Så jävla trött på att inte få vara jag

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 18 mar 2008 13:40

Algotezza skrev:
Skogsälvan skrev:Hahahaha... ja, det vore en förskräckligt tråkig värld om alla var "normala". Total stagnation.

En framtida värld värld av klonade Lars Leijonborgare och Maud Olofssonar, t.ex. En dystopi om något...

De två är väl sinnebilden för ursvensk normalitet...

funderar Algotezza

Jag får rysningar.....brrr, nej mer mångfald i fler galningar som vågar vara sig själv.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 mar 2008 14:15

Ling skrev:
Algotezza skrev:
Skogsälvan skrev:Hahahaha... ja, det vore en förskräckligt tråkig värld om alla var "normala". Total stagnation.

En framtida värld värld av klonade Lars Leijonborgare och Maud Olofssonar, t.ex. En dystopi om något...

De två är väl sinnebilden för ursvensk normalitet...

funderar Algotezza

Jag får rysningar.....brrr, nej mer mångfald i fler galningar som vågar vara sig själv.

Ja, det är en värre dystopi än Orwells 1984... och Huxleys Brave New World

menar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Minded

Inläggav Minded » 18 mar 2008 17:25

Skogsälvan skrev:Shit, nu börjar jag känna mig som Jimmie, pladdrar på och tar en himla massa plats. Kanske borde dämpa mig. Johan?

Du verkar häftigare nu när du släpper ut mer.

Women, know your limits:
http://www.youtube.com/watch?v=SjxY9rZwNGU

Det slår mig att länken inte bara gäller kvinnor. Egentligen så är detta uppfostran, sitt rakt, ät med rätt gaffel. Gör inte 'fel'. Vilket får mig att associera till hedersmord. Politik? Image?

Minded

Inläggav Minded » 18 mar 2008 17:59

Fortsatte tänka på det.. du sa någonstans i tråden att du hade ett 'välutvecklat överjag'. Detta har också med uppfostran att göra. Specifikt, en viss typ av uppfostran.. en som kommer med negativa influenser. I andra trådar har jag talat om arvssynden, och synd och karma som nästan likvärdiga begrepp. Arvssynden är i så fall tekniken, förhållningssättet du lärt dig att vara till vardags. Och det är synd, eftersom att det innebär ett förhållningssätt som faktiskt hänger upp sig vid saker och ting, och identifierar sig själv som detta ihågkomna. Någon i tråden sa något om att man är vad man idenitifierar sig med. Eller kanske en annan tråd. Never-the-less, det passar också in här.

Jag tror inte på det de säger om att det inte går att lära gamla hundar att sitta. Jag tror inte helt på ålder. Det handlar om den faktiska villigheten till att lära sig något, till att faktiskt låta sig förändras. Om man är villig att låta sig själv förändras, så kan man lära sig nytt. Dvs man kan 'uppfostra' sig själv på nytt, skola om sig.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 18 mar 2008 18:01

Vilken himla kul länk, Minded :) Jag pendlar verkligen i den där kvinnans roller.

Nej, det är Prusiluskan i mig och omgivningen som tråkar till det för mig. Tjolahopp, tjolahopp, tjolahoppsansa här kommer faktiskt jag. Undrar på fullt allvar hur stor del Astrid Lindgren har i att jag är som jag är.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 18 mar 2008 18:02

Well, Minded, min mamma var ju utbildad präst, klart det har präglat mig till viss del.

Minded

Inläggav Minded » 18 mar 2008 18:14

Faktum är att det är därför vi är rädda för att dö. Eftersom vi byggt upp det förhållningssättet själva. Eftersom att vi uppfostrar, eftersom att vi värdesätter stabiliteten, samhället. Vi är helt enkelt fästa vid det. Livet. Och vi lär oss sakta men säkert att frukta döden - det får oss att leva 'effektivare'.

Vad jag är ute efter.. Jag vet förvisso inte om något av det här är relevant för dig i din specifika situation, jag lämnar till dig att vara the judge of that.

Du skriver att det är prusiluskan i dig och omgivningen som tråkar till det för dig. Och jag känner med dig. Och jag vet att många andra gör det också. Jag spann vidare till rädslan för döden, eftersom att detta är det yttersta hindret för någon av oss att faktiskt bryta barriärerna - prusiluskan och omgivningen. Vi är helt enkelt rädda för vad som skulle hända, för vad som skulle komma. Även om vi inget hellre skulle vilja(?) än att förändra hela situationen. Tala om att gasa och att bromsa samtidigt. Om gjort riktigt bra, riktigt effektivt, så är inte annat att vänta än att allting faller platt. Motorn skär, växellådan går sönder. Hela maskineriet bearbetas på ett direkt felaktigt sätt... Och kroppen väntar inte hur länge som helst med att påpeka sånt.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 18 mar 2008 18:18

Jag gjorde ett allvarigt självmordsförsök i vintras och blev LPT:ad. Jag tänker inte göra om det, vad som än händer. Jag är inte rädd för döden, men livet vet jag ju har sin charm.

Minded

Inläggav Minded » 18 mar 2008 18:19

Fö.. Revolver är en jäkligt bra film. Snatch, Lock stock & 2 smoking barrells, Pulp fiction, är andra typfilmer. Det som skiljer den tidigare från de senare är att den - förutom att bara vara jäkligt häftig - är att den samtidigt har ett förvånansvärt djup!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 18 mar 2008 18:22

Säger du det? Kanske du har rätt. Jag gillar tex Leon, Det stora blå och Potatishandlaren.

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 18 mar 2008 18:26

Skogsälvan skrev:Säger du det? Kanske du har rätt. Jag gillar tex Leon, Det stora blå och Potatishandlaren.

Det stora blå är en av mina absoluta favoriter, får mig att gråta varje gång.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 18 mar 2008 18:28

Mig också, Ling, men på ett smärtsamt skönt sätt  :)

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 18 mar 2008 18:30

Den får mig också att fundera över hur det skulle kännas att göra så där, och vad som faktiskt krävs för att göra det?

Minded

Inläggav Minded » 18 mar 2008 18:30

Om du inte är rädd för döden, varför låter du någonting hålla tillbaks dig från alla impulser du får? Detta någonting: omgivningen/prusiluskan i dig själv.

Minded

Inläggav Minded » 18 mar 2008 18:33

Vad kunde liksom vara värre än rädslan för döden? Egentligen? En annan rädsla? För vad?

Återgå till "Tankar och känslor"