Inläggav Minded » 18 mar 2008 17:59
Fortsatte tänka på det.. du sa någonstans i tråden att du hade ett 'välutvecklat överjag'. Detta har också med uppfostran att göra. Specifikt, en viss typ av uppfostran.. en som kommer med negativa influenser. I andra trådar har jag talat om arvssynden, och synd och karma som nästan likvärdiga begrepp. Arvssynden är i så fall tekniken, förhållningssättet du lärt dig att vara till vardags. Och det är synd, eftersom att det innebär ett förhållningssätt som faktiskt hänger upp sig vid saker och ting, och identifierar sig själv som detta ihågkomna. Någon i tråden sa något om att man är vad man idenitifierar sig med. Eller kanske en annan tråd. Never-the-less, det passar också in här.
Jag tror inte på det de säger om att det inte går att lära gamla hundar att sitta. Jag tror inte helt på ålder. Det handlar om den faktiska villigheten till att lära sig något, till att faktiskt låta sig förändras. Om man är villig att låta sig själv förändras, så kan man lära sig nytt. Dvs man kan 'uppfostra' sig själv på nytt, skola om sig.