek" och "tråkig retorik/ordlek"?

Jag har inget problem med att du reducerar det jag säger till tråkig retorik, eftersom tanken är en handling du utför MOT dig själv, om du tycker det jag skriver är tråkigt, tja, då är det ditt problem.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 20 jan 2008 23:02

Alltså de här invändningarna hade du ju kunnat köra mot storsolipsisten Algotezza - den svullne sfäriske sultanen. Käftas kan vi väl göra ändå. Jag vet inte, jag ser en massa oegentligheter i dina resonemang också, men nu skulle jag inte säga att detta som du nyss lyfte fram var just detta utan snarare skall det ses som ett försök att möta just dig i en konversation och därav ett tillrättaläggande av språk (som sker förhållandevis undermedvetet). Kul att du gör så stor grej av den där lilla grejen, att jag skrivit "MOT" stort är främst för att syfta till riktadheten. Som sådan är den utsagan en liten ädelsten som man kan grunna på ett bra tag. Annars vet jag inte varför jag har kvar den där, kanske borde jag skriva nåt nytt? Tycker du? Vad ska det stå då?

Återgå till "Psykologi"